Alkudoznának a telefonadóról


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A július elsejétől hatályos távközlési szolgáltatási adó érzékenyen érintheti a call centereket. A jelentős mennyiségű kimenő hívást bonyolítók kihasználhatják pozíciójukat a telefontársaságokkal való tárgyalások során, de akár az internetalapú telefonszolgáltatás is kiút lehet – mondták el az Adó Online-nak a Direkt és Interaktív Marketing Szövetségnél (DIMSZ).


A call centereket üzemeltető cégek mintegy 4 milliárdos forgalmat bonyolítanak évente, és mintegy 60-65 000 munkavállaló dolgozik a területen – mondta el az Adó Online-nak Kovácsházy Dénes, a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ) Contact Center tagozatának elnöke. Arról viszont nincs a szövetségnek adata, hogy a call centerek mekkora telefonforgalmat bonyolítanak le, és persze költség szempontjából nem mindegy, hogy bejövő hívások fogadásáról, vagy pedig kimenő hívások kezdeményezéséről van-e szó, mivel csak az utóbbit érinti a telefonköltségek változása.

Tárgyalási pozícióban a nagyok

Ha a kimenő hívások aránya nagy, akkor jelentős lehet a telefonköltség is, így érzékenyen érintheti az adott szolgáltatót az új adó. Persze ez függ az adó maximalizálásának struktúrájától is, de egyelőre a szövetségnek nincs arról információja, hogyan határozzák ezt meg a telefontársaságok: nem mindegy ugyanis, hogy előfizetőnként, csatornánként (pl. egy 30 csatornás trönk), vagy telefonszámonként vetik-e ki a közterhet (utóbbi esetben jelentős lehet a call centerek költségnövekedése).

A call center szolgáltatók persze többnyire egyedi megállapodásokat kötnek a telefontársaságokkal, ezek tartalmáról a szövetségnek nincsenek információi, de Kovácsházy Dénes úgy véli, feltehetően a nagy kimenő irányú hívásforgalmat bonyolító szolgáltatóknak jobb a tárgyalási pozíciójuk.

Hogy a call centerek mely társaságokat preferálják, az ugyancsak az egyedi megállapodásoktól függ. Amennyiben a szolgáltatók felismerik a változásban rejlő lehetőségeket, és versenyképes ajánlattal keresik meg a cégeket, akkor elképzelhető némi átrendeződés a piacon, azonban egy call centert működtető vállalkozásnak figyelembe kell venni a szolgáltatóváltásnál jelentkező technikai átállással járó esetleges nehézségeket is.

Az új helyzetben az alternatív IP alapú (internetes) szolgáltatások most még inkább előtérbe kerülhetnek, azonban egy call center szolgáltatónak fontos a stabil, megbízható, jó hangminőséget adó szolgáltatás, így az ilyen megoldások bevezetése csak megfelelő tesztelés és próba után javasoltak.

A Telenor és a Vodafone áthárít

Az Országgyűlés május közepén határozott a hívásonként és megkezdett percenként júliustól bevezetendő kétforintos telefonadóról. A július 1-jétől hatályos törvény alapján két forintot kell fizetni a szolgáltatóknak minden elküldött üzenet – SMS és MMS – után. Magánszemélyeknél havonta az első tíz perc megkezdett beszélgetés adómentes. Az adó összege 2012-ben havonta magánszemélyek után legfeljebb négyszáz, a cégeknél ezernégyszáz forint lehet, 2013-tól pedig hétszáz, illetve kétezer-ötszáz forint a maximum.

A telefonadót először augusztusban kell megfizetniük a távközlési cégeknek, amelyek közül Telenor és Vodafone már korábban közölte, hogy részben áthárítja az adót az ügyfelekre. A Magyar Telekom annyit közölt, a törvényi előírásoknak megfelelően fizeti a telefonadót. Az új adó miatt a virtuális mobilszolgáltató, a Tesco Mobile nem emeli percdíjait legalább 2012. október 1-jéig.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Óriásit esett az elektromos autók átlagára

A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő Használtautó.hu adatai szerint 1 év alatt jelentősen csökkent a használt elektromos autók átlagára, ennek köszönhetően pedig az sem meglepő, hogy több mint másfélszeresére nőtt a legnépszerűbb modellekkel kapcsolatos érdeklődések száma is.

2024. október 4.

A ChatGPT kinyírja a keresőoptimalizálást?

A mesterséges intelligencia és a nyelvi modellek, mint például a ChatGPT, az elmúlt években robbanásszerűen terjedtek el, és mind a felhasználók, mind a vállalkozások számára új kihívásokat jelentenek. A ChatGPT jelenlegi, körülbelül 200 milliós felhasználói bázisa ugyan elenyésző a Google vagy a Google által bevezetett Gemini 4,3 milliárd felhasználójához képest – ami a Föld lakosságának közel fele –, azonban ez a szám rövid idő alatt nőtt ekkorára, ami komoly kérdéseket vet fel a vállalatok számára.

2024. október 4.

Külföldi fizikai munkára is kiterjeszthető az utasbiztosítás

A Covid-időszakot követően évről évre dinamikusan nő az utasbiztosítások száma, ami az utazások számának növekedésén túl az utazók egyre növekvő tudatosságának is az eredménye. Azt azonban továbbra is csupán kevesen tudják, hogy a pihenési célú, rövidebb utazásokon kívül kedvező biztosítási lehetőségek állnak a munkavállalási vagy tanulmányi célból, hosszabb időre külföldön tartózkodók számára is – hívja fel a figyelmet az Insura.hu biztosításközvetítő társaság.