Az MNB fogyasztóvédelmi tanácsokat ad a meghitt karácsonyhoz


Az MNB idén először készít pénzügyi fogyasztóvédelmi adventi naptárt, 24 napon át 24 pénzügyi tanácsot ad, tippet oszt meg közösségi médiafelületein; ezzel indítja el a jegybank a karácsonyi és az év végi felelős vásárlást, hitelfelvételt és digitális biztonságot támogató idei kampányát – jelentette be szerdán a Magyar Nemzeti Bank.

„A hitel nem ajándék!” című pénzügyi fogyasztóvédelmi tematikus oldal cikkeinek, kisfilmjeinek, tanácsadó programjainak célja, hogy ne fölösleges adósságot vigyük a fenyőfa alá. Az idei második negyedévben a bankkártyás vásárlások majdnem 30 százalékát, 1,23 ezer milliárd forintot online, különböző webshopokban költött el a lakosság. Ezzel párhuzamosan jelentősen nőtt a kártyás visszaélések száma, ami a karácsony előtt erősödő forgalomban tovább emelkedhet. A kiberbűnözők ebben az időszakban is a figyelmetlenségünkre, befolyásolhatóságunkra, át nem gondolt döntéseinkre számítanak.

A leggyakrabban előforduló csalási módszerek közé tartoznak az online csomagküldési szolgáltatókhoz, online piacterekhez, webáruházakhoz kapcsolódó átverések. A karácsony közeledtével egyre több adatszerző e-mailt és sms-t küldhetnek majd a csalók. Ha ismeretlen a szolgáltató vagy a levél feladója, bizalmas banki adatainkat kérik el vagy internetes program telepítését kezdeményezik, akkor érdemes azonnal törölni az adathalász levelet. Ha valóban küldeményt várunk, hívjuk fel közvetlenül a csomagküldőt az általunk már ismert, hivatalos telefonszámukon, és ott érdeklődjünk a részletekről – tanácsolja a jegybank.

Év végén emellett hagyományosan megugrik a rövid futamidejű, kis összegű fogyasztási hitelek igénylése és összege is. A hitelszerződés aláírása előtt célszerű tájékozódni az adott fogyasztási hiteltípus teljes hiteldíjáról (THM), törlesztőrészletének mértékéről és a törlesztés módjáról, futamidejéről, a teljes visszafizetendő összeg nagyságáról, az előtörlesztés, szerződésmódosítás módjáról, és az esetleges késedelem, nem fizetés következményeiről is – javasolja az MNB.

A kampány keretében a jegybank ünnepi költségvetés-tervező mintát is közreadott. Ennek segítségével el lehet dönteni, hogy saját erőből vagy csak hitelfelvétellel tudjuk fedezni a karácsonyi kiadásainkat. A kiadástervezéshez további hasznos tippek olvashatók a Tervezze meg kiadásait! című Pénzügyi Navigátor füzetben, a számításokhoz pedig segítséget nyújt az MNB háztartási költségvetés-számító kalkulátora – ajánlja a jegybank.

A „zöld karácsony” támogatása érdekében a jegybank tippeket ad a fenntartható ünnepekhez is. A közleményben arra is felhívják a figyelmet, hogy egy át nem gondolt, erőn felüli hitelből történő vásárlás után – ha a hitel folyósítása még nem történt meg – 14 napon belül jogszabályi lehetőség van arra, hogy a hitelszerződéstől indoklás nélkül elálljunk. A hitelszerződéstől történő elállás a hitelhez kapcsolódó esetleges hitelfedezeti biztosításra vagy egyéb szolgáltatásra vonatkozó szerződést is felbontja. Ha a kölcsönt már folyósították, a hitelszerződés a szerződéskötés napjától számított 14 napon belül díjmentesen felmondható. Ilyenkor a hitel összegét haladéktalanul, de legkésőbb 30 napon belül, az adott időszakra megállapított időarányos hitelkamattal együtt vissza kell fizetni – tájékoztat az MNB.

A hitelszerződéstől való elállás/felmondás a megvásárolt termékre megkötött adásvételi szerződést nem érinti – tették hozzá. Ugyanakkor lehetőség van a vásárlástól való elállásra, illetve felmondásra is. Ezt online vásárlásnál a szerződés megkötésétől számított 14 napon belül – weben vásárolt árunál annak kézhezvételétől számított 14 napon belül – lehet megtenni – hívta fel a figyelmet az MNB.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 7.

OC: Emelkednek az árak a fővárosi ingatlanpiacon

Némi lassulás és kismértékű csökkenés után újfent emelkedő árspirál jellemezi a fővárosi ingatlanpiacot, a legmarkánsabban a családi házak négyzetméterára nőtt, ismertette az Otthon Centrum elemzési vezetője az első negyedéves adatokat.

2024. május 7.

GKID-Mastercard: elfogyni látszik a belföldi e-kereskedelem lendülete

Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot érint. Az okok között pedig elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése,  valamint a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll. Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép néven publikálásra kerülő riportjának legújabb, 2024-es kiadásából.

2024. május 7.

OTP Mobil: Még mindig óvatlan az online vásárló magyarok ötöde

A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.