Bizonytalanok a vállalkozások a kamara felmérése szerint


A vállalkozások bizonytalanságára utal, hogy a 2024. januári adatfelvétel alapján készült első negyedéves konjunktúramutató plusz 13 pontra csökkent a 2023. októberi plusz 21 pontról – közölte a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (MKIK GVI) kedden.

Az MKIK GVI a vállalatikonjunktúra-felmérésben 350, legalább 20 embert foglalkoztató cég vezetőjének véleményét kérdezi meg vállalatának üzleti helyzetéről, kilátásairól.

A közleményben kiemelték, hogy 2023-ban javuló és romló időszakok követték egymást, ennek eredményeként a negyedéves konjunktúramutató mostani értéke mindössze 3 ponttal magasabb a 2022. októberi mélypontnál.

Ezt megelőzően a negyedéves konjunktúramutató a koronavírus-járvány második hullámának időszakában, 2020 októberében (plusz 10 pont) vett fel hasonló értéket, a pandémiát megelőzően pedig legutóbb 2014 októberében (plusz 12 pont) állt hasonló szinten.

A negyedéves konjunktúramutató értéke a szolgáltató vállalkozásoknál a legmagasabb, plusz 26 pont, míg a legalacsonyabb a kereskedelemben tevékenykedő cégek körében plusz 6 ponttal.

A közleményben rámutattak arra is, hogy a vállalkozások vezetői pesszimistábban ítélik meg az összes vizsgált szempontot a 2023. októberi szinthez viszonyítva. Az előző negyedévhez képest a legnagyobb mértékű, 15 pontos romlás a jelenlegi üzleti helyzet megítélésében tapasztalható, jelentős mértékű csökkenés történt a jelenlegi jövedelmezőség, a várható beruházási aktivitás és a jelenlegi rendelésállomány értékelése szempontjából is.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 7.

OC: Emelkednek az árak a fővárosi ingatlanpiacon

Némi lassulás és kismértékű csökkenés után újfent emelkedő árspirál jellemezi a fővárosi ingatlanpiacot, a legmarkánsabban a családi házak négyzetméterára nőtt, ismertette az Otthon Centrum elemzési vezetője az első negyedéves adatokat.

2024. május 7.

GKID-Mastercard: elfogyni látszik a belföldi e-kereskedelem lendülete

Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot érint. Az okok között pedig elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése,  valamint a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll. Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép néven publikálásra kerülő riportjának legújabb, 2024-es kiadásából.

2024. május 7.

OTP Mobil: Még mindig óvatlan az online vásárló magyarok ötöde

A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.