Brexit: aggódnak az európai autógyártók is


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Megkongatta a vészharangot az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerdán, arra figyelmeztetve, hogy veszélybe kerül az európai autógyártási rendszer, ha Nagy-Britannia rendezetlenül, megállapodás nélkül lép ki az Európai Unióból.

Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete a honlapján szerdán megjelent közleményben emlékeztetett arra, hogy minden európai vállalat az „éppen időben” (just-in-time) és „éppen a megfelelő sorrendben” (just-in-sequence) elvek alapján szervezi meg az autógyártást, aminek a lényege az, hogy a megfelelő alkatrészek a megfelelő mennyiségben és minőségben, a megfelelő helyről a megfelelő helyre jussanak el, és az adott technológiai hely által igényelt sorrendben jelenjenek meg.

Az autógyárakba mindennap alkatrészek milliói érkeznek, és ezekből állítják össze a járműveket. Ennek egyik fontos eleme, hogy teherautók folyamatosan és a megfelelő időpontban érnek oda az üzemekhez az alkatrészekkel. Egyedül Nagy-Britanniába naponta 1100 kamion hozza az európai szárazföldről az autógyártáshoz szükséges alkatrészekkel. Nagy-Britannia EU-tagságának megszűnése (Brexit) után még az is hatalmas logisztikai problémát okoz, ha csak rövid időre is, de meg kell állni vámkezelés miatt, mert a legkisebb késés is megzavarja a gyártási folyamatot, így jelentős költségekkel jár – hangoztatta az ACEA.

Erik Jonnaert, a 15 nagy európai járműgyártó vállalatot tömörítő szervezet főtitkára jelezte, hogy a gyártók már vészterveket készítenek és raktárhelyiségeket keresnek az alkatrészek felhalmozására. Ha hosszabb időre kell gondoskodni a megfelelő készlet rendelkezésre állásáról, akkor nagy területű raktárakra lesz szükség jelentős költségek árán.

Ha az Egyesült Államok és az Európai Unió nem tud megállapodni a kiválás feltételeiről, akkor a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályai lesznek a mérvadók Nagy-Britannia és a 27 tagúra fogyatkozó unió közötti kereskedelemben. A WTO szabályai alapján 10 százalékos vámtarifa sújtaná az autók kereskedelmét.

„Nem szabad elfelejteni, hogy az autógyártásban a haszonkulcs jóval kisebb 10 százaléknál. Végeredményben ezeket a költségeket vagy a fogyasztóknak kell viselniük, vagy az autógyártóknak” – mutatott rá Jonnaert, hozzátéve, hogy még nem késő, és ezért sürgetik mindkét tárgyaló felet, hogy megkettőzött erőfeszítéssel dolgozzanak a megállapodás eléréséért.

Az EU és a London közötti tárgyalások holtpontra jutottak, noha már kevesebb mint hat hónap van hátra a szétválásra kitűzött 2019. március 29-i időpontig. Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke hétfőn úgy vélte, hogy minden eddiginél valószínűbbnek látszik, hogy nem sikerül megállapodásra jutni.

Az Európai Tanács szerdán Brüsszelben ült össze háromnapos tanácskozásra. A nyitónap teljes egészében a Brexitről fog szólni: a bennmaradó tagországok vezetőinek munkavacsorájára meghívták Theresa May brit kormányfőt, akivel megvitatják a fennmaradó problémás kérdéseket, ezután huszonhetes körben folytatódik az ülés Michel Barnier uniós főtárgyaló részvételével.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 10.

Az üzemanyagok és az élelmiszerek gyorsították az inflációt áprilisban

Az éves fogyasztóiár-index áprilisban 0,1 százalékponttal emelkedett az előző hónaphoz képest. Az üzemanyagok 0,3 százalékponttal, az élelmiszerek 0,2 százalékponttal járultak hozzá az infláció emelkedéséhez, amelyet részben ellensúlyozott az iparcikkek 0,3 százalékpont erejű inflációt csökkentő hatása – állapította meg a legfrissebb statisztikai adatokhoz fűzött pénteki elemzésében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

2024. május 10.

Meghaladta a várakozásokat az OTP adózás utáni nyeresége az első negyedévben

Az OTP Bank idén az első negyedévben a várakozások átlagát meghaladva 239,962 milliárd forint konszolidált korrigált adózás utáni eredményt ért el, 126 százalékkal magasabbat az előző év azonos időszakinál – olvasható a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján péntek hajnalban közzétett tájékoztatóban. Az előző negyedévhez képest ez az eredmény 13 százalékos növekedés.