Gyorsan nőnek az online kereskedő cégek
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A szektor 10 legnagyobb vállalkozása megduplázta árbevételét 2013-ról 2014-re – írja elemzésében a Bisnode.
Jelenleg Magyarországon csupán a teljes kiskereskedelmi forgalom közel 2 százalékát teszik ki az interneten keresztül értékesítők és a csomagküldők. A terület azonban dinamikusan bővül, és a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület előrejelzései szerint 2015-ben a magyar e-kereskedelmi forgalomban 26 százalékos növekedés várható. A legtöbb szereplő nyereséget könyvelt el 2014-ben, azonban sok nagy vállalkozás veszteséges volt.
Nem véletlen, hogy a piacban rejlő hatalmas potenciál miatt egyre több és több vállalkozás tevékenykedik a szektorban. A Bisnode a Magyarországon csomagküldő, internetes kiskereskedelem főtevékenységgel bejegyzett cégeket vizsgálta elemzésében. Az internetes kereskedelemben – sok más szektorral ellentétben – nő a cégek száma, amit az alacsony belépési korlátok is segítenek. Ma már számos olyan szoftver van, amelyekkel különösebb informatikai tudás nélkül webáruházat lehet létrehozni, azonban – mint a nagy cégek példája is mutatja – a jelentős árbevétel eléréséhez invesztálni kell. 2015. december 1-jén több mint 4000 cég tevékenykedett a szektorban, míg 2 éve ez a szám még a 3500-at sem érte el. Miközben az online kereskedelemmel foglalkozó cégek száma nő, a teljes kiskereskedelemben tevékenykedő vállalkozások száma csökken
A 10 legnagyobb vállalkozás a szektor árbevételének közel 40 százalékát teszi ki és ez a 10 vállalat gyakorlatilag megduplázta árbevételét 2013-ról 2014-re.
Navigátor Adózás modul
|
Az Art. Navigátor és az Áfa Navigátor csomagban, 10% kedvezménnyel.
A navigátorok a jogi eljárásokat a kezdeményezéstől a lezárásig folyamatábrákkal követik végig, a kapcsolódó anyagok (jogszabályok, Nav-állásfoglalások, nyomtatványok) egy kattintással elérhetőek.
Megrendelés >>
|
A magyar webáruházakéhoz hasonlóan a nagy nemzetközi online kereskedelmi portálok is jelentős bevételnövekedést értek el. Közel 89 milliárd dolláros konszolidált árbevételével még mindig az Amazon.com áll az élen, jócskán megelőzve a második, illetve harmadik helyezett eBay-t és AliBaba Groupot (Aliexpress.com üzemeltetője). Százalékosan a legnagyobb árbevétel-növekedéssel az AliBaba Group büszkélkedhet, nekik 39%-kal magasabb forgalmat sikerült elérniük 2013-hoz képest. A legnagyobbak közül az Amazon.com-nak és az eBay-nek nem sikerült növelnie a nyereségességét 2013-hoz képest, sőt, az Amazon.com a 2013-as nyereséges évet követően, ismét veszteséggel zárta az évet, ami nagyobb részt az operatív költségek növekedésének, kisebb részt a kamatráfordítások növekedésének tudható be. Az eBay esetében a romló nyereségesség az adófizetési kötelezettségük megugrásának volt köszönhető.
CÉGNÉV
|
PÉNZNEM
|
ÁRBEVÉTEL 2013
|
ÁRBEVÉTEL 2014
|
ADÓZOTT EREDMÉNY 2013
|
ADÓZOTT EREDMÉNY 2014
|
Amazon.com Inc.
|
millió USD
|
74 452
|
88 988
|
274
|
-241
|
EBAY Inc.
|
millió USD
|
16 047
|
17 902
|
2 856
|
46
|
AliBaba Group
|
millió USD
|
6 569
|
9 161
|
4 336
|
5 365
|
Rakuten Inc.
|
millió USD
|
4 920
|
5 690
|
413
|
676
|
Booking.com B.V.
|
millió EUR
|
3 180
|
4 210
|
1 273
|
1 615
|
A működési területen rejlő lehetőségeket mutatja, hogy igen alacsony az iparág bedőlési aránya (felszámolások és csődök cégszámhoz viszonyított aránya), mely az online kereskedők és csomagküldők esetében jelenleg 1,17 %, ami az országos átlag alatti érték. Eddig idén kevesebb felszámolást indítottak a szektorban, mint tavaly, azonban sajnos a kényszertörlések száma nőtt. Így is elenyésző a negatív eljárások száma az iparág méretéhez képest, ahol a jövőben további növekedés várható nemcsak az összesített árbevétel tekintetében, hanem a cégek számában is. Keleti József, a Bisnode csoport Country Managere a rohamosan növekvő cégszám miatt nemcsak az internetes kereskedő cégek hitelezőinek javasolja az alapos cégminősítést, cégvizsgálatot, hanem a vásárlóknak is kellő körültekintést szorgalmaz a vásárlást megelőzően. Most is rengeteg internetes kereskedő működik, számuk évről évre nő, ezért vásárlás, és különösen előre utalás esetén érdemes megnézni mióta működik a cég, mekkora az árbevétele, egyáltalán áll-e valós bejegyzett vállalkozás a weboldal mögött.
2012 óta folyamatosan nőtt az újonnan alapított cégek száma a szektorban, azonban 2015-ben mérsékelt megtorpanás volt tapasztalható a cégalapításban. 2015 első 11 hónapjában létrehozott vállalkozások számából valószínűsíthető, hogy tavaly 400 alatt marad az új vállalkozások száma a szektorban, ami a 2012-es szintnél is alacsonyabb. Ez a szám azonban így is igen magas, mivel a legtöbb iparágban már fogy a cégek száma, itt azonban jóval kisebb arányban szűnnek meg cégek, mint ahogy alakulnak. Jól látszik, hogy ez még így is jelentős szám, mivel a működő cégek száma a teljes kiskereskedelmi szektor 6 százalékát teszi ki, azonban az újonnan alapított kiskereskedelmi cégek 13 százaléka az online kereskedők közül kerül ki.
Megyei megoszlásban az egy cégre vetített árbevétel tekintetében nem csoda, hogy a fővárosi és a főváros környéki cégek járnak az élen. A különösen nem prosperáló Nógrád megyében is magas az egy cégre jutó árbevétel, míg a jellemzően jól szereplő nyugati országrészben (Győr-Moson-Sopron megye vagy Komárom-Esztergom megye) kisebb az átlagos bevétel. Ez is jól mutatja, hogy az online kereskedelem tekintetében nincsenek határok. Míg más szektorokban sokszor jobban szerepelhetnek a fejlettebb országrészekben tevékenykedő cégek, addig az online kereskedelem tekintetében nincs különbség. Megfelelő logisztika esetén bárhova eljuttathatók a termékek. Egy webshop létrehozása jó ötlet lehet egy kisebb keresletű régióban is, mivel így nem csak a környékbeli keresletre alapoznak a vállalkozások, hanem a teljes, országos keresletért versenyezhetnek.
RANGSOR
|
MEGYE
|
EGY CÉGRE JUTÓ ÁRBEVÉTEL (FT) 2014
|
1
|
Főváros
|
43 824 602
|
2
|
Pest megye
|
30 508 914
|
3
|
Hajdú-Bihar megye
|
23 088 017
|
4
|
Nógrád megye
|
22 211 000
|
5
|
Vas megye
|
21 385 128
|
6
|
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye
|
21 170 350
|
7
|
Jász-Nagykun-Szolnok megye
|
21 153 113
|
8
|
Bács-Kiskun megye
|
17 264 137
|
9
|
Veszprém megye
|
16 680 391
|
10
|
Tolna megye
|
14 373 545
|
11
|
Baranya megye
|
14 359 678
|
12
|
Fejér megye
|
14 207 529
|
13
|
Borsod-Abaúj-Zemplén megye
|
13 700 404
|
14
|
Heves megye
|
13 314 132
|
15
|
Győr-Moson-Sopron megye
|
11 845 783
|
16
|
Komárom-Esztergom megye
|
9 676 058
|
17
|
Somogy megye
|
9 244 200
|
18
|
Csongrád megye
|
5 941 479
|
19
|
Békés megye
|
3 901 491
|
20
|
Zala megye
|
3 157 881
|
Az előrejelzések szerint a 2015-ös év még pozitívabb adatokat fog produkálni, mivel egyre többen és többen térnek át az online vásárlásra karácsonykor is – zárul a Bisnode elemzése.