Idén már infláció felett nőhet a cégek árbevétele


A korábbiakhoz képest kissé szerényebb, 7,2 százalékos árbevétel-növekedéssel, ugyanakkor stabil, 3,8 százalékos nyereségnövekedéssel számolnak idén a cégek. Ezzel a várt bevétel-növekedés mértéke hosszú idő után végre meghaladja a várható éves infláció mértékét – derül ki a K&H kkv bizalmi index felmérésből. Ilyen pénzügyi várakozások mellett 10-ből 6 cég tervez idén valamilyen fejlesztést: elsősorban informatikai és céges autó beszerzések várhatók, a gépberuházásokat azonban jelentősen visszafogják.

Idén újra az éves várható infláció felett nőhet a cégek árbevétele a magyarországi mikro-, kis- és középvállalkozások következő egy évi várakozásait jelző K&H kkv bizalmi index legutóbbi, 2023 negyedik negyedéves felmérése szerint. A vállalkozások jelenleg 7,2 százalékos árbevétel-bővülést és 3,8 százalékos profitnövekedést terveznek az előttünk álló egy évben. Ezzel a bevétel-növekedés dinamikájában tovább folytatódott a csökkenő trend, miközben a profitvárakozások gyakorlatilag nem változtak az előző negyedévhez képest. „A KSH legfrissebb adata szerint 2023. decemberében a fogyasztói árak átlagosan 5,5 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat. Ezzel, több mint egy év elteltével, fordult a kocka, a várt árbevétel-növekedés mértéke újra meghaladja a fogyasztói árak várható éves emelkedését, ami az MNB előrejelzése szerint idén 4,0-5,5 százalékos sávban várható” – tájékoztatott Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés vezetője.

A különböző méretű cégek idei árbevétel-várakozásai két táborra szakadtak. Ismételten a középvállalkozások számítanak a legerősebb, 8,4 százalékos árbevétel-növekedésre, míg a mikro- és kisvállalkozások várakozásai egyaránt 7,1 százalékra mérséklődtek az előző negyedévhez képest. A profitvárakozásokban ennél egységesebb képet mutat a szektor. Itt a mikrovállalkozások számolnak a legmagasabb, 3,9 százalékos nyereségbővüléssel, de a kisvállalkozások várakozásai is hasonló, 3,8 százalékos szinten vannak, míg a középvállalkozásoknál ez 3,6 százalék.

Elfogyhatnak a termelő beruházások

A beruházási szándékban továbbra sincs jelentős változás, a cégek 59 százaléka tervez valamilyen fejlesztést idén. „A fejlesztési célokat tekintve továbbra is az informatikai beruházások állnak az élen, az ebben gondolkodó vállalkozások aránya 27 százalékról 34 százalékra ugrott az előző negyedévhez képest. Ezt követi a céges autók cseréje, korszerűsítése, amire szintén a korábbi negyedévnél többen, 16 százalék helyett már 21 százalék készül. A gépberuházást tervezők aránya azonban jelentősen, 21 százalékról 13 százalékra zuhant, ami 2015 óta a legalacsonyabb arány. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy idén jelentősen visszaeshetnek a termelő beruházások, ami a gazdaság egészét kedvezőtlenül érintheti” – hangsúlyozta a szakértő.

Forrás:  K&H kkv bizalmi index


Kapcsolódó cikkek

2024. május 7.

OC: Emelkednek az árak a fővárosi ingatlanpiacon

Némi lassulás és kismértékű csökkenés után újfent emelkedő árspirál jellemezi a fővárosi ingatlanpiacot, a legmarkánsabban a családi házak négyzetméterára nőtt, ismertette az Otthon Centrum elemzési vezetője az első negyedéves adatokat.

2024. május 7.

GKID-Mastercard: elfogyni látszik a belföldi e-kereskedelem lendülete

Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot érint. Az okok között pedig elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése,  valamint a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll. Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép néven publikálásra kerülő riportjának legújabb, 2024-es kiadásából.

2024. május 7.

OTP Mobil: Még mindig óvatlan az online vásárló magyarok ötöde

A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.