Így karácsonyoznak idén a cégek


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egyre kevesebb cég ajándékozza meg partnereit a karácsony közeledtével, sokan csak elektronikus úton üzenik meg jókívánságaikat. Aki mégis rendel valamit, igyekszik minél kevesebb ráfordítással megoldani ezt a gesztust. Az év végi céges ünnepségek sem lettek fényűzőbbek az előző évekhez képest, de sokan tartják fontosnak, hogy ily módon honorálják a dolgozók erőfeszítéseit, még akkor is, ha nem olcsó elszámolni ezeket a rendezvényeket. Év végi körképünk a céges karácsonyokról.


Már évek óta átalakulóban vannak a céges karácsonyi szokások. Az egyik változás az ajándékozás terén tapasztalható: az utóbbi években ugyanis erősen visszaesett a partnereknek szánt termékek vásárlása, ráadásul az erre fordított összeget is jelentősen csökkentették a vállalatok. A Promo Data Piackutató idei felmérése szerint a cégek nagy része egyáltalán nem költ ilyen célra, vagy saját termékekkel lepik meg a partnereiket, vagy – és ez leginkább a multinacionális cégekre jellemző – jótékonyságra fordítják az ajándékozásra szánt pénzeket.

Míg 2007-ben a megkérdezett vállalatoknak a fele tervezett ajándékvásárlást, idén mindössze 19 százalékuk. A kutatásban résztvevő 2300 vállalat illetékesének elmondásából az is kiderül, hogy egyre kevesebben költenek 500 ezer forint felett ajándékokra, sokan a 100 ezer forintos határt próbálják tartani. Az ajándékozási listán még mindig előkelő helyen szerepelnek a szeszesitalok, népszerűek a bonbonok, édességek, a személyre szóló tárgyak is, de a logózott pólók és irodaszerek már nem olyan keresettek, illetve kevés ajánlat érkezik az exkluzív vagy luxuscikkekre is.

„Felüdülés volt ezt a könyvet olvasni. Van pár könyv az életemben, amit ha leveszek a polcról s belelapozok, mindig kipottyan belőle egy-egy olyan gondolat, amely az épp aktuális problémáimra segít megoldást találni, s amely minden kézhezvételkor újdonságokat tartalmaz. Az ilyen könyveknek nálam külön „titkos” polcuk van a hálószobában – ez a könyv is a titkos polcra fog kerülni. Miért unikum? Talán leginkább azért, mert végre valaki kimondja, hogy kevés az esélyeink egyenlőségét célul kitűzni. Sőt jobb, ha az esélyegyenlőséget méricskélő versengő nézőpont helyett a bennünk levő erőforrásokat – másképpen: talentumot – nem hagyjuk elpazarolni. S mindezt végre egy férfi tollából olvashatjuk!”
(Szalai Piroska, a nők munkaerő-piaci helyzetéért felelős miniszteri biztos)

Évek óta stagnál a rendezvényszervezői piac is, mivel megváltoztak a vállalati szokások. Már nem igen látni hatalmas létszámú, fényűző partikat, sokkal szolidabban és praktikusabb megoldásokkal ünnepelnek a cégek, egyre ritkábban veszik igénybe rendezvényszervező cég szolgáltatását. Idén sincs változás a tavalyihoz képest sem a költéseket, sem a helyszíneket, sem a műsorokat illetően. Igaz ugyan, hogy a főváros népszerű éttermei zsúfolásig teltek már a karácsonyi időszakra, de míg korábban 50-60 fős vacsorákat tartottak a cégek, ma 10-15 fős bulikat tartanak. Koltai Tamás, a Budapestevent rendezvényszervező cég vezetője szerint továbbra is minimális az év végi partikra szánt vállalati büdzsé, sőt, olyannyira meghúzták a limitet, hogy irreális összegekért szeretnének szolgáltatásokat vásárolni. Egy neves biztosító társaság például vacsorával és korlátlan italfogyasztással fejenként bruttó 5000 forintot szánt volna egy egész estés partira, ami Koltai szerint kivitelezhetetlen.

Elektronikus üzenet a partnereknek

A vállalatok egy része mindenesetre még mindig fontosnak tartja, hogy ha másképpen nem is, de egy jelképes gesztussal, és egy év végi ünnepléssel méltóképpen lezárja az évet, és megköszönje mind a partnereknek, mind a dolgozóknak az egész éves munkát.

A Fressnapf-nál például néhány éve már nem küldenek külön ajándékot a partnereknek, ehelyett elektronikus úton küldik el nekik üzeneteiket, jókívánságaikat, és egy jelképes ajándékkal inkább a munkatársaknak kedveskednek – mondta lapunknak Fülep László HR menedzser. Mivel a cég nyitva tartása és területi tagoltsága nem engedi, központi karácsonyi rendezvényt nem tartanak, viszont az áruházak saját önálló szervezésű programokat szerveznek, de ezek nem kötelező jellegűek.

A vezetés főz a dolgozóknak karácsonykor

Az Eisberg friss salátákat gyártó és forgalmazó cég kreatív kedvességekkel, apróságokkal szokta megköszönni a partnereknek – vevőknek és beszállítóknak egyaránt – az együttműködést – tudtuk meg Gazsi Zoltán ügyvezető igazgatótól. Idén karácsonyi eisberg zacskóba kis svájci csokit, hűtőmágnest, bevásárlóérmét csomagoltak, amelynek megfogalmazása szerint az a legfőbb értéke, hogy sokat gondolkodtak rajta.

A vállalat karácsony előtt minden évben tart egy kisebb ünnepséget a munkavállalóknak, ezzel is a kemény munkájukat, lojalitásukat szeretnék megköszönni.  Már hét éve, hogy ilyenkor a vezetés saját maga főz a dolgozóknak. A termelési vezetővel együtt szakácskodnak, az irodai lányok a kézilányok, ők készítik elő az alapanyagokat. – Idén már 140 főre kell főznünk, ez kezd komoly kihívás lenni, egy szomszédos étterem termének bérlése is szükségessé vált. De nagy élvezettel és szeretettel tesszük, és a visszajelzések alapján a dolgozók értékelik is – árulta el Gazsi Zoltán, hozzátéve, hogy az ünnepségen mindig mond egy rövid évértékelő beszédet, és tájékoztatja a dolgozókat a fő kihívásokról, hogy mire kell a következő  évben készülni.

Karácsonyi jutalmat akkor kap a csapat, ha sikerült az éves tervet teljesíteni, az előző években ez ajándékutalvány volt, amit tovább folytatnak, mivel ez sok családnak nagy segítséget jelent a karácsonyi bevásárlásban. Ami viszont fontos szempont, hogy mindenki egyforma összeget kap, az egyszerű munkástól az igazgatóig. A nyugdíjba vonuló dolgozókat is ezen a rendezvényen szokták közösen elbúcsúztatni. Mint Gazsi Zoltán közölte, műsort nem szerveznek, viszont elhívják a külsős partnereket, így a dolgozók személyesen találkozhatnak a sportolókkal, szakácsokkal, szakértőkkel, a marketing ügynökség dolgozóival, akik egész évben segítették a vállalat munkáját.

HR&Munkajog munkajogi szaklap mindenkinek, aki munkajoggal foglalkozik.

Rendelje meg most!

Az ünneplésre viszont maximum két órát tudnak fordítani, mivel a termelés nem állhat le. A műszakonkénti ünneplés helyett azért választották a rövidebb ünneplést, hogy legyen egy nap, amikor a teljes csapat együtt van. A főzést a cég saját maga szervezi meg, nem a HR-es, mivel az Eisbergnél nincs is HR vezető, Gazsi Zoltán ugyanis fontosnak tartja, hogy a személyzeti munka a vezetői munka része legyen, így a lényegi munkát a részlegvezetők végzik.

Mikulás nap és év eleji üzleti meeting a MARS-nál

A MARS Magyarország Értékesítő Bt.-nél nem szokás a céges ajándékozás, a vállalat mindig előre értesíti a partnereket is, hogy nem fogadnak el karácsonyi ajándékot. Ha egy-egy dolgozó mégis kap egy üveg bort, vagy egy tollat, akkor ezeket begyűjtik, és kisorsolják a munkatársak között – tudatta Nagy Annamária HR igazgató. Ugyanakkor a dolgozók mindig kapnak egy gesztus értékű karácsonyi ajándékot, amit a részlegvezetők osztanak ki.  Nagy Annamária elmondta: év végi karácsonyi ünnepség soha nem volt náluk, mivel ezt családi ünnepnek tekintik, viszont minden évben megtartják a Mikulás napot a dolgozók gyerekeinek. Ilyenkor a kicsiknek kézműves foglalkozást tartanak, állatokat simogathatnak, a munkatársak süteményeket hoznak. 
Ami viszont évek óta hagyomány, az az év eleji kétnapos üzleti rendezvény, amelyet január végén, február elején tartanak. Ezzel egyrészt lezárják az előző évet, és megnyitják a következőt, megfogalmazva a célokat, elérendő teljesítményeket. Az első napon megbeszélik az elért eredményeket, amit este egy céges vacsora követ, másnap pedig interaktív workshop keretében a jövőre fókuszálnak, meghatározzák, mit hogyan fognak megvalósítani, mire kell figyelni a következő évben.

Az évindító meetingen több kategóriában is jutalmazzák a kiemelkedő munkatársakat, de ez a gyakorlat évről-évre változik. Általában egy keretösszeget kapnak, amit vacsorára vagy egy utazásra költhetnek. Pénzjutalmat csak a jubiláló, vagyis 10, 15, 20 éve a cégnél dolgozó kollegák kapnak, akiknek ezen felül extra szabadságot is biztosítanak – tette hozzá a HR igazgató.

A csekély mértékű ajándék a minimálbér 10 százalékát meg nem haladó értékű, 2013-ban maximum 9800 forint értékű termék, szolgáltatás. Ezt évente három alkalommal lehet adómentesen juttatni, de csak meghatározott célokra. A csekély értékű ajándék kedvezményes adózására akkor van lehetőség, ha a juttató a juttatásokról – arról hogy kinek a részére, milyen összegben, hány alkalommal adott – nyilvántartást vezet. A karácsonyi rendezvény árát reprezentációs költségként elszámolhatják a cégek, mivel ez a saját munkavállalók felé reprezentációnak számít. (Forrás: hrportal.hu)

 


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

K&H: reálértéken nőhet a cégek árbevétele a következő egy évben

A következő egy évben reálértéken nőhet a cégek árbevétele, átlagosan 7,7 százalékos árbevétel-növekedést és 3,9 százalékos profitbővülést várnak a magyarországi mikro-, kis- és középvállalkozások a K&H kkv bizalmi index 2024 első negyedéves felmérése alapján – közölte a bank.