Importőrök túlzó árazási gyakorlatát vizsgálja a GVH


Panaszeljárás keretében vizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egyes külföldön előállított élelmiszerek túlzó árazását, a versenyhatóság szakértői a magyar fogyasztók által széles körben vásárolt import termékekkel kapcsolatos piaci magatartásokat elemzik.

A GVH pénteki közleménye szerint a tejtermékek, majd a tartós élelmiszerek piacain elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatok lezárását követően újabb vizsgálatot indítottak. Fogyasztói jelzések alapján import tejtermékek – sajtok, gyümölcsjoghurtok -, nem Magyarországon gyártott növényi italok, margarinok, illetve különböző fagyasztott zöldségek árazási gyakorlatát elemzik a versenyhivatal szakértői.

A GVH felidézte, hogy csütörtökön hozták nyilvánosságra a végleges jelentést a tartós (konzerv- és fagyasztott) élelmiszerek piacán végzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A versenyhatóság szakértői egyebek mellett feltárták, hogy a kiskereskedők az elemzett termékkörön belül 25-35 százalék közötti bruttó árrést realizáltak 2022-ben, ami jelentősnek tekinthető. Találtak olyan termékeket, például a gyorsfagyasztott zöldborsót vagy a morzsolt csemegekukoricát, amelyek esetén a bruttó árrésbe épített átlagos nyereséget indokolatlanul megháromszorozták.

A versenyhivatal közölte: 2022 ősze óta kiemelt figyelmet fordítanak az élelmiszerpiacok folyamatainak feltárására, illetve az infláció mögött rejlő, a versenyjogot érintő okok részletes vizsgálatára. Ennek keretében a GVH több célzott gyorsított ágazati vizsgálatot folytatott le, valamint 2023. július 1-jétől működteti az online árfigyelő rendszert. Az arfigyelo.gvh.hu címen elérhető honlapon hat kiskereskedelmi üzletlánc mintegy 1200 boltjában 62 termékkategóriában hasonlíthatják össze a napi árakat a vásárlók. Július 1-je óta az árfigyelő egyedi látogatóinak száma meghaladta a 910 ezret, a rendszer eddig átlagosan mintegy 8 százalékkal csökkentette a figyelt termékek átlagárát.

A GVH célja, hogy vizsgálataival felfedje az árazási anomáliákat, valamint az online árfigyelő rendszer működtetésével hozzájáruljon az infláció letöréséhez, védje a magyar családokat és nyugdíjasokat – hangsúlyozták a közleményben.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2021. december 10.

300 millióra bírságolta a GVH a Telekomot

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 310 milliós bírságot rótt ki a Magyar Telekomra, amiért a fogyasztókat megtévesztve, valótlanul reklámozta korlátlanként egyes mobilinternet-csomagopcióit. A cégnek emellett kompenzációként 4 gigabyte (GB) többlet-adatforgalmat kell biztosítania a jogsértéssel érintett fogyasztói számára – közölte a GVH.
2020. október 21.

75 millió forintos bírságot szabott ki a GVH a Heinekenre

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Heineken nem megfelelően igazolta a kizárólagos szerződésekkel értékesített sör mennyiségének csökkentésére vonatkozó vállalásait, ezért a hatóság bírságot szabott ki a cégre.
2021. június 8.

A GVH a Google-t vizsgálja

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított a Google-val szemben annak vizsgálatára, hogy a keresőjében dalcímekre megjelenő úgynevezett dalszövegkártya alkalmazásával versenyjogot sértő módon előnyben részesíti-e saját szolgáltatását – közölte a hivatal.