Kiterjesztett gyártói felelősség: itt az „új” környezetvédelmi termékdíj!


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az állami hulladékgazdálkodási feladatok egy részét 2023. július 1-jétől koncessziós szerződés keretében a MOL Nyrt. által létrehozott koncessziós társaság, a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. („MOHU”). végzi. A törvényi háttér alapján már ismert volt, hogy a tevékenység költségeit részben a termékek gyártóinak, importőreinek, csomagolóinak pénzügyi hozzájárulása fogja fedezni. Ennek megfelelően április 1-jén hatályba lépett a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól szóló 80/2023. (III.14.) Korm.rendelet, amely az új hulladékgazdálkodási-pénzügyi kötelezettségeket is megállapítja.

Senki sem menekül?

A kiterjesztett gyártói felelősség rendszerének hatálya alá az ún. körforgásos termékek tartoznak, amelyek az alábbiak: csomagolás; egyszer használatos műanyagtermék; elektromos, elektronikus berendezés; elem, akkumulátor; gépjármű; gumiabroncs; irodai papír; reklámhordozó papír; sütőolaj, sütőzsír; textiltermék; fából készült bútor. A körforgásos termékek köre részben megfelel a környezetvédelmi termékdíj szerint díjköteles termékek halmazának, de az egyezés korántsem teljes. Például a csomagolás nem azonos a termékdíjköteles csomagolószerrel – a csomagolás létrehozója a csomagolást végző, azaz a csomagolószert áruval, termékkel társító gazdálkodó.

A kötelezettségek tekintetében gyártónak kell tekinteni a körforgásos termék első belföldi forgalomba hozóját vagy első saját célú felhasználóját. Tehát egy szó szerinti gyártással nem foglalkozó cég is lehet kötelezett, ha külföldről behozott terméket forgalmaz Magyarországon, vagy ha külföldről beszerzett árut, anyagot kicsomagol. A sajátos fogalmi rendszerben a csomagolás gyártójának minősül a csomagolást végző és a csomagolt terméket belföldre forgalmazó gazdasági szereplő is. Ugyanakkor a rendelet mentesíti a csomagolást a fogyasztó számára értékesítés helyén létrehozó gazdálkodót, aki helyett a csomagolás előállítója részére belföldön csomagolószert értékesítő teljesíti a gyártói kötelezettséget.

Kettős díjhatás

A rendelet legfontosabb kötelezettsége a belföldön értékesített vagy felhasznált körforgásos termékek tömege utáni díjfizetés. A kiterjesztett gyártói felelősségi díjat negyedévente a MOHU-nak kell megfizetni. A július 1-jétől érvényes díjtételeket a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter rendeletben fogja meghatározni a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal javaslata alapján. A miniszteri rendelet még nem jelent meg.

Tekintettel arra, hogy a környezetvédelmi termékdíj elnevezésű adó is a hulladékkezelési költségek forrásaként szolgál, a kiterjesztett gyártói felelősségi díjtétel júliustól csökkenti a termékdíjtételt – értelemszerűen azoknál a termékeknél, amelyek mindkét rendszerben érintettek. A csomagolószer termékdíjtételét az azonos anyagú csomagolás kiterjesztett gyártói felelősségi díja csökkenti.

A cikk folytatásában a díjfizetés melletti adminisztrációs terhekről olvashat.

kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer

A cikk szerzője Kelemen István, vezető termékdíj-tanácsadó, adótanácsadó (Green Tax Consulting Kft.).


Kapcsolódó cikkek

2024. május 7.

OC: Emelkednek az árak a fővárosi ingatlanpiacon

Némi lassulás és kismértékű csökkenés után újfent emelkedő árspirál jellemezi a fővárosi ingatlanpiacot, a legmarkánsabban a családi házak négyzetméterára nőtt, ismertette az Otthon Centrum elemzési vezetője az első negyedéves adatokat.

2024. május 7.

GKID-Mastercard: elfogyni látszik a belföldi e-kereskedelem lendülete

Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot érint. Az okok között pedig elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése,  valamint a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll. Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép néven publikálásra kerülő riportjának legújabb, 2024-es kiadásából.

2024. május 7.

OTP Mobil: Még mindig óvatlan az online vásárló magyarok ötöde

A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.