Magyarországon a többség nyitottan áll a mesterséges intelligenciához


A többség nyitottan áll a mesterséges intelligenciához (MI) Magyarországon, ugyanakkor még kevesen használják azt; bár 79 százalék azok aránya, akik úgy vélik, hogy tudják, mi a mesterséges intelligencia, annak gyakorlati hasznosításában csak 3,9 pontot érnek el egy 10-es skálán – derült ki a Publicis Groupe Hungary és a GKID Research & Consulting reprezentatív kutatásából.

A cégek közleménye szerint a több mint kétezer résztvevős kutatás szerint a mindennapokban a válaszadók 26 százaléka használ MI-alapú alkalmazásokat, leggyakrabban fordításra (53 százalék), általános keresésekhez (45 százalék) és személyes kérdések megválaszolására (35 százalék).

Kiemelkednek a diákok, 78 százalékuk használja az MI-t iskolai feladatokhoz.

A legismertebb MI-eszközök közé tartoznak a nyelvfelismerési és gépi fordítási szoftverek, amelyeket a lakosság 69 százaléka ismer, és 51 százaléka aktívan használ.

Ezen túl a válaszadók harmada használ chatbotokat és virtuális ügyfélszolgálati asszisztenseket, míg 26 százalékuk olyan virtuális okos asszisztenseket, mint a Siri vagy a Google Assistant.

A kutatás szerint jelentősek a generációs különbségek is az MI használatában: a fiatalabbak, különösen a Z generáció, aktívan használja a MI-t, míg az idősebbek inkább elméleti szinten támogatják a technológia megismerését.

A Z generáció (1997-2012) 91 százaléka ismeri a MI fogalmát, 46 százaléka napi szinten használja. A MI alapú megoldások, például a ChatGPT iskolai feladatok megoldásában is gyakran használt eszköz.

A kutatás rávilágít arra, hogy a fehérgalléros munkavállalók egyre inkább kísérleteznek a MI alkalmazásával, bár a technológia széles körű és megbízható használata még nem elterjedt.

A válaszadók 27 százaléka már használt mesterséges intelligenciát a munkahelyi feladatok megoldására, 18 százalékuk pedig adatelemzéshez is bevonta a MI-t.

Mindazonáltal az irodai dolgozók 40 százaléka továbbra sem használja a MI-t, vagy nem biztos annak hatékonyságában.

Az MI-érettség mérésére bevezették az „AI Readiness Index„-et, ami egy 10 fokú skálán vizsgálja a válaszadók MI-hez kapcsolódó aktuális tudását, használati szokásait, a munkájukra és a hétköznapokra gyakorolt hatását.

Ez alapján a magyar lakosság AI Readiness Indexe 3,9 pont lett, a magánéletre-hétköznapokra gyakorolt hatása érte el a legmagasabb pontot (5,2), míg a kihasználás a legalacsonyabbat (2,8).

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. november 20.

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 20.

Innováció az ellátási láncban – CPA Packing Services Kft.

Az MLBKT folytatja tavaly megkezdett kezdeményezését, mellyel az ellátási lánc hazai innovációit kívánja támogatni. A LogConnect for Startups díjra pályázók között 2024. november 6-án hirdettek nyertest, az elismerést a CPA Packing Services Kft. vehette át.