Mega-sportesemények: megéri megszervezni?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A tömegsport-események, mint az olimpia vagy a labdarúgó-világbajnokság vonzereje kétségtelen, így a városok világszerte versengenek a rendezés jogáért, mit sem törődve az ezzel járó hatalmas a költségekkel, a szervezés nehézségeivel és a szoros időbeosztással. Mi motiválja mégis a pályázókat? A PwC tanulmánya példákon keresztül szemléltetve arra kereste a választ, hogy milyen esetekben éri meg az áldozatot a rendezés, milyen faktorokat kell számításba venni ahhoz, hogy a sikeres lebonyolítás pozitív változások hajtóereje lehessen – elkerülendő a foci-vb előtti brazíliai hangulatot…


Az olyan nagy tömegek érdeklődésére számot tartó mega-sportesemények, mint amilyen a hamarosan induló labdarúgó világbajnokság, nem csak a sportrajongók szempontjából lehetnek érdekesek – hatalmas figyelem irányul a rendező országra is. A pályázat során figyelembe vett tényezőknek nem elegendő megfelelni, ahhoz, hogy hosszú távon is profitálhasson a rendező ország a beruházásokból és a körülötte kialakuló felhajtásból, körültekintően kell eljárni már a pályázás előtt – hiszen nemcsak az a kérdés, kire esik a bizottság döntése, hanem az is meghatározó, hogy az adott országnak egyáltalán érdemes-e pályáznia.

A PwC tanulmánya öt tényezőt javasol megfontolni a pályázat benyújtása előtt: a város felkészültséget, a  helyszíneket, hosszú távú hatásokat, infrastruktúrát, és a szellemi tőkét. Ahhoz pedig, hogy a rá irányuló figyelemmel élni tudjon a város, kiemelkedőnek kell lenni a lakosoknak nyújtott szolgáltatások, a fenntartható fejlődés, életminőség, méltányosság és társadalmi befogadás valamint környezeti fenntarthatóság tekintetében is.

  • A város felkészültsége – Az átfogó helyzetértékelés részeként érdemes például azt meghatározni, hogy mi a város elsődleges célja a rendezéssel. Három-öt célkitűzés azonosítása segíthet a prioritások szem előtt tartásában. E mellett értékelni kell, hogy milyen előnyök származnak ebből a város, a régió, az ország számára. Fel kell tenni továbbá a kérdést: miért pont most látják elérkezettnek az időt egy nagyszabású sportesemény megrendezésére? A mérhetőség jegyében pedig érdemes meghatározni, hogy milyen mérőszámokkal lehet számszerűsíteni az elért eredményeket, sikereket.
  • A helyszínek – Először is: rendelkezik a sportesemény méretének megfelelő sportlétesítményekkel, adottságokkal a pályázó város? Ha nem, milyen beruházásokat kíván eszközölni, milyen kötelezettségeket hajlandó vállalni a vezetés? Érdemes a finanszírozás mikéntjét is előre tisztázni: milyen szerepet játszanak a PPP-beruházások, hogyan fogja a helyi üzleti szféra támogatni a kezdeményezést, és milyen ösztönzőkkel lehet őket érdekeltté tenni? Mindezek mellett a közvéleményt is meg kell nyerni az esemény rendezésehez, ezzel megalapozva a helyi és regionális közösségek támogatását.
  • Hosszú távú hatások ­– A pályázónak érdemes megfogalmaznia, hogy milyen pozitív hatásokat vár az eseménytől, milyen hagyatéka lesz, és ez hogyan állítható a hosszú távú fejlesztések szolgálatába. Számításba kell venni a beruházások, létesítmények későbbi kihasználhatóságát, hogy miként lehet a stadionokat, szálláshelyeket úgy kivitelezni, hogy ne csak egy adott esemény lebonyolításához legyenek megfelelőek. Fel kell mérni, hogy a jövőben milyen hatásai lesznek a közösség sportéletére, és hogy milyen szellemi hagyatékot lehet a későbbiekben hasznosítani a rendezés tapasztalataiból.
  • Infrastruktúra – Elengedhetetlenül fontos, hogy a sporteseményt támogató infrastruktúra – a közlekedés, elszállásolás, közművek, higiénia, telekommunikáció – az esemény méretének megfelelően kiépült legyen. Itt szintén lényeges szerepet játszik a finanszírozás kérdése: a PPP-beruházások aránya, az üzleti élet és a helyi közösség képviselőinek szerepvállalása, valamint az, hogy a megkívánt fejlesztések mennyire vannak összhangban a régió hosszú távú terveivel.
  • Szellemi tőke – A pályázónak fel kell mérnie, hogy rendelkezik-e a szervezéshez, finanszírozáshoz, és lebonyolításhoz szükséges humán erőforrással, szellemi tőkével, szükségük van-e külső tanácsadóra. Amennyiben pedig korábban már rendeztek hasonló volumenű eseményt, érdemes megvizsgálni, hogy annak pozitív és negatív tapasztalatait miként tudják előnyükre fordítani.

A siker hosszú távon mérhető

A PwC tanulmánya felhívja a figyelmet arra, hogy hosszú távon gondolkodva kell meghatározni a prioritásokat. Ez hozzájárul ahhoz, hogy a tervezett fejlesztéseknek leginkább megfelelő eseményre pályázzanak. Jó példa erre az 1992-es olimpiai játékoknak otthont adó Barcelona, ahol már régóta eltervezett célokat valósítottak meg a mega-esemény apropóján. Elkészültek a várost elkerülő körgyűrűk, felújították a repteret, alapjaiban szervezték át a tömegközlekedési rendszert, kizöldültek és esztétikusabbak lettek a közparkok és tópartok, rehabilitáltak számos elmaradt városrészt. Felújították a távközlési hálózatot, modernizálták a közegészségügyi ellátórendszert is. Összességében ötven éve tervezgetett, halogatott álmokat valósítottak meg néhány év leforgása alatt. Az átgondoltságot mutatja, hogy hatszor annyit költöttek infrastruktúra-fejlesztésre, mint a játékok lebonyolítására. A város újjászületése üzleti és társadalmi innovációval is járt.

Számviteli és gazdálkodási változások az államháztartás területén 2014

Az államháztartási területen könyvviteli szolgáltatást végzőknek – hasonlóan az elmúlt évekhez – 2014-ben is kötelező továbbképzésen kell részt venniük. Kiadványunk a 2014. évi továbbképzés nemzetgazdasági miniszter által meghatározott tematikája alapján készült.

Bővebb információk és megrendelés

E példa nem maradt követők nélkül, a pályázó városok felismerték, hogy a hosszú távú hatásokból fakadó előnyök előre tervezése már a pályázati szakaszban kulcsfontosságú: abban az esetben tudják maximalizálni a hasznot, ha az esemény a fejlesztési céljaikkal összhangban van. Ilyen cél lehet akár város pozíciójának erősítése, a globális elismerés kivívása, amihez jó belépőt jelent egy mega-sportesemény rendezésével járó figyelem. A 2008-as pekingi játékokat 4,7 milliárd néző követte világszerte, ami nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Kínát olyan országnak lássák, ami képes egy ilyen nagyszabású rendezvény sikeres lebonyolítására. Egy ilyen alkalom tehát teret ad a „villogásnak” is, a rendező ország megmutathatja, hogy milyen fejlődésen ment keresztül, bevonzva ezzel további fejlesztéseket, mint ahogyan Kína és Dél-Afrika is tette.

London a 2012-es olimpia házigazdája már a pályázás során tudatosan épített a rendezéssel járó fejlesztések hosszú távú hatásainak kihasználására. Kelet-London, ami korábban gazdaságilag fejletlen része volt a városnak, újjászületett ennek következtében. A 12 milliárd euróra rúgó beruházások már 2005-ben megkezdődtek, és előreláthatólag 2017-ig folytatódnak Kelet-London hosszú távú fejlesztési céljaival összhangban. 

A játékok Londont, mint kiváló turisztikai, befektetési és kulturális célpontot mutatta be, és a II. Erzsébet Olimpiai Parkot, mint egy új európai városi központot is egyúttal pozícionálta. Itt látható, miért is olyan fontos az esemény előtt és után is figyelembe venni a hatásokat és élni azokkal. A tapasztalatok során felhalmozott tudásnak köszönhetően angol cégek több mint 120 millió font értékű megbízásokat kaptak Brazíliától, mely a 2014-es labdarúgó világbajnokság és a 2016-os olimpia helyszíne is lesz, valamint 60 orosz szerződést is nyélbe ütöttek a Szocsi téli olimpiára és a 2018-as foci-vb-re.

Lehet-e a brazil gazdaság a vb nagy nyertese?

Brazília nem kisebb feladatra vállalkozott, mint hogy a 2014-es labdarúgó világbajnokág, majd pedig a 2016-os házigazdájaként megmutatja a világnak, hogy képes két ilyen kaliberű mega-sportesemény lebonyolítására, demonstrálva ezzel gazdasági stabilitását, és Dél-Amerika szerepét.

A gyors ütemű fejlődést szolgáló hatalmas beruházásokat 70%-ban PPP-alapon valósították meg, ezen felül Brazília 2012-ben 65 milliárd dollár értékű külföldi tőkét is vonzott, mellyel az ország Kína és az USA után a harmadik helyen állt. A széles körű infrastruktúra-fejlesztések, mint az utak, vasút, kikötők, repülőterek, telekommunikáció, a biztonság javítása hosszú távon szolgálják az ország fejlődését.

“Tömegeseményekben Rio de Janeiro jártas ugyan, a 2013-as karnevál például zökkenőmentesen, jól szervezetten zajlott, mégis komoly átalakulásoknak néz elébe a közlekedéstől a biztonsági kérdésekig. Ahogyan azonban a városi infrastruktúra evolúciójában egyre feljebb lép, a lakosok is egyre többet várnak el, ami Brazíliában tüntetésekhez vezetett, azt követelve, hogy a kormány a társadalmi problémákkal foglalkozzon. A 2012-es londoni olimpia és más mega-rendezvények szervező országaiban is tapasztalt rövid távú „jólét-érzet” azonban megállíthatja a bizakodás két éve tartó folyamatos csökkenését” – hangsúlyozza Fekete Miklós, a PwC Magyarország üzleti tanácsadási csoportjának cégtársa.

Esélyek a pályán

A PwC elemzői az olimpiai esélyeket latolgatva szignifikáns összefüggést találtak az ország gazdasági teljesítménye és az éremtáblázatban elfoglalt helye között, a világbajnokság esetében azonban a szakértők nem figyelhetek meg ilyen jellegű kapcsolatot. A győzelmi esélyek kiszámításához öt fontos tényezőt azonosítottak: a csapat formája, a hazai pálya előnye, a hazai játékosok száma az országban, a helyi bajnokság erőssége és az ország labdarúgó-hagyománya. Az ez alapján számított indexek szerint a G és D csoport az idei világbajnokság „halálcsoportjai”. A modell alapján a rendező ország fog nyerni, míg Angliának várhatóan a csoportkörökből való továbbjutás is nehézséget okoz majd.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 30.

250 ezer forintra nőhet az ingyenes készpénzfelvételi plafon

250 ezer forint lesz az ingyenes készpénzfelvételi plafon, ha az Országgyűlés Gazdasági Bizottsága és plenáris ülése is támogatja a Fogyasztóvédelmi Albizottságban egyhangúan megszavazott javaslatot- írja a közösségi média oldalán Tordai Bence független országgyűlési képviselő.

2024. október 30.

Zsugorodik a magyar gazdaság

2024 harmadik negyedévében a gazdaság teljesítménye 0,7 százalékkal csökkent a 2023. harmadik negyedévihez képest. Az előző negyedévhez képest – a szezonálisan és naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok szerint – a gazdaság teljesítménye 0,7 százalékkal csökkent.

2024. október 29.

Jönnek a digitális ikrek, de mik is azok?

A digitális ikrek egy olyan fejlett technológia olyan, amely lehetővé teszi a fizikai objektumok, rendszerek vagy folyamatok virtuális másának létrehozását és szimulációját. Ezek a digitális másolatok valós időben gyűjtik és elemzik az adatokat, elősegítve a hatékonyabb döntéshozatalt, a költségek csökkentését és az innovációt.