Mennyibe kerül a követhető pénztárgép?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A gazdasági tárca egyelőre nem árult el részleteket arról, hogyan is kell majd a pénztárgépek és a NAV között online összeköttetést teremteni, de azt megtudtuk az adóhatóságtól, hogy eddig mire használták fel a pénztári adómemóriát. Az Adó Online a gazdasági minisztérium által emlegetett bolgár példa alapján kiderítette azt is, milyen költségekre számíthatnak a váltással a kiskereskedők.


Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter az egyenlegjavító csomag részeként október elején bejelentette, hogy az áfabevételek 95 milliárd forintos növekedésével számolnak jövőre annak köszönhetően, hogy a pénztárgépek és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) között online kapcsolatot alakítanak ki a kiskereskedelemben. Az NGM közleményében még hangsúlyozta: több nemzetközi példa mutatja, köztük a bolgár is, hogy komoly eredményeket lehet elérni a bevételek eltitkolásának visszaszorítása terén a korszerű, a tényleges forgalmat, annak időbeli eloszlását könnyen áttekinthetővé, ellenőrizhetővé tevő pénztárgépek bevezetésével. Az adatok elemzésével könnyebben kiszűrhető, ha valamely gazdálkodó bevételét eltitkolva rövidíti meg az adóbevételeket.

Az Adó Online kereste a Nemzetgazdasági Minisztériumot, de a bejelentett intézkedésről még nem árultak el részleteket, mondván, azokat csak a következő hetekben dolgozzák ki. Ezért egyelőre igyekeztünk más forrásból, többek közt az adóhivataltól informálódni, mire is lehetnek jók a pénztárgépekből származó adatok.

500 ezres bírságot oszthatnak a pénztárgépek miatt

A Nemzeti Adó és Vámhivatal a jövőbeni tervekről nem nyilatkozik, mert csak végrehajtó szerv, de arról szívesen tájékoztatták az Adó Online-t, hogy a pénztárgépek információit jelenleg hogyan dolgozzák fel. Linczmayer Szilvia, adószakmai szóvivő lapunknak elmondta, hogy a pénztárgépekben tárolt adómemóriát az adóhatóság egyrészt utólagos adóellenőrzésekkor használhatja, másrészt a helyszínen (üzletben) járó revizor ellenőrizheti a pénztárgépek szabályszerű működését, nyilvántartás szabályszerű vezetését.

Első esetben a vállalkozók által bevallott jövedelmet vetik össze a pénztárgépek által rögzített bevételek összegével, és ha itt jelentős differencia adódna, akkor mindjárt kiderül, hogy valamilyen jövedelmet el akartak titkolni.

A második esetben az adórevizor akár a pénztárgép addigi adómemóriáját kiírhatja, de ellenőrizheti a pénztárgépnaplót is. Ennek mindig a helyszínen kell lennie, és a pénztárgéppel kapcsolatos minden egyes eseményt rögzíteni kell benne. Így szerepelnie kell benne a javításnak, az adómemória kiíratatásának, esetleges törlésének is. Ha revizor a pénztárgép vagy a pénztárgépnaplóval kapcsolatosan hiányosságot talál, akár 500 ezer forintos mulasztási bírságot is kiszabhat. (Az ellenőrzés során szerzett információk pedig egy utólagos ellenőrzés során felhasználhatóak.)

Emellett a revizor kérhet úgynevezett pénztárrovancsot is, amikor a pénztár teljes tartalmát és a beütött összegeket is összevetik, így kiderül ha a kasszában olyan pénzek is vannak, amelyekről nem adtak nyugtát.

Ezt persze a pénztárosok úgy is kivédhetik, ha a be nem ütött vásárlásokat nem a kasszába teszik, hanem külön kezelik. Ilyenkor azonban még a próbavásárláskor az ellenőr láthatja, hogy hová tették a számla nélküli összegeket, és ez alapján is kiszabhatják a bírságot.

Az adószakmai szóvivő mindemellett felhívta a figyelmet, hogy a pénztárgépek kezelésére igen szigorú szabályok vonatkoznak. Kizárólag az Országos Pénztárgép és Taxaméter Technikai Bizottság által jóváhagyott készülékeket használhatják a vállalkozások. A gépeket javító szervizeknek is külön engedéllyel kell rendelkezniük, és a szervizeknek is meghatározzák, hogy melyik típusokat szerelhetik.

Az adómemóriát minden év végén ki kell íratni, az elektronikus pénztárgépek esetén CD-n meg kell küldeni az adóhatóságnak, nem elektronikus pénztárgép esetén pedig elévülésig meg kell őrizni. Ezt bármikor ellenőrizheti a NAV, adatait összevetheti a bevallások adataival. Az adómemória napokra és áfakulcsokra lebontva rögzíti a teljes éves bevételt.

Többfajta találgatás napvilágot látott arról, hogy a napi online pénztári adatok hogyan könnyíthetnék meg az adóhatóság munkáját, például láthatnák, ha egy amúgy működő vállalkozásnak nincsenek pénztári bevételei. Ez alapján aztán próbavásárlásokat indíthatnának, lebuktatva a számla nélküli feketebevételeket. A NAV sajtóosztályán azonban az ilyen találgatásokat nem kommentálták, és a jövőbeni jogszabály ismerete nélkül arra sem kívántak válaszolni, hogy az online pénztári információk hogyan tudnák segíteni a hivatal munkáját.

A régit foltozni, vagy újat venni?

Amíg nem lehet tudni, hogy a kormány milyen megoldást választ a pénztárgépek és a NAV összekötésére, külföldi példákból érdemes kiindulnunk. Egyes sajtóinformációk szerint az NGM szakértői már el is mentek a Bulgáriába vizsgálódni. Ha pedig a balkáni ország rendszerét vesszük alapul, akkor pénztárgépenként 30-60 ezer forintos egyszeri költséggel, valamint 800-1000 forintos havi díjjal kell majd számolniuk a kiskereskedőknek – mondta el Várkonyi Gábor, a pénztárgéptechnikai szolgáltatásokkal foglalkozó POG Kft. ügyvezető igazgatója az Adó Online-nak.

A pénztárgépüzletben járatos cégvezető kifejtette, az adatforgalomra képes készülék ára leginkább attól függ, hogy alkalmas-e a régi pénztárgép az adattovábbító eszközhöz való csatlakozásra, azaz van-e soros portja, kivezetése. Emellett továbbra is kérdéses, hogy az NGM milyen megoldást választ, ugyanis lehetséges, hogy az adómemóriát őrző fekete dobozok cseréjére is szükség lehet, amely tovább drágítja majd a váltást. Ha csak eszközt kell csatlakoztatni a pénztárgéphez, akkor 30 ezer forint körüli összegből megoldható. Ha viszont fekete dobozt is cserélni kell, akkor 50-60 ezer forintba is kerülhet a váltás. Ebben az esetben viszont egy, a bolgár piacon árult, Kínában gyártott termék árából kiindulva már érdemes lehet elgondolkodni új készülék megvásárlásán, amit nagyjából ugyanannyiba kerülne, mint a kibővítés.

A havi adatforgalmat előre láthatóan egy GPRS-alapú adattovábbító eszköz küldené a NAV szervereinek egy zárt vonalon keresztül. A szakember szerint akár a nyugtánkénti adattovábbítást, akár a nap végit választja a kormány, a kommunikáció havi költsége akkor is hozzávetőleg 800 forintból kijön, de legfeljebb 1000 forintig terjedhet.

Mindemellett a nagyobb hálózatban álló kiskereskedelmi cégek már eddig is beküldték a cég központi szervereinek a pénztárgépforgalmunkat, amely alapján mindig lehet látni az aktuális eszközkészletet. Így például bárki megnézheti egy nagy bútorbolt honlapján, hogy a bolthálózatában melyik üzletben lehet még kapni a keresett árut. Ebből kifolyólag lehet, hogy számukra egyszerű megoldást jelenthetne az is, ha ezt az adatforgalmat a NAV-hoz is átirányítanák. Az ilyen konkrét megoldások megtalálásához azonban mindenképpen szükség van arra, hogy a kormány kihirdesse, hogy milyen feltételeknek kell megfelelnie az adatoknak.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 17.

Július elsején indul az otthonfelújítási program

Július elsején indul az otthonfelújítási program, hosszabb futamidővel és többféle tevékenységre igényelhető támogatás – közölte az Energiaügyi Minisztérium és a Nemzetgazdasági Minisztérium.

2024. június 17.

Vegyes képet mutat a középkorúak keresetének alakulása

Vegyes képet mutat a bevételek alakulása a 30-59 éves korosztályban: a válaszadók 52 százaléka növekedésről számolt be, közel 35 százalékuknál nem történt változás, 13 százalékuknak pedig kevesebb jutott az elmúlt egy év során – áll a K&H biztos jövő felmérésében.

2024. június 14.

Még mindig sokan mondanak le a nyaralásról

Nagyon vegyes a kép az utazási tervek terén. Összességében javult a középkorúak utazási helyzete, és akik terveznek nyaralást, azok többet szánnak erre a K&H biztos jövő index szerint, de a koronavírus járvány utáni időszakhoz képest még mindig visszafogottnak mondható az utazási kedv. Ráadásul még mindig sokan vannak, akik a pénzhiány miatt nem tudnak hosszabb vakációt beiktatni: a válaszadók 71 százalékánál ez az indok. Ez az arány nem sokkal alacsonyabb a tavalyi 77 százaléknál, viszont még mindig jóval meghaladja a tavalyelőtti 58 százalékos arányt.