MRSZ: reálértéken csökkent a kommunikációs iparág forgalma tavaly


A magyar média- és kommunikációs piac forgalma nominálisan nőtt, reálértéken csökkent tavaly: a kommunikációs torta 12,6 százalékkal 648,9 milliárd forintra, a médiatorta 11 százalékkal 351,1 milliárd forintra nőtt nominálisan a globális szereplőkkel együtt, reálértéken előbbi 5, utóbbi 6,6 százalékkal csökkent – ismertette Gulyás János, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) elnöke konferencián szerdán Budapesten.

Hozzátette: atipikus évet zárt a piac, mert a GDP-vel ellentétesen mozgott a marketingkommunikációs költés. A növekedés motorja a versenyszféra volt, az állami cégek kommunikációs és média költései csökkentek. A járvány által leginkább sújtott szektorok – mozi, rendezvények – teljesítménye pedig javult összegzése szerint.

Közlése szerint a legmeghatározóbb csatorna a digitális terület lett tavaly, 182,6 milliárd forint volt a teljes magyarországi digitális médiaköltés, ami a teljes médiaköltés 52 százalékát tette ki. Gulyás János kitért arra, hogy 2023-ban első alkalommal feltérképezték az influenszer marketing piacot, amely 6,2 milliárd forintot tett ki.

Rámutatott: az összes médiaszegmens közül a mozi növekedett a legerőteljesebben az elmúlt két évben, tavaly 23,6 százalékot, míg 2022-ben 25 százalékot. A szegmens a 2023-as 3,4 milliárd forintos méretével nemcsak beérte, hanem túlszárnyalta a covid-válság előtti 3,2 milliárd forintos 2019-es reklámköltési szintet, legalábbis nominálisan.

A rendezvényszektor árbevétele már 2022-ben meghaladta a pandémia előtti, 2019-es számokat, a tavalyi, közel 23 százalékos növekedéssel a legnagyobb pozitív változást tudta felmutatni a kommunikációs torta szeletei között.

Hivatal Péter, az MRSZ média- és kommunikációs torta munkacsoport vezetője közölte: újdonság, hogy első alkalommal felmérték a szektorban foglalkoztatottak létszámát az Optennel együttműködve. Eszerint 2023 év végén közel 115 ezer volt a kommunikációs iparágban foglalkoztatottak száma, ami a teljes média és hozzá kapcsolódó tevékenységet végzők, a reklám-, média, PR-, digitális ügynökségek, kutatócégek, rendezvényszervezők foglalkoztatottsági adatait, és az ezeknek dolgozó szabadúszó szakemberek számát is tartalmazza, ám a hirdető vállalatok marketingkommunikációs osztályain foglalkoztatottak számát nem. Számottevő az iparágban az egyéni vállalkozók, azaz a szabadúszók száma, ami a teljes foglalkoztatotti létszám közel 20 százalékát teszi ki.

A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének (MEME) adatai szerint a televíziós reklámpiac 2023-ban 81,1 milliárd forint árbevételt realizált, ami túlszárnyalta a 2022-es 74,5 milliárd forintot. A reklámpiaci szegmens hajtóerejét 2023-ban is a kereskedelmi reklámbevételek adták. Érdekes fejlemény, hogy tavaly az állami forrásokból származó megrendelésállomány összértéke 11,6 százalékkal csökkent a megelőző évhez képest, azonban ezeknek a megrendeléseknek az összesített értéke meghaladta a 7,5 milliárd forintot.

A piaci becslés szerint a teljes magyar televíziós iparági műsorterjesztési bevétel 2022-ben hozzávetőleg 66 milliárd, míg 2023-ban 72,1 milliárd forint volt, ami éves szinten 9,2 százalékos növekedés. A hazai műsorterjesztési bevételek összértéke tehát lassan megközelíti a reklámbevételek szintjét. Ugyanakkor a televíziós reklám és a műsorterjesztés bevételeinek növekedése nem tartott lépést az inflációval 2023-ban – közölték.

A Magyar Lapkiadók Egyesületének adatai szerint a sajtó megtartotta helyét a médiatortában, 2023-ban a teljes sajtópiaci bevétel 113,838 milliárd forint volt, ezen belül a nyomtatott reklámpiac bevétele 37,828 milliárd forint, a lapterjesztésből származó 55,074 milliárd forint, az online hirdetési bevétel pedig 20,936 milliárd forint volt. A rádiós szegmens bevételei és piaci részesedése egyaránt növekedni tudott az elmúlt három évben, így a bevételek 2023-ra elérték a 14,5 milliárd forintot, nominálisan 17,3 százalékkal bővültek.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 9.

Ez pörgeti fel a használtautó-piacot a következő hónapokban

A Datahouse adatai alapján az idei első negyedévben jelentősen növekedett a hazai használtautó-piac. A Használtautó.hu és money.hu szakértői szerint a következő hónapokban további ugrás várható, aminek egyrészt a magánvásárlók rég látott aktivitása, másrészt a kedvezőbb hitelkörnyezet és a tavalyinál alacsonyabb kamatszint is megágyazhat.

2024. május 9.

Mostantól a kisvállalkozók is pár perc alatt megmérhetik a karbonlábnyomukat

Új fejezet kezdődik a kis- és egyéni vállalkozások számára: egyre többen követelhetik meg a beszállítóiktól, hogy elkötelezettséget mutassanak a fenntarthatóság terén. A társadalom részéről is egyre nagyobb az igény, hogy a vállalkozások környezetvédelmi törekvései átláthatóak legyenek. Kevés cég tudja azonban, hogy mekkora a karbonlábnyoma és hogyan tudná csökkenteni azt. Íme pár hasznos tipp a kibocsátás minimalizálására.

2024. május 9.

Az adományozásban rejlő lehetőség

„Nem kell szentnek lenni ahhoz, hogy segíteni tudjunk. Ha keresünk, ha nyitott szemmel járunk, akkor rájövünk, hogy rengeteg lehetőség van, és rengeteg jó ügy, ami mellé be lehet állni” – fogalmaz Forgács-Fábián Sára, az Amigos a gyerekekért mozgalom alapítója a FoxPost videóriportjában. Szavai tökéletesen kifejezik a vállalat társadalmi felelősségvállalásának lényegét.