MRSZ: reálértéken csökkent a kommunikációs iparág forgalma tavaly


A magyar média- és kommunikációs piac forgalma nominálisan nőtt, reálértéken csökkent tavaly: a kommunikációs torta 12,6 százalékkal 648,9 milliárd forintra, a médiatorta 11 százalékkal 351,1 milliárd forintra nőtt nominálisan a globális szereplőkkel együtt, reálértéken előbbi 5, utóbbi 6,6 százalékkal csökkent – ismertette Gulyás János, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) elnöke konferencián szerdán Budapesten.

Hozzátette: atipikus évet zárt a piac, mert a GDP-vel ellentétesen mozgott a marketingkommunikációs költés. A növekedés motorja a versenyszféra volt, az állami cégek kommunikációs és média költései csökkentek. A járvány által leginkább sújtott szektorok – mozi, rendezvények – teljesítménye pedig javult összegzése szerint.

Közlése szerint a legmeghatározóbb csatorna a digitális terület lett tavaly, 182,6 milliárd forint volt a teljes magyarországi digitális médiaköltés, ami a teljes médiaköltés 52 százalékát tette ki. Gulyás János kitért arra, hogy 2023-ban első alkalommal feltérképezték az influenszer marketing piacot, amely 6,2 milliárd forintot tett ki.

Rámutatott: az összes médiaszegmens közül a mozi növekedett a legerőteljesebben az elmúlt két évben, tavaly 23,6 százalékot, míg 2022-ben 25 százalékot. A szegmens a 2023-as 3,4 milliárd forintos méretével nemcsak beérte, hanem túlszárnyalta a covid-válság előtti 3,2 milliárd forintos 2019-es reklámköltési szintet, legalábbis nominálisan.

A rendezvényszektor árbevétele már 2022-ben meghaladta a pandémia előtti, 2019-es számokat, a tavalyi, közel 23 százalékos növekedéssel a legnagyobb pozitív változást tudta felmutatni a kommunikációs torta szeletei között.

Hivatal Péter, az MRSZ média- és kommunikációs torta munkacsoport vezetője közölte: újdonság, hogy első alkalommal felmérték a szektorban foglalkoztatottak létszámát az Optennel együttműködve. Eszerint 2023 év végén közel 115 ezer volt a kommunikációs iparágban foglalkoztatottak száma, ami a teljes média és hozzá kapcsolódó tevékenységet végzők, a reklám-, média, PR-, digitális ügynökségek, kutatócégek, rendezvényszervezők foglalkoztatottsági adatait, és az ezeknek dolgozó szabadúszó szakemberek számát is tartalmazza, ám a hirdető vállalatok marketingkommunikációs osztályain foglalkoztatottak számát nem. Számottevő az iparágban az egyéni vállalkozók, azaz a szabadúszók száma, ami a teljes foglalkoztatotti létszám közel 20 százalékát teszi ki.

A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének (MEME) adatai szerint a televíziós reklámpiac 2023-ban 81,1 milliárd forint árbevételt realizált, ami túlszárnyalta a 2022-es 74,5 milliárd forintot. A reklámpiaci szegmens hajtóerejét 2023-ban is a kereskedelmi reklámbevételek adták. Érdekes fejlemény, hogy tavaly az állami forrásokból származó megrendelésállomány összértéke 11,6 százalékkal csökkent a megelőző évhez képest, azonban ezeknek a megrendeléseknek az összesített értéke meghaladta a 7,5 milliárd forintot.

A piaci becslés szerint a teljes magyar televíziós iparági műsorterjesztési bevétel 2022-ben hozzávetőleg 66 milliárd, míg 2023-ban 72,1 milliárd forint volt, ami éves szinten 9,2 százalékos növekedés. A hazai műsorterjesztési bevételek összértéke tehát lassan megközelíti a reklámbevételek szintjét. Ugyanakkor a televíziós reklám és a műsorterjesztés bevételeinek növekedése nem tartott lépést az inflációval 2023-ban – közölték.

A Magyar Lapkiadók Egyesületének adatai szerint a sajtó megtartotta helyét a médiatortában, 2023-ban a teljes sajtópiaci bevétel 113,838 milliárd forint volt, ezen belül a nyomtatott reklámpiac bevétele 37,828 milliárd forint, a lapterjesztésből származó 55,074 milliárd forint, az online hirdetési bevétel pedig 20,936 milliárd forint volt. A rádiós szegmens bevételei és piaci részesedése egyaránt növekedni tudott az elmúlt három évben, így a bevételek 2023-ra elérték a 14,5 milliárd forintot, nominálisan 17,3 százalékkal bővültek.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

K&H: reálértéken nőhet a cégek árbevétele a következő egy évben

A következő egy évben reálértéken nőhet a cégek árbevétele, átlagosan 7,7 százalékos árbevétel-növekedést és 3,9 százalékos profitbővülést várnak a magyarországi mikro-, kis- és középvállalkozások a K&H kkv bizalmi index 2024 első negyedéves felmérése alapján – közölte a bank.