Nem akarják fizetni a dolgozók utazását a munkaadók


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az általános utazási költségtérítési kötelezettség bevezetése ellen tiltakozik csütörtöki közös közleményében a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ).


A személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényjavaslat szerint 2012. július 1-jétől a munkáltatóknak kötelező a munkába járásra utazási költségtérítést fizetni minden munkavállalónak, a helyi és helyközi utazásra egyaránt – emlékeztetnek a közleményben.

A kormány a munkába járás költségtérítésének törvényi szintű újradefiniálását a közösségi közlekedést igénybe vevő fizetőképes kereslet megerősítésével magyarázza az előterjesztés indoklásában.

A hatályos kormányrendelet alapján jelenleg a hétvégi hazautazás költségének legalább 86 százalékát, de maximum 30 ezer forintot kell fizetnie a munkáltatónak. A költségtérítési kötelezettséget a mostani javaslat szerint kiterjesztenék általános, helyi és helyközi utazásra, valamint a felső korlátot eltörölnék, illetve a jegy vagy bérlet árának legalább 86 százalékát a munkáltatóra terhelnék a helyi közlekedés esetében is – közlik a munkáltatói érdekképviseletek.

Rolek Ferenc, az MGYOSZ alelnöke a közleményben úgy fogalmaz: a javaslat jelenlegi formájában elfogadhatatlan a munkaadók számára. A szabályozás amellett, hogy jelentős pluszterhet jelentene a vállalatok számára, a béren kívüli juttatások kapcsán az adótörvényekkel is ütközik.

Dávid Ferenc, a VOSZ főtitkára szerint a vállalkozások helyzetét tovább nehezítő, felső határ nélküli utazási költségtérítési kötelezettség bevezetésére és a helyi közlekedésre való kiterjesztésére, ami például Budapesten munkavállalónként mintegy 120 ezer forint éves többletköltséget okozna, nincs reális lehetőség.

A két legnagyobb hazai munkáltatói érdekképviseleti szervezet elfogadhatatlannak tartja az érdekvédelmi szervezetekkel folytatott konzultáció nélkül megszületett javaslatot. A múlt héten megalakult Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma (VFK) összehívásával kidolgozható lenne a javaslat olyan módosítása, amely a munkaadók számára is elfogadható megoldást jelentene – áll a közleményben.


Kapcsolódó cikkek

2024. december 7.

AM: januártól a felvásárlóknak 30 napon belül ki kell fizetniük a termelőket

Január 1-jétől a felvásárlóknak 30 napon belül ki kell fizetniük a termelőket. A 30 napos fizetési határidő a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek ellenértékének kifizetésére már 2012 óta hatályos előírás, azonban – a termelők védelme érdekében – ennek megszegése jövő év elejétől már közigazgatási bírsággal is jár – közölte az Agrárminisztérium (AM).

2024. december 7.

Teljes lendülettel épül a debreceni BMW-gyár

A BMW új debreceni gyárának építése teljes lendülettel zajlik, az ezzel kapcsolatos tervek változatlanok – közölte a gyár elnök-vezérigazgatója. Korábban olyan hírek röppentek fel, hogy a német autóipar válsága a BMW debreceni beruházását is érintheti.