NielsenIQ: megváltoztatta az infláció a fogyasztói szokásokat
Kapcsolódó termékek: Cégjogi kiadványok, Vállalati Jogtár demo
Az élelmiszerárak növekedése sok termékcsoportban érte el azt az ingerküszöböt, amely után a fogyasztók megváltoztatják a vásárlási szokásaikat. Érdekes adat, hogy a változtatás mellett a fogyasztók számára a márkahűség is fontos azoknak a termékeknek az esetében, amelyekben megbíznak – olvasható az Adó Online-hoz eljuttatott közleményben.
A NielsenIQ felmérése szerint az élelmiszerek ára átlagosan 40 százalékkal emelkedhet, mielőtt a fogyasztók más termékekre váltanának vagy kevesebbet vásárolnának. Láthatóan ezt a szintet a magyar élelmiszerboltokban már több termékcsoport esetében is meghaladta az áremelkedés, így sokaknak várhatóan meg kell húzniuk a nadrágszíjukat, rákényszerülve, hogy megváltoztassák eddigi fogyasztási szokásaikat.
„Egy biztos, a hazai vásárlóerő véges, mindemellett az Európai Unióban Magyarországon emelkedtek a legnagyobb mértékben az élelmiszerárak, ráadásul a létfontosságú, alapvető élelmiszerek – mint a tej és a kenyér – ára is drasztikusan nőtt.
A fogyasztás költségei világszerte megnőttek, és az inflációs nyomáshoz igazodó vásárlók ehhez igazítják szokásaikat: egyre többen választják az otthon főzést, mind tudatosabban kerülik a pazarlást, keresik az akciókat, és összességében – a válságra válaszul – kevesebbet vásárolnak, és felelősségteljesebbek az élelmiszer-fogyasztás terén” – fejtette ki a vásárlói szokások változásait Monori István, a több mint húsz éve a Hulala növényi habalapokat forgalmazó König-Units Kft. brand-managere.
A NielsenIQ havonta végez fogyasztói kutatásokat, ami alapján négy kulcsstratégiát azonosított a fogyasztók áremelkedésre vonatkozó reakciója alapján. A kutatás szerint a kevesebb vásárlás mellett ismételten az olcsóbb termékek kerülnek előtérbe, a fogyasztók pedig egyre inkább nyomon követik a vásárlói akciókat és figyelik, mely termékek hol kaphatók a legkedvezőbb áron. A negyedik kategória a tudatosság, azaz a vásárlók több időt és energiát fordítanak a vásárlásaik megtervezésére, bevásárlólistával kelnek útra és ehhez szorosan tartják is magukat.
A vásárlói szokások változása Magyarországon ismét előtérbe helyezte a márkák közötti promóciós és árversenyt. A fogyasztói felmérésből jól látszik, hogy a fogyasztók aktívan keresik az olcsóbb lehetőségeket, akár olcsóbb helyettesítő termék vagy promóciók formájában. A vásárlási szokások szempontjából azonban érdekes adat, hogy a fogyasztók az olcsóbb termékek felkutatása mellett néhány olyan termék esetében kivételt tesznek, amelyben megbíznak és az áremelkedés ellenére is kitartanak az adott márka mellett.
„Az élelmiszereken belül a Hulala termékek szempontjából érdekes totál hab-habalap kategória csökkenése darabban az előző évhez képest 17 százalék körüli a Nielsen-adatok szerint. A polci árak 2023-ra duplájára emelkedtek a 2022 eleji árhoz képest. A Hulala piaci dominanciája ennek ellenére a kategórián belül nem csökkent, hanem tovább nőtt, ami valószínűleg annak is köszönhető, hogy a márkaismertség mellett a felhasználók tudatában vannak a minőség fontosságának, hiszen a termék beépül egy ételbe, aminek a többi összetevője is hasonló nagyságrendben drágult, így nem kockáztatnak gyengébb képességű termékkel” – magyarázta a jelenséget Monori István.
„Ilyen gazdasági helyzetben, a magas infláció, a drasztikus áremelések mellett egyedüli márkaként tartja a helyét a kategóriájában a Hulala. Ez számunkra a vásárlók lojalitását mutatja. Mindemellett a vendéglátás, és ezen belül a cukrászat, nagyban drágult, és a tendencia azt mutatja, hogy sokan egyre inkább otthon készítik el a fogásokat, ami gazdaságosabb a tudatosan összeválogatott alapanyagoknak köszönhetően, mintha készen vásárolnák meg. A Hulala új variánsai, a laktózmentes és vegán termékek szintén jól teljesítenek. A Nielsen adatokat megerősítve cég szinten is látjuk a növekedést darab eladásban és körülbelül 5-8 százalékkal fogunk többet értékesíteni, mint a megelőző években, ami nagyszerű adat tekintve a gazdasági folyamatokat, és a hab-habalap kategória zsugorodását. A jó hír az, hogy a háziasszonyok ünnepi bevásárlását, termékválasztását akciós árakkal is támogatjuk az ünnepek előtt, továbbá országos Hulala Játssz és nyerj! nyereményjátékunk keretében lehetőségük van értékes konyhai robotgépeket, vagy fődíjként 1 millió Ft értékű Media Markt ajándékkártyát nyerni vásárlásukkal” – tette hozzá a szakember.