Optimisták a magánvállalkozások
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Optimizmus jellemzi a magánkézben lévő közepes méretű vállalkozásokat világszerte, a többségük a főbb eredménymutatók javulását várja idén – derül ki a Deloitte Private globális kutatásából. A felmérésben szereplő cégek mintegy kétharmada a bevételben és a profitban is növekedést vár, közel felük ugyanakkor a saját iparágában áttörést jelentő technológia, vagy piaci szereplő megjelenésével számol a következő 2-3 évben.
„A Deloitte Private felmérése során 30 ország közel 1900 vezetőjét kérdeztük meg, akik többsége kedvezően ítéli meg a magánvállalkozások helyzetét és a jövőbeni kilátásaikkal kapcsolatban is optimisták. A kutatásban megkérdezettek közel kétharmada bizakodó a következő két évvel kapcsolatban” – mondta el dr. Kóka Gábor, a Deloitte Private magyarországi vezető partnere.
A társaságok többsége növekvő bevétellel és profittal számol, miközben csökkenést a forgalom kapcsán 5, a nyereség esetében pedig 7 százalékuk prognosztizál. A pozitív jövőképet jelzi, hogy a vállalkozások többsége 25 százalékos, vagy annál nagyobb mértékű bevételnövekedést vár 2018-ban.
Általános optimizmus, régió-specifikus kockázatok
Az általános optimizmus ellenére a Deloitte Private felmérése során megkérdezett cégek 53 százaléka, főként az amerikai kontinensen működő vállalatok, hazai piacukon az üzleti tevékenységükkel kapcsolatban a bizonytalanság növekedésére számít. A vállalatok növekedésére fenyegető hatásként a megkérdezettek többsége az anyaországban tapasztalható bizonytalan gazdasági kilátásokat és a nyersanyagárak, illetve egyéb működési költségek, mint például az energia árának emelkedését nevezte meg. Ez utóbbi szempont elsősorban az ázsiai és csendes-óceáni régió magánvállalkozásai számára jelent kihívást. A megfelelő munkaerő megszerzésének és megtartásának képessége a harmadik helyen szerepelt, amely az EMEA (Európa, Közel-Kelet, Afrika) régióban tevékeny vállalatok számára jelentős nehézséget okoz. Ezt a felmérésben résztvevő cégek 21 százaléka jelölte meg, mint a növekedését veszélyeztető tényezőt. A negyedik helyre pedig az adott iparágban áttörést jelentő technológia, valamint piaci szereplők megjelenése került, amely a társaságok ötöde szerint negatív hatással lehet jövőbeni fejlődésükre, és amelyről 49 százalékuk gondolja úgy, hogy valőszínűleg a következő 2-3 évben be fog következni.
A felmérés során a magyar magánvállalkozások jelentős kockázatként a bizonytalan gazdasági kilátásokat, a gyenge hazai piaci keresletet, a finanszírozás biztosítását, a munkaerő toborzását, a nyersanyagárakat, valamint a működési költségeket említették.
A Deloitte Private kutatása során megkérdezett vezetők többsége egyöntetűen a geopolitikai bizonytalanságot emelte ki, mint növekedést akadályozó tényezőt, de emellett az egyes régiók válaszadói kockázati elemként nevezték meg a devizaárfolyam-ingadozásokat, a gyengülő hazai piaci keresletet, a megnövekedett szabályozási követelményeket és a technológiai költségeket is.
A megkérdezett vállalatok többsége szerint a növekedést hátráltató kockázatokat legfőképp a hatékonyság javításával lehet leküzdeni, amelyet az új termékek és szolgáltatások bevezetése, valamint a meglévő piacok kiterjesztése követ. A külföldi piacokon való megjelenést 20 százalékuk, míg a digitális átállást 19 százalékuk tartja kulcstényezőnek a jövőbeni növekedés szempontjából. A kutatásban résztvevő vállalkozások túlnyomó többsége szerint export bevétele a következő 12 hónapban számottevően nem változik, 10 százalékuk csökkenést, míg 27 százalékuk bővülést vár ezen a területen.
A nemzetközi piacok szerepe meghatározó a bevételszerzésben
A megkérdezett vállalatok közel 90 százaléka szerzi bevétele egy részét külföldi piacokról, míg 43 százalékuk bevételének több mint egynegyede származik a világpiacon folytatott üzleti tevékenységből. A megkérdezettek 10 százaléka számol a nemzetközi piacokról befolyó bevétel csökkenésével 2018-ban.
[htmlbox gdpr_komm]
„A magyar magánvállalkozások is optimistán tekintenek a 2018-as évre, tőkebefektetésük, profitjuk és bevételük növekedése mellett munkaerejük bővülésére is számítanak. Az üzleti életet befolyásoló tényezők tekintetében ugyan a tavalyihoz képest több bizonytalanságtól tartanak a hazai cégek, a következő két év üzleti kilátásai vonatkozásában kifejezetten bizakodóak. A felmérés során megkérdezett magyar magánvállalkozások többsége ebben az évben is arra számít, hogy bevétele legalább negyede, de akár 40 százaléka is külföldről, legfőkébb Nyugat-Európából érkezik majd” – mondta el dr. Baranyi Gábor, a Deloitte Private igazgatója.
Innováció felgyorsítása technológiai megoldásokon keresztül
A kutatás szerint az informatikai biztonság, az üzleti analitika, a felhő alapú infrastruktúra megoldások, a mobileszközök alkalmazása és a big bata megoldások lesznek a vállakozások számára leginkább meghatározó technológiai trendek 2018-ban, amelyek jelentősen hozzájárulhatnak üzleti sikerek eléréséhez és az innováció felgyorsításához. A megkérdezettek többsége, 40 százalék szerint a felhő alapú szoftver szolgáltatásokra (SaaS – software as a service) költenek majd, de ugyanilyen arányban hajtanak végre fejlesztéseket az ügyfélkezelő rendszerek (CRM) területén is. Adatelemzéssel és az üzleti folyamatok automatizálásával kapcsolatos beruházásokat a társaságok 38 százaléka tervez idén.
A fúziók és felvásárlások növekedése várható
A tavalyi évre jellemző alacsony M&A aktivitás ellenére a megkérdezett magánvállalkozások közel fele tervezi kiszemelt cégek felvásárlását ebben az évben. A felvásárlások a stratégiai növekedés eszközeként szolgálnak, mivel hozzájárulnak az új nemzetközi piacokra való belépéshez és a meglévő ügyfélkör bővítéséhez, valamint diverzifikálásához is.
A munkaerő-toborzás döntő szereppel bír
A magánvállalatok egyre inkább a tehetséges munkaerő megszerzésére és megtartására fókuszálnak, mivel a technológiának köszönhetően az optimalizált munkafolyamatok mellett a munkavállalók egyre több szabad kapacitással rendelkeznek. A megkérdezett vállalatok fele tervezi, hogy munkavállalói szakmai továbbképzésébe, harmada pedig vezetői tréningprogramokba fektet be az állandó munkaerő-toborzási kihívások leküzdése, a növekvő munkaerőigények kielégítése és a munkavállalók megtartásának fokozása érdekében.