Sikeres a fogyasztóvédelmi békéltetés
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A cégeknek egyre fontosabb, hogy bíróság bevonása nélkül rendezzék vitás ügyeiket a fogyasztókkal: tavaly 17 százalékkal több beadványt kapott a Budapesti Békéltető Testület.
A fogyasztóvédelmi békéltetés minden eddiginél hatékonyabb volt 2017-ben a fővárosban, a Budapesti Békéltető Testülethez (BBT) tavaly 5970 beadvány érkezett, 17 százalékkal több, mint az előző évben – mondta Baranovszky György, a testület elnöke. Kifejtette: az előző időszakról áthúzódó ügyeket is figyelembe véve, tavaly 5930 ügyet zártak le, 70 százalékuknál, 4123 eljárásnál egyezség született. A megoldott ügyek számát növelte, hogy a 393 nem kötelező erejű testületi ajánlásból 328-at a vállalkozások végrehajtottak, így a lezártak ügyek 75 százaléka véglegesen rendeződött. Baranovszky György szerint mindez azt mutatja, a vállalkozásoknak egyre fontosabb, hogy bíróság bevonása nélkül rendezzék vitás ügyeiket a fogyasztókkal.
A testület elnöke kiemelte, nemcsak az eljárások száma és hatékonysága növekedett a múlt évben, hanem az ingyen tanácsadásért hozzájuk fordulók száma is. Tavaly 3258-an kértek és kaptak a testülettől ingyenes fogyasztóvédelmi tanácsot, információt, és nemcsak magánszemélyek, hanem vállalkozások is felkeresték ez ügyben a testületet, mivel saját bevallásuk szerint fogyasztóbarát magatartást kívánnak folytatni.
Baranovszky György ismertette, hogy tavaly a lezárt ügyek 45 százaléka kereskedelemi volt, 37 százalékot tettek ki az egyéb szolgáltatások, amelyekbe a mobiltelefon, az internet, a parkolás, a javító-karbantartó tevékenység is tartozik. A lezárt ügyek 8 százaléka közműszolgáltatással, 4 százaléka többnyire hallgatói hitelt és fogyasztói csoportot érintő pénzüggyel, 3 százaléka építőiparral, 3 százaléka utazással volt kapcsolatos. A lezárt 5930 ügyből 3236 szolgáltatást, 2694 termékvásárlást érintett.
Megjegyezte: tapasztalatuk szerint a fogyasztókra nézve kedvezőbb jogszabályi környezetben a fogyasztók tudatosabbak lettek, a szolgáltatások fogyasztóbarátabb hozzáállást tanúsítanak, példaként említette az útdíjfizetést, illetve a vélelmezett áramlopáskor alkalmazandó jogszabályi változást.
Baranovszky György megemlítette, hogy a Budapesti Békéltető Testület határon átnyúló európai online kereskedelemi ügyekben is illetékes, tavaly megduplázódott az ilyen ügyben hozzájuk fordulók száma, 572 megkeresést kaptak.
(MTI)