Sikeres Debrecen és a Wizz Air együttműködése
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Sikertörténetnek nevezték a szereplők Debrecen és a Wizz Air légitársaság tízéves együttműködését az évforduló alkalmából tartott sajtótájékoztatón a debreceni repülőtéren kedden.
Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója hangsúlyozta: a légitársaság helyzete stabil, a likviditás biztosítására 1,6 milliárd euró készpénzzel rendelkeznek, a mai nehéz helyzetben is előre tekintenek, fejlesztenek. Felidézte, hogy a légitársaság elmúlt tízéves fejlődése Debrecennel is összekapcsolódott: 2012 júliusában indították el Debrecenből az első London-Luton járatukat, néhány évvel később pedig működési bázist hoztak létre a légikikötőben.
Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára azt mondta, a sikerek továbbvitele, stabilizálása érdekében vásárolta meg az állam a repülőteret működtető cég többségi tulajdonát az év elején, ezáltal a debreceni az egyetlen magyar állami tulajdonban működő nemzetközi repülőtér az országban. Utalt arra, hogy sorozatos kihívások érik a légiközlekedési iparágat, Magyarország gazdaságát, benne Debrecent és a régiót is: a koronavírus-járvány után azonnal bekövetkezett „a még nagyobb horderejű, még messzebb ható következményekkel járó válság az orosz-ukrán háború képében”.
Utóbbi Magyarországot érintő negatív hatásait a kormány teljes erejéből igyekszik hárítani, „ezermilliárdokat fordítunk arra, hogy a magyar családok, a magyar cégek amennyire lehetséges, mentesüljenek a következmények alól” – fogalmazott Magyar Levente. Hozzátette: közben nem tévesztik szem elől azt, hogy vannak olyan, az ország gazdasága, működtetése szempontjából kiemelt feladatok, amelyeket nem szabad feladni. Ilyennek nevezte a debreceni repülőtér működőképességének fenntartását. Magyar Levente szerint Debrecen teljesítménye egyedülálló: az elmúlt években a város magához tudta vonzani a magyar éves GDP mintegy tíz százalékát gazdasági befektetési értékben.
A koronavírus-járvány időszaka, majd a háborús helyzet ugyan átírta a terveiket, de a folyamatos fejlesztésről nem mondtak le: a járvány idején 60 új repülőgépet vettek át, amelyek hatékonyabb, gazdaságosabb üzemeltetést tesznek lehetővé – mondta a vezérigazgató, Váradi József megjegyezve, hogy az idén már 33 százalékkal több, 53 millió utast szállítanak, mint 2019-ben, amikor 40 millió volt az utasszám. Hozzátette: Európa legfiatalabb gépparkjával rendelkeznek, most 170 repülőgépük van, ezt a számot az évtized végére. Megháromszorozzák, jelenleg 435 repülőre van leadott megrendelésük. Ez a világ legnagyobb megrendelés-állománya – mondta Váradi József jelezve, hogy 8-10 éven belül a legalacsonyabb költségekkel működő, a legalacsonyabb jegyárakat kínáló légitársággá akarnak válni.
Mérföldkő volt ebben a Wizz Air első, London-Luton menetrendszerű járatának tíz évvel ezelőtti elindítása – mondta Papp László (Fidesz-KDNP), Debrecen polgármestere, megjegyezve, hogy Debrecen elmúlt nyolc éve a gazdaságfejlesztési sikerekről szólt, amiben kulcsszerep jutott a működő repülőtérnek. Ebben az időszakban több mint 10 milliárd euró, mai árfolyamon 4 ezer milliárd forintot meghaladó működő tőke érkezett a városba, ami egyedülálló Európában – érzékeltette a fejlődést a polgármester. Felsorolása szerint 2011-ben 18 ezer utas fordult meg a repülőtéren, ez a szám 2019-ben már meghaladta 600 ezret. 2020-ban visszaesett 70 ezerre az utaslétszám, 2021-ben 125 ezer volt, az idén pedig a duplája, 250 ezer várható, vagyis „újra növekedési pályára álltunk” – mondta. A Wizz Air járatai tíz év alatt 1,1 millió utast szállítottak Debrecenből, s ugyanannyian érkeztek a városba a légitársaság járatain.
(MTI)