Vasúti óriásberuházásról döntött a kormány


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A fővárost elkerülő, Tatabányát Cegléddel összekötő vasúti nagyberuházásról döntött a kormány. A kizárólag teherszállításra használható sínpárok a jelenlegi 4-5-ről 1 napra rövidítik a Magyarországon keresztüli vasúti szállítás idejét. Ferihegyi gyorsvasút viszont egyelőre nem lesz.


A kormány döntött a Budapestet elkerülő, úgynevezett „V0-s” tehervasúti körgyűrű megépítéséről – mondta Szijjártó Péter külkapcsolatokért felelős államtitkár a kormányszóvivői sajtótájékoztatón. A beruházás során 113 kilométer hosszú, kétvágányos, villamosított, két Duna-hidat is tartalmazó, nyílt vágányon óránként 160 kilométeres sebességet lehetővé tevő folyosót építenek meg. A kizárólag vasúti teherszállításra szánt útvonal Tatabánya és Cegléd között épül, így a vasúti teherszállítmányok a jelenlegi 4-5 nap helyett egy nap alatt szelhetik majd át az országot – mondta.

Az új tehervasúti útvonal a Budapestet Győrrel és Béccsel összekötő 1-es vasúti főútvonalról Tatabánya-Szárligetnél ágazik majd le és Vértesboglár-Vértesacsa-Ercsi-Kiskunlacháza-Bugyi-Dabas útvonalon éri majd el a Budapestet Cegléddel és Nyíregyházával összekötő 100-as útvonalat. Az útvonalat „autópálya-szerűen” építik majd meg, így többek között Székesfehérvár, Pusztaszabolcs, Kecskemét és Szeged felé is lesz leágazás – tette hozzá.

A kormány még vizsgálja, hogy a kínai fejlesztési bankkal kötött, legalább 1 milliárd eurós fejlesztési együttműködés forrásainak felhasználásával építik-e meg a beruházást, vagy előnyösebb lenne uniós forrásokból finanszírozni az építkezést – közölte a politikus. Amennyiben a kínai forrás segítségével készül el a beruházás, úgy 2014 tavaszán elkezdődhet a kivitelezés, tehát addigra el kell végezni a költségbecslést, a tervezést és engedélyezést, és 2017-re elkészülhet az útvonal.

Az államtitkár emlékeztetett: Magyarország egyik legnagyobb értéke a földrajzi elhelyezkedése, amelyből „hasznot kell húzni”. Úgy fogalmazott: Magyarország a kelet-nyugati, illetve nyugat-keleti vasútszállítás tekintetében jelenleg versenyképtelen, az új beruházással „evidenssé kell tenni”, hogy, ha valaki ezen a viszonylaton akar vasúton szállítani, az Magyarországon keresztül tegye. Szijjártó Péter elmondta: a magyarországi vasúthálózat Budapest központú, ami a személyszállítás esetében érthető, de a teherszállítás szempontjából hátrány. Emlékeztetett: napközben nem lehet ráereszteni a tehervasúti szállítmányokat a túlterhelt Budapest környéki elővárosi útvonalakra, így a teherszállítmányok átlagos sebessége Magyarországon jelenleg óránként 3 kilométer.

Szijjártó Péter szerint a beruházás a magyarországi építőipar számára óriási lökést adhat, de a komáromi, tatabányai és szolnoki rendező-pályaudvarok megnövekedett forgalma is új munkahelyeket teremt.

Magyarországon 1948 óta nem volt zöldmezős közforgalmú vasútépítés – értékelte a projekt jelentőségét az államtitkár.

Szijjártó Péter kérdésre válaszolva elmondta: a ferihegyi gyorsvasút megépítése egyelőre lekerült a napirendről, hiszen a Malév csődje miatt csökkent a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalma, ráadásul az egyik terminált a repülőtér üzemeltetője be is zárta.

(Forrás: MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 2.

Duna House: áprilisban folytatódott az ingatlanpiaci felívelés

Tovább folytatódott az ingatlanpiaci felívelés áprilisban: a 11 200 ingatlan-adásvétel az előző hónaphoz képest 1 százalékos, éves összevetésben 65 százalékos növekedés – közölte a saját adatain alapuló tranzakciószám-becslését a Duna House.