14 pontos követeléscsomagot állítottak össze a vasutasok


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Új típusú hároméves bérmegállapodást, munkaidő-csökkentést, 3 millió forintos hűségpénzt, a kedvezményes nyugdíjba vonulás új rendszerét, valamint értékesebb cafetériát is követel a Vasutasok Szakszervezete abban a 14 pontos csomagban, amelyet rendhagyó módon a MÁV-csoport vezetésének felkérésére tett a döntéshozók asztalára.

Változatlanul mélyponton a vasút, továbbra is kritikus a létszámhiány, a MÁV munkaerő-toborzó erőfeszítései egyelőre nem sok eredménnyel jártak, miközben a szakszervezetek egyre sürgetik a megoldást. Éppen ezért kapóra jött és nagyon időszerű is volt a MÁV-csoport vezetőinek felkérése: a munkavállalók képviselői tegyenek javaslatot a kritikus helyzet megoldására. A Vasutasok Szakszervezete leporolta, frissítette régi követelésrendszerét, amelyet ezúttal 14 pontba foglalt össze. A VSZ-nél úgy vélik, javaslatukkal ki lehet rántani a vasutat a mélypontról, sőt színvonalasabbá is tehetnék a szolgáltatást – ismertette a követeléscsomag lényegét Meleg János.

A követeléscsomagban a VSZ minden eddiginél határozottabban szorgalmazza a MÁV-csoporthoz tartozó vállalatok integrációját, s kritizálja egyebek mellett a cég külső és belső – a munkavállalóknak és utasoknak szánt – kommunikációját, valamint a fejlesztések színvonalát és lassú tempóját is.

A szakszervezet a regionális gondok enyhítésére bevezetné a hazánkban még kevéssé általános áttelepülési programot, amelyhez jó minőségű vállalati lakások, színvonalas munkásszállók vagy minőségi bérelt lakások kellenek. A 14 pontos csomagban az érdekvédők a menetkedvezményi problémák rendezését is sürgetik.

A napi munkaidő csökkentése fontos pontja az összeállításnak – hívja fel a figyelmet az elnök. Ehhez a Munka törvénykönyvét is módosítani kell, ezért a VSZ-nél elvárják, hogy a változtatás érdekében a munkáltató is járjon közbe a tulajdonosnál – szögezi le Meleg János. Szerinte azonban elengedhetetlen a munkakörülmények javítása is, hiszen az tarthatatlan, hogy számtalan helyen nincs kulturált tisztálkodási lehetőség, s még „pottyantós” WC-ből is van jócskán a vasút területén.

A követeléscsomag része a megszüntetett korkedvezmény és korengedmény rendszerének újragondolása is, hiszen ezzel régóta tartozik a kormány a munkavállalóknak. Szerepel a követelések között a képzési reform is csakúgy, mint az átlátható tarifarendszer, a vasútszakmai minimálbér, tisztességes bérpótlék, valamint a 3 millió forintos hűségpénz-rendszer bevezetése is.

A VSZ a szakszervezetek közül talán elsőként követel értékesebb cafeteriát, s nem utolsó sorban az eddigitől eltérő felépítésű hároméves bérmegállapodást, valamint az egészségmegőrző program bővítését.

Meleg János szerint a tulajdonos és a munkáltató akkor tenné a legjobban, ha elfogadná, s megvalósítaná a szakszervezeti követeléseket és jobbító javaslatokat, mert csak így lehet a magyar vasutat színvonalassá, versenyképessé tenni, s biztonságban működtetni.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 9.

Elkezdődött a visszaszámlálás, időben el kell kezdeni a felkészülést a bérszakadék megszüntetésére

Európai uniós szabályozás és gazdasági érdekek is indokolják, hogy a munkáltatók törekedjenek a nemek közötti bérkülönbségek felszámolására. Sok még a nyitott kérdés a szabályozás 2026-os hazai bevezetéséig, de a bérek átláthatóságára irányuló lépéseket már most el kell kezdeni, hiszen a munkáltatók számára így is csupán bő egy év áll rendelkezésre. Várhatóan komoly kihívást jelent majd a megfelelő, jogi és HR ismeretekkel egyaránt rendelkező szakember megtalálása, aki képes lesz menedzselni a vállalkozásoknál a bérszakadék megszűnéséhez vezető folyamatot, beleértve természetesen a dolgozói oldalon felmerülő kérdéseket, feszültségeket.

2024. május 9.

Kizárólag megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató üzem Dabason a Prohuman cégcsoportnál

Jelentős tartalékot jelenthet a magyar munkaerőpiacon a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatása. Ezért is nyitott a Prohuman cégcsoport Dabason kizárólag fogyatékosággal élőket foglalkoztató csomagolóüzemet, ahol már 55 kolléga végez értékteremtő munkát. Magyarország piacvezető HR szolgáltatója így immár irodái mellett öt telephelyen és egy call centerben dolgozik megváltozott képességű dolgozókkal országszerte.

2024. május 8.

Mindent felforgat a mesterséges intelligencia, de a hazai vállalkozók még a kanyarban sincsenek

A vezetői képzések aranykorukat élik, mind a fejlett piacokon, mind globálisan rekordnövekedést mutatva, a következő évtizedben duplázva a szektor bevételét. A BetterManager kutatása alapján minden vezetői képzésre költött dollár hétszeresen térül meg a cégnek, míg egy másik kutatás egy éven belüli 4,1-szeres megtérülést mutatott ki, tehát jelentős megtérülésű versenyképességi faktor a cégvezetők folyamatos tanulása.