A digitális munkaidő-nyilvántartás buktatói


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A munkaidő-nyilvántartás tipikus banánhéját jelenti a munkaügyi ellenőrzéseknek. Tipikus hibákra hívja fel a figyelmet a BDO Magyarország.


A papír alapon vezetett munkaidő-nyilvántartás hátrányait mindenki ismeri: nagyobb létszám esetén szinte lehetetlen annak kezelése. Ez is oka annak, hogy egyre többen állnak át az elektronikus munkaidő nyilvántartásokra. A nem kellően figyelmes munkáltató azonban ezeknél az alkalmazásoknál is bőven találkozhat buktatókkal:

  • Kevesen szánnak rá figyelmet, pedig alapvető követelmény, hogy a munkavállaló az időadataihoz folyamatosan hozzáférhessen, azokat ellenőrizni is tudja. A legjobb, ha ezeket az adatokat rendszeresen hitelesíttetik is a dolgozóikkal.

  • A munkaügyi felügyelők kérhetik a tárgynapi munkaidő kezdetét is rögzítő munkaidő-nyilvántartást. A gyakorlatban ugyanakkor sok rendszer erre nem alkalmas, csak 24 óra elteltével frissülnek bennük a munkaidőadatok, addig a munkaidő kezdő időpontja helyett a munkahelyre érkezés időpontját tudják csak kezelni.

  • A legtöbb munkáltató megelégszik azzal, hogy a munkaidő kezdő és befejező időpontját az érkezés/távozás blokkolási időpontjával azonosítja, holott ez nem azonos a munkaidő kezdő és befejező időpontjával. Fontos látni azt is, ha a munkáltató így jár el, a munkabéreket is ez alapján kell elszámolnia, vagyis jó eséllyel rendkívüli munkaidő fog keletkezni. Ilyenkor pedig jogosan kéri számon a felügyelő a rendkívüli munkaidőben történő munkavégzés díjazási szabályainak hiányát is.

  • Ha az ilyen nyilvántartás által rögzített adatokban utólag, nyom nélkül lehet változtatásokat tenni, az szintén kifogásolható egy ellenőrzés során, hiszen ilyen nyilvántartás semmivel sem hitelesebb, mint egy például egy ceruzával kitöltött papír alapú munkaidő-beosztás vagy -nyilvántartás.

A fenti példák is jól mutatják, mennyire ágas-bogas a munkaidőhöz kapcsolódó problémák köre, amit az is nehezít, hogy a napi ellenőrzési gyakorlatban egy-egy kérdést tekintve az ország egyes régióiban is eltérő a felügyelők ellenőrzési gyakorlata – hívja fel a figyelmet Máriás Attila, a BDO Magyarország HR üzletágának vezető munkaügyi tanácsadó partnere.

Szakmai körökben újabban egyre gyakoribb az utazási idő megfelelő kezelésének kérdése is. A vita alapja, hogy az utazás alatt a munkavállaló lényegében a munkáltató rendelkezésére áll, vagyis a munka törvénykönyve ezzel kapcsolatos mostani szabályozása egyes vélemények szerint ellentmondásban áll az EU munkaidő-szabályozásával – világít rá a szakember.

Munkajogi kérdés-válasz szolgáltatás

Használja kérdés-válasz szolgáltatásunkat és kérdezzen szakértőinktől, akik egyénre szabott segítséget nyújtanak az Ön számára 5 munkanapon belül.
A kérdezési lehetőség mellett hozzáférést biztosítunk adatbázisunkhoz is, ahol több száz munkajogi kérdés-válasz közül böngészhet.
A szolgáltatást a munkajog.hu portál felületén keresztül éri el, ahol többféle csomagajánlat közül is választhat.

Részletes információ >>


Kapcsolódó cikkek

2024. április 30.

A tavalyi év végéhez képest jobban aggódnak a munkahelyükért a magyar munkavállalók

Előző évhez képest minimálisan ugyan, de kissé visszaesett a magyar munkavállalók optimista percepciója az aktuális munkahelyük fennmaradásával kapcsolatban, derül ki a BNP Paribas Cardif Biztosító és a Medián legfrissebb közös kutatásából. Az első negyedévben végzett felmérésből az is kiderül, hogy egy év alatt érzékelhetően lecsökkent az az időtáv, amelyet a megkérdezettek szerint a háztartásuk át tudna vészelni egy esetleges állásvesztés esetén.