Adócsomag: drágul a cafeteria


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Jövőre érdemben nőhet a cafeteria közterhe: a munkáltató a béren kívüli juttatások értékének 1,19-szerese után az eddigi 16 százalékos szja-n felül a 14 százalék egészségügyi hozzájárulás helyett immáron 27 százalék egészségügyi hozzájárulást fog fizetni, ha elfogadják az adócsomagot. A BDO Magyarország írása részletesen elmagyarázza és példákkal szemlélteti a változtatást.


A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja. törvény) 71.§ szakasza rendelkezik a béren kívüli juttatásként adható egyes jövedelmekről, míg adózási szabályaikat a 69.§ szakasz és az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Eho törvény) 3.§ (4) bekezdése tartalmazza.

A jövőben is változatlan marad a juttatói kör és a juttatásban részesíthetőek meghatározása. Ennek megfelelően béren kívüli juttatást a munkáltató adhat a munkavállalójának, a béren kívüli juttatások szempontjából munkáltatónak minősül a társas vállalkozás és munkavállalónak a társas vállalkozás személyesen közreműködő tagja is.

Az idén érvényben lévő szabályok alapján a béren kívüli juttatások értékének 1,19-szerese után a munkáltató 16%-os mértékű személyi jövedelemadót és 14%-os mértékű egészségügyi hozzájárulást fizetett, az ilyen mértékű adózás alól azonban 2 kivételt tartalmazott az Szja. törvény. Egyrészről a 71.§ szakasz minden egyes béren kívüli juttatás esetén meghatároz egy plafonösszeget, amely fölött is adható természetesen juttatás a munkavállalóknak, de a meghaladó rész már nem béren kívüli juttatásnak, hanem egyes meghatározott juttatásnak minősült, így már 27%-os mértékű egészségügyi hozzájárulás terhelte. Másrészről pedig szintén egyes meghatározott juttatásnak tekintette az Szja törvény a béren kívüli juttatások összevont együttes értékének az évi 500 ezer forintot meghaladó részét.

A fentieket az alábbi példákon keresztül szemléltetjük.

Példa 1. A munkáltató a munkavállalója részére havi rendszerességgel minden munkában megkezdett hónapra 8.000 Ft értékű Erzsébet utalványt ad. A juttatás 1,19-szeres értéke, azaz 9.520 Ft után a munkáltató havonta 1.523 Ft személyi jövedelemadót és 1.333 Ft egészségügyi hozzájárulást fizet 2014-ben.

A fenti példa szerinti havi juttatás legyen 15.000 Ft értékű Erzsébet utalvány. Ebben az esetben a juttatási plafont (havi 8.000 Ft) meghaladó rész, tehát 7.000 Ft egyes meghatározott juttatásnak minősül, így a meghaladó rész 1,19-szeres értéke, tehát 8.330 Ft után a munkáltató havonta 1.333 Ft személyi jövedelemadót és 2.249 Ft egészségügyi hozzájárulást fizet 2014-ben.

Példa 2. A munkáltató a munkavállalója részére éves szinten összesen 450.000 Ft béren kívüli juttatást biztosított, egyik esetben sem lépte túl az egyes juttatásokra meghatározott összeghatárt. Ebben az esetben a juttatás 1,19-szeres értéke, azaz 535.500 Ft után a munkáltató éves szinten összesen 85.680 Ft személyi jövedelemadó és 74.970 Ft egészségügyi hozzájárulás megfizetésére volt kötelezett 2014-ben.

Amennyiben a munkáltató a munkavállalója részére éves szinten összesen 500.000 Ft béren kívüli juttatást biztosított és egyik esetben sem lépte túl az egyes juttatásokra meghatározott összeghatárt még mindig béren kívüli juttatásként adózik a teljes összeg. Ebben az esetben a juttatás 1,19-szeres értéke, azaz 595.000 Ft után a munkáltató éves szinten összesen 95.200 Ft személyi jövedelemadó és 83.300 Ft egészségügyi hozzájárulás megfizetésére volt kötelezett 2014-ben.

Amennyiben az éves juttatás 600.000 Ft lenne, akkor az 500.000 Ft éves plafont meghaladó rész, azaz 100.000 Ft egyes meghatározott juttatásnak minősül, így a meghaladó rész 1,19-szeres értéke, tehát 119.000 Ft után a munkáltató összesen 19.040 Ft személyi jövedelemadót és 32.130 Ft egészségügyi hozzájárulást fizet 2014-ben.

Hogyan változik mindez a benyújtott törvényjavaslat szerint 2015-ben? A törvényjavaslat indokolása szerint a béren kívüli juttatási rendszer érdemi átalakítását jelentik a módosítások. A béren kívüli juttatásként adható juttatások köre változatlan marad, megnő azonban a juttatások után a munkáltatót terhelő közteher-fizetési kötelezettség. A törvényjavaslat értelmében jövőre a béren kívüli juttatások egyes meghatározott juttatásnak minősülnek, és azzal megegyező módon fognak adózni. Mindez azt jelenti, hogy a munkáltató a béren kívüli juttatások értékének 1,19-szerese után az eddigi 16%-os mértékű személyi jövedelemadón felül a 14%-os mértékű egészségügyi hozzájárulás helyett immáron 27%-os mértékű egészségügyi hozzájárulást fog fizetni. Az idei évben csak a plafont meghaladó juttatást terhelte a magasabb egészségügyi hozzájárulás, jövőre a béren kívüli juttatás minden egyes forintja a legmagasabb mértékű egészségügyi hozzájárulással adózik. Így a béren kívüli juttatások összes közterhe 51,17%-os mértékű lesz.

Összehasonlításképpen a béren kívüli juttatás, mint jövedelemkategória 2011-es bevezetésekor az összes közteher a juttatás 1,19-szeres után 16%-os mértékű személyi jövedelemadó volt (19,04%), a juttatást nem terhelte egészségügyi hozzájárulás. 2012-ben került bevezetésre egy 10%-os mértékű eho kulcs, amely fokozatosan emelkedett és éri el a tervezet szerint jövőre a 27%-ot.

Természetesen megmarad az egyes jövedelemtípusokra vonatkozó összeghatárt meghaladó juttatások kedvezőtlenebb adózása. Ez jövőre azt fogja jelenteni, hogy az adott juttatásra vonatkozó összeghatárt meghaladó részt ugyan 16%-os mértékű személyi jövedelemadó és 27%-os mértékű egészségügyi hozzájárulás fogja terhelni, de a közterhek alapja nem a juttatás 1,19-szerese lesz, hanem 1,53-szorosa. Másrészről pedig szintén a juttatás 1,53-szorosa lesz a közterhek alapja a béren kívüli juttatások összevont együttes értékének az éves összegplafont meghaladó része után. A határ azonban az idei 500.000 Ft-ról jövőre lecsökken 450.000 Ft-ra.

A változásokat az előbbi példákon keresztül szemléltetjük

Példa 1. A munkáltató a munkavállalója részére havi rendszerességgel minden munkában megkezdett hónapra 8.000 Ft értékű Erzsébet utalványt ad. A juttatás 1,19-szeres értéke, azaz 9.520 Ft után a munkáltató havonta 1.523 Ft személyi jövedelemadót és 2.570 Ft egészségügyi hozzájárulást fizet 2015-ben. A változás a személyi jövedelemadót nem érinti, a fizetendő egészségügyi hozzájárulás azonban megnő, mivel már nem 14%-os hanem 27%-os mértékű egészségügyi hozzájárulás terheli a béren kívüli juttatást.

A fenti példa szerinti havi juttatás legyen 15.000 Ft értékű Erzsébet utalvány. Ebben az esetben a juttatási plafont (havi 8.000 Ft) meghaladó rész, tehát 7.000 Ft 1,53-szoros értéke, azaz10.710 Ft után a munkáltató havonta 1.714 Ft személyi jövedelemadót és 2.892 Ft egészségügyi hozzájárulást fizet 2015-ben. Mind a személyi jövedelemadó mind az egészségügyi hozzájárulás megnő, mivel azok alapja már nem a juttatás 1,19-szerese hanem 1,53-szorosa lesz.

Példa 2. A munkáltató a munkavállalója részére éves szinten összesen 450.000 Ft béren kívüli juttatást biztosított, egyik esetben sem lépte túl az egyes juttatásokra meghatározott összeghatárt. Ebben az esetben a juttatás 1,19-szeres értéke, azaz 535.500 Ft után a munkáltató éves szinten összesen 85.680 Ft személyi jövedelemadó és 144.585 Ft egészségügyi hozzájárulás megfizetésére kötelezett 2015-ben. A változás a személyi jövedelemadót nem érinti, a fizetendő egészségügyi hozzájárulás azonban megnő, mivel már nem 14%-os hanem 27%-os mértékű egészségügyi hozzájárulás terheli a béren kívüli juttatást. 

Amennyiben az éves juttatás 500.000 Ft lenne, akkor a 450.000 Ft éves plafont meghaladó rész, azaz 50.000 Ft 1,53-szoros értéke, tehát 76.500 Ft után a munkáltató összesen 12.240 Ft személyi jövedelemadót és 20.655 Ft egészségügyi hozzájárulást fog fizetni 2015-ben. Mind a személyi jövedelemadó mind az egészségügyi hozzájárulás megnő, mivel azok alapja már nem a juttatás 1,19-szerese hanem 1,53-szorosa lesz és az éves összeghatár is lecsökken 500.000 Ft-ról 450.000 Ft-ra.  

A béren kívüli juttatások adóterhének változását az alábbi táblázatban foglaltuk össze:

Megnevezés

Adóteher 2014-ben

Adóteher 2015-ben

Változás
A juttatási plafont meg nem haladó béren kívüli juttatás 35,7% 51,17% 15,47%
A juttatási plafont meghaladó béren kívüli juttatás esetén a plafont meghaladó rész 51,17% 65,79% 14,62%
Éves plafon 500 000 Ft 450 000 Ft

-50 000 Ft

Az éves plafont meghaladó juttatásrész 51,17% 65,79% 14,62%

A változás azokat a munkavállalókat fogja kedvezőtlenül érinteni, akik esetében a cafeteria keretet bruttó összegben határozták meg, tehát az már tartalmazza a munkáltató által fizetendő közterheket is, és a kedvezőtlen változások ellentételezésére nem emelkedik meg az éves keretösszeg.  

 

A cikk szerzője Petrányi Gábor, a BDO Magyarország senior tanácsadója és Kertész Gábor tax partner. A BDO Magyarország az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Kiderült, hogy mennyit dolgoznak valójában a cégvezetők

Rendkívül leterheltek a magyar cégvezetők, aminek elsődleges oka, hogy nem tudnak kitörni a vállalkozás gyomrából. Egy friss kutatás szerint a cégvezetők hetente akár több mint 60 órát is dolgozhatnak, mert nem tudnak kinevelni vezetőket, akik az ő fejükkel tudnának gondolkodni, és ezzel állandó mókuskerékben találják magukat. Szerencsére van kitől tanulni, az 1. Szabad Cégvezető Konferencián közismert, sikeres vállalkozók mesélnek arról, hogyan tették a nulláról önjáróvá a cégüket.

2024. október 4.

Külföldi fizikai munkára is kiterjeszthető az utasbiztosítás

A Covid-időszakot követően évről évre dinamikusan nő az utasbiztosítások száma, ami az utazások számának növekedésén túl az utazók egyre növekvő tudatosságának is az eredménye. Azt azonban továbbra is csupán kevesen tudják, hogy a pihenési célú, rövidebb utazásokon kívül kedvező biztosítási lehetőségek állnak a munkavállalási vagy tanulmányi célból, hosszabb időre külföldön tartózkodók számára is – hívja fel a figyelmet az Insura.hu biztosításközvetítő társaság.

2024. október 1.

A munkajogi elévülés meghatározása és szerepe a gyakorlatban

Az elévülés, mint az idő múlásának jogi következménye nem csupán munkajogi fogalom, a többi jogterület, így a polgári jog vagy akár a büntetőjog is használja. Az elévülés intézményének célja, hogy az igények érvényesítését csupán meghatározott időbeli keretek között biztosítsa a felek részére, a már hosszabb ideje nyugvó állapotokat utóbb már ne lehessen bolygatni. Az elévülés beálltával maga az igény nem szűnik meg, azonban azt a továbbiakban már nem lehet bíróság előtt érvényesíteni, azaz annak teljesítését kikényszeríteni a másik féltől.