Kisokos a külföldiek hazai alkalmazásáról


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A statisztikák alapján évről évre nő azok száma, akik szülőhelyük végleges, vagy ideiglenes elhagyása mellett külföldön próbálnak szerencsét. Az RSM DTM blogbejegyzése a külföldiek magyarországi munkavállalása során felmerülő bejelentési kötelezettségeket foglalja össze.


Mielőtt a külföldiek foglalkoztatásának kérdéseire rátérnék, fontos megjegyeznem, hogy a magyar előírások különbséget tesznek az Európai Gazdasági Térség (EU + Norvégia, Izland, Liechtenstein) és Svájc állampolgárai, illetve a harmadik országok állampolgárainak magyarországi foglalkoztatására vonatkozó szabályok között.

Az EU/EGT és Svájc állampolgárainak munkavállalása, a munkavállalásuk bejelentése

Az EU-s, EGT-s és svájci állampolgárok Magyarországon szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyeknek minősülnek, és a munkaerő szabad áramlásával összefüggő átmeneti szabályokról szóló rájuk vonatkozó kormányrendelet értelmében munkavállalási engedély nélkül dolgozhatnak Magyarországon.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a rendelet hatálya kiküldetés, kirendelés vagy munkaerő-kölcsönzés keretében történő foglalkoztatásra nem terjed ki.

Labour Law Summit

Sok Közép-Kelet Európai országban lépett hatályba új munkajogi kódex, valamint jelentős változásokon mentek keresztül a jogrendszerek. Tudjon meg többet a nemzetközi munkajogi helyzetről!

Neves előadók érkeznek és résztvevők várhatóak Németországból, Ausztriából, az angolszász országokból, Csehországból, Szlovákiából, Romániából, Horvátországból és a Balti-államokból.

Már lehet jelentkezni!

A fenti országok állampolgárainak tekintetében a bejelentési kötelezettség azonban megmarad, illetve a bejelentendő személyek köre tovább bővül. A foglalkoztató ugyanis köteles a foglalkoztatás helye szerint illetékes munkaügyi központnak bejelenteni valamennyi, a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy foglalkoztatását is.

A foglalkoztatás kezdő időpontját legkésőbb a foglalkoztatás megkezdésének napján, a foglalkoztatás megszűnését pedig az azt követő napon kell bejelenteni. A bejelentés nem kötött formanyomtatványhoz, így bármilyen formában meg lehet tenni, azonban tartalmaznia kell legalább:

  • a foglalkoztatottak számát,
  • a foglalkoztatottak állampolgárságát,
  • a foglalkoztatási jogviszony formáját,
  • hozzátartozó esetében a hozzátartozói jogállás megjelölését, továbbá
  • arra vonatkozó adatot, hogy a foglalkoztatási jogviszony létrejött-e, vagy megszűnt.

A bejelentés teljesítését a munkaügyi központ igazolja, és a bejelentett adatokról nyilvántartást is vezet. A bejelentési kötelezettség teljesítése, illetőleg annak igazolása nem feltétele ugyan a foglalkoztatás megkezdésének, azonban annak elmulasztása 5 ezertől 500 ezer forintig terjedő bírsággal sújtható.

Munka törvénykönyve 2012-1992

Az új Mt. és a régi Mt. szövegét a jól ismert tükrös formába szerkesztettük.

Naprakész segítséget nyújt munkajogászoknak, bíráknak, HR-eseknek, joghallgatóknak.

Most rendelje meg!

A harmadik országból származó, szabad mozgási és tartózkodási joggal nem rendelkező állampolgárok magyarországi foglalkoztatása

Minden olyan állampolgár, aki nem rendelkezik a szabad mozgás és tartózkodás jogával, azaz az Európai Gazdasági Térségen és Svájcon kívüli területről érkezik, harmadik országbelinek minősül, és Magyarországon főszabály szerint csak engedély alapján végezhet munkát.

A munkavállalási engedély iránti kérelmet a foglalkoztatónak a rendelet 1. számú mellékletében meghatározott formanyomtatványon kell benyújtania a foglalkoztatás helye szerint illetékes munkaügyi központnál. A kérelemhez csatolni kell:

  • a kirendeltség igazolását a munkaerőigény bejelentéséről,
  • a külföldinek a tevékenység ellátásához szükséges szakképzettségét igazoló okirat hiteles másolatát, valamint – ha azt idegen nyelven állították ki – annak hiteles magyar fordítását,
  • a külföldi munkaköri egészségügyi alkalmasságáról szóló orvosi igazolást, illetve ha azt idegen nyelven állították ki, annak hiteles másolatát és hiteles magyar fordítását.

A munkaügyi központ az engedélyt akkor adja ki, ha a foglalkoztató a harmadik országbeli állampolgár által ellátandó tevékenységre vonatkozóan érvényes munkaerőigénnyel rendelkezik. Ezen felül feltétel még, hogy a munkaerőigény benyújtásától kezdődően nem közvetítettek ki részére olyan kiközvetíthető magyar, vagy EGT-tagállamból származó munkaerőt, illetőleg annak hozzátartozóját, akit külön jogszabály alapján álláskeresőként tartanak nyilván, és aki rendelkezik a jogszabályban előírt, illetőleg a foglalkoztató munkaerőigényében megjelölt alkalmazási feltételekkel.

A jogszabály alkalmazása szempontjából érvényes munkaerőigénynek azt kell tekinteni, amelyet a foglalkoztató a kérelem benyújtásával egyidejűleg, vagy a kérelem benyújtását megelőzően, de hatvan napnál nem régebben nyújtott be. Ezen kívül még azt is, amelyiket hatvan napnál régebben nyújtott be, de azt legalább a kérelem benyújtását megelőzően hatvan napnál nem régebben meghosszabbította.

A munkavállaló foglalkoztatásának engedélyezéséről a munkaügyi központ dönt. Az engedély legfeljebb két évre adható, de lehetőség van a meghosszabbítására.

Vannak olyan esetek, amikor a munkaügyi központ harmadik ország állampolgára számára a munkaerő-piaci helyzet vizsgálata nélkül adja ki a munkavállalási engedélyt. Ilyen lehet például:

  • a nemzetközi szerződésben meghatározott munkaerő kereteken belül történő alkalmazás,
  • a felsőfokú oktatási intézmények, tudományos kutatóintézetek, valamint közművelődési intézmények által meghívott, nemzetközileg elismert külföldinek 10 munkanapnál hosszabb ideig tartó oktatási, tudományos vagy művészeti munkavállalási engedély,
  • a külföldi állam diplomáciai vagy konzuli képviseletének személyzete közeli hozzátartozója magyarországi foglalkoztatásához kiadott engedély, az államok között fennálló viszonosság hiányában,
  • menekültként, oltalmazottként vagy menedékesként elismert, valamint a bevándorolt vagy letelepedett jogállású személlyel legalább egy éve Magyarországon együtt élő házastárs munkavégzésére vonatkozó engedély,
  • illetve ha a foglalkoztató a munkavállalási engedély meghosszabbítása iránti kérelmet legkésőbb a munkavállalási engedély lejártát megelőző tizenötödik napon benyújtja.

A bejegyzés szerzője Pentz Edina, az RSM DTM Hungary Zrt. bérszámfejtési vezetője. Az RSM DTM blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Kiderült, hogy mennyit dolgoznak valójában a cégvezetők

Rendkívül leterheltek a magyar cégvezetők, aminek elsődleges oka, hogy nem tudnak kitörni a vállalkozás gyomrából. Egy friss kutatás szerint a cégvezetők hetente akár több mint 60 órát is dolgozhatnak, mert nem tudnak kinevelni vezetőket, akik az ő fejükkel tudnának gondolkodni, és ezzel állandó mókuskerékben találják magukat. Szerencsére van kitől tanulni, az 1. Szabad Cégvezető Konferencián közismert, sikeres vállalkozók mesélnek arról, hogyan tették a nulláról önjáróvá a cégüket.

2024. október 4.

Külföldi fizikai munkára is kiterjeszthető az utasbiztosítás

A Covid-időszakot követően évről évre dinamikusan nő az utasbiztosítások száma, ami az utazások számának növekedésén túl az utazók egyre növekvő tudatosságának is az eredménye. Azt azonban továbbra is csupán kevesen tudják, hogy a pihenési célú, rövidebb utazásokon kívül kedvező biztosítási lehetőségek állnak a munkavállalási vagy tanulmányi célból, hosszabb időre külföldön tartózkodók számára is – hívja fel a figyelmet az Insura.hu biztosításközvetítő társaság.

2024. október 1.

A munkajogi elévülés meghatározása és szerepe a gyakorlatban

Az elévülés, mint az idő múlásának jogi következménye nem csupán munkajogi fogalom, a többi jogterület, így a polgári jog vagy akár a büntetőjog is használja. Az elévülés intézményének célja, hogy az igények érvényesítését csupán meghatározott időbeli keretek között biztosítsa a felek részére, a már hosszabb ideje nyugvó állapotokat utóbb már ne lehessen bolygatni. Az elévülés beálltával maga az igény nem szűnik meg, azonban azt a továbbiakban már nem lehet bíróság előtt érvényesíteni, azaz annak teljesítését kikényszeríteni a másik féltől.