Külföldiek magyarországi foglalkoztatása
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Dr. Ács Vera Judit Külföldiek magyarországi foglalkoztatása című könyve a különböző tartózkodási lehetőségeket és munkavégzési formákat dolgozza fel, ebből közlünk részletet.
2.4. Munkaerőigény-bejelentés
A foglalkoztató által bejelentett munkaerőigény nem más, mint a foglalkoztatónál olyan tevékenység jövőbeni ellátására felmerült igény, amelyben a munkavégzés a foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében történik, és amelyet a foglalkoztató a fővárosi és megyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatal munkaügyi kirendeltségéhez (a továbbiakban: kirendeltség) vagy a fővárosi és megyei kormányhivatal munkaügyi központjánál (továbbiakban: munkaügyi központ) jelentett be. A kérelmet formanyomtatványon kell benyújtani, akár elektronikusan is, amely letölthető a www.munka.hu oldalról vagy beszerezhető a kirendeltségeken.
Érvényes munkaerőigénynek azt a munkaerőigényt kell tekinteni, amelyet a foglalkoztató
– a kérelem benyújtásával egyidejűleg nyújtott be,
– a kérelem benyújtását megelőzően, de 60 napnál nem régebben nyújtott be, vagy
– 60 napnál régebben nyújtott be, de azt legalább a kérelem benyújtását megelőző 60 napnál nem régebben meghosszabbította.A munkaerőigényt annál a kirendeltségnél kell bejelenteni, amelynek területén a munkaerő foglalkoztatása történik. Ettől eltér az a helyzet, amikor a munka természetéből adódóan a munkavégzés több kirendeltség területére terjedhet ki, ilyenkor a munkaerőigényt a munkavégzés megkezdése szerinti kirendeltségnél kell bejelenteni. Ha a munkaerő foglalkoztatása a foglalkoztató több – különböző kirendeltség területén lévő – telephelyén történik, a foglalkoztató székhelye szerinti kirendeltségnél kell bejelenteni. Amennyiben a munkaerőigény-bejelentéshez Hoá. foglalkoztatására irányuló kérelem kapcsolódik, úgy a munkaerőigény a munkavállalási engedély iránti kérelemmel egyidejűleg az előbb említett helyeken is benyújtható.
Ha a Hoá.-t több különböző megyében kívánja a foglalkoztató foglalkoztatni, annak a feltételnek, hogy a foglalkoztatónak van-e érvényes munkaerőigénye, valamint, hogy nincs kiközvetíthető munkaerő a foglalkoztató székhelye szerinti megyében kell fennállnia. Ezen túlmenően az engedély kiadásának az is feltétele, hogy a munkavégzéssel érintett többi megye területén ne álljon rendelkezésre olyan kiközvetíthető munkaerő, aki a tevékenység ellátására rendelkezik a jogszabályban előírt, illetve a foglalkoztató munkaerőigényében megjelölt alkalmazási feltételekkel. Amennyiben a munkavégzéssel érintett többi megye valamelyikének területén rendelkezésre áll megfelelő kiközvetíthető munkaerő, akkor e megye területére az engedély nem adható ki, azonban a munkavégzés engedélyezhető azon munkavégzéssel érintett többi megye területén, ahol megfelelő munkaerő nem áll rendelkezésre. Ha a foglalkoztató egy időben több személyre vonatkozóan nyújtott be munkavállalási engedély iránti kérelmet, és a kérelem elbírálására illetékes munkaügyi központ illetékességi területén, illetve a többi megye valamelyikének területén a kérelmezett létszámhoz képest csak részben áll rendelkezésre kiközvetíthető munkaerő, akkor a foglalkoztatás – a munkaügyi központ felhívására a foglalkoztató által megnevezett személyek tekintetében – a rendelkezésre nem álló kiközvetíthető munkaerő tekintetében engedélyezhető.
Ha a munkavégzés a munka természetéből adódóan több megye területére terjedhet ki, az érvényes munkaerőigénynek és a ki nem közvetíthető munkaerőnek a munkavégzés megkezdésének helye szerinti megye vonatkozásában kell fennállnia.
A munkaerő-bejelentés tehát vagy a munkaügyi központhoz történik egy időben a munkavállalási engedély iránti kérelemmel, vagy elválik az engedélyre vonatkozó kérelemtől, s a munkaerőigény bejelentése a kirendeltségen, míg a kérelem benyújtása a munkaügyi központban történik.
A munkaerőigény bejelentőlapnak-, illetve a munkavállalási engedély iránti kérelemnek tartalmában meg kell egyeznie (például munkakör, alapbér, munkavégzés helye stb.). A munkaerőigényben a foglalkoztató meghatározza a betöltendő munkakört. A munkakör megjelölésének különösen fontos jelentősége van a jogviszony minősítése szempontjából. A munkaügyi ellenőrzések során az olyan eseteket, amikor a munkáltatónál az ún. kettős jogviszonyban történő foglalkoztatás esete valósul meg, tehát a munkáltató részben munkaviszony, részben megbízási szerződés keretében ugyanannak a feladatnak az ellátására foglalkoztatja a munkát végző személyt, ami a munkaviszonya szerinti munkakörébe tartozik, leplezett szerződésnek tekinti a munkaügyi hatóság, mivel a felek akarata ténylegesen a munkaviszonyban történő foglalkoztatásra irányult. A munkakörben a munkáltató azoknak a feladatoknak, tevékenységeknek az összességét jelöli meg, amelyeknek az ellátására, elvégzésére a munkáltató munkavállalóját kötelezheti. A munkáltató a munkaerő-igénylésben megállapítja továbbá azokat a képesítési és egyéb körülményeket, amit a munkakör betöltésénél a leendő munkavállalótól elvár. A foglalkoztató – függetlenül attól, hogy milyen állampolgárságú személyt kíván foglalkoztatni – köteles bejelenteni az olyan be nem töltött álláshelyet, amelyben a foglalkoztatásra munkaviszonyban38kerül sor.39
A foglalkoztató nyilatkozik arról, hogy a munkaerőigény által tartalmazott álláshely hirdethető-e.Ha az álláshely hirdethető, a kirendeltség az azzal kapcsolatos valamennyi adatot (például a foglalkoztató neve, címe, telefonszáma, az álláshelyről tájékoztatást nyújtó személy neve, az ellátandó munkakör, tevékenység megjelölése, várható kereset, alkalmazási feltételek) nyilvánosságrahozhatja. Ha a foglalkoztató nyilatkozata alapján az álláshely hirdethető, az az Európai Foglalkoztatási Szolgálat hálózatán megjelenik, és arra EGT-állampolgár is kiközvetíthető. Ha az álláshely nem hirdethető, és arra a foglalkoztató közvetítést sem kér, az álláshely adatai nem hozhatók nyilvánosságra. Ha a foglalkoztató a munkaerőigény által tartalmazott nem hirdethető álláshelyre közvetítést kér, az álláshellyel kapcsolatos munkakör megnevezése, az ahhoz szükséges szakképzettség, a várható kereset hozható nyilvánosságra. Az előzőekben foglaltakon kívül egyéb adatok a kirendeltség által kiválasztott a munkaerőigénynek megfelelő személlyel közölhetők.
A munkaügyi központ a munkaerőigényben közölt adatok alapján megvizsgálja, hogy a megfelelő képzettséggel rendelkező munkaerő rendelkezésre áll-e. Ha a vizsgálat eredménye negatív és a jogszabályi egyéb feltételek fennállnak, a munkaügyi központ az engedélyt kiadja. Ha a munkaügyi központ tud munkaerőt közvetíteni, de alkalmazásától a munkáltató elzárkózik, engedély nem adható ki.
38 Munkaviszony: a magyar jog hatálya alá tartozó munkaviszony, közszolgálati jogviszony, kormányzati szolgálati jogviszony, közalkalmazotti jogviszony, bírósági és igazságügyi, valamint ügyészségi szolgálati viszony, a közfoglalkoztatási jogviszony, a biztosított bedolgozói – és az 1994. június 1-jét megelőzően létesített – ezzel egy tekintet alá eső bedolgozói jogviszony, a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony, a szövetkezeti tag munkaviszony jellegű munkavégzésre irányuló jogviszonya – ide nem értve az iskolaszövetkezet nappali tagozatos tanuló, hallgató tagját –, fegyveres és rendvédelmi szervek hivatásos és szerződéses állományú tagjának szolgálati viszonya [A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 58. § (5) bekezdés a) pontja].
39 Lásd a munkaerőpiaci szolgáltatásokról, valamint az azokhoz kapcsolódóan nyújtható támogatásokról szóló 30/2000. (IX. 15.) GM rendeletet.
A szöveg forrása Dr. Ács Vera Judit: Külföldiek magyarországi foglalkoztatása című könyve.