Külföldre kölcsönzött munkavállalók és TB szabályok


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Alapvető fontosságú kérdés, hogy a kölcsönzött munkavállalók melyik állam joghatósága alá tartoznak, vagyis melyik állam társadalombiztosítási jogszabályait kell rájuk alkalmazni. Ez nemcsak pénzügyi szempontból kiemelkedő jelentőségű a kölcsönzőnek, hanem adminisztratív tekintetben is.


A munkaerő-kölcsönzés egy speciális atipikus foglalkoztatási forma, a foglalkoztatás három fél megállapodásával valósul meg: a munkavállaló, a kölcsönvevő, valamint a kölcsönző cég által. A munkaerő-kölcsönzési és a magán-munkaközvetítői tevékenység nyilvántartásba vételéről és folytatásának feltételeiről szóló 118/2001. (VI. 30.) Korm. rendelet szerint a cégek rendszeres és kiterjedt adatközlésre kötelezettek, amelyet a Nemzeti Munkaügyi Hivatal (NMH) gyűjt össze és elemez.

A közlések alapján képet kaphatunk arról, hogy milyen hatókörű tevékenységről is van szó. A nyilvános statisztikai adatok szerint a 2011. december 31-ei állapot alapján a munkaerő-kölcsönzők közül 713 db székhelyként, 238 db pedig telephelyként működött Magyarországon, számuk együttesen 951 db volt. Ezek megközelítőleg fele Közép-Magyarországon, ezen belül is Budapesten volt aktív. Az éves nettó árbevétel elérte a 150 Mrd Ft-ot, amely több mint 7000 foglalkoztatót és 111 ezer munkavállalót érintett. A munkaerő-kölcsönzők által adott adatok szerint elmondható, hogy viszonylag magas volt azoknak az aránya, akik külföldre is kölcsönöztek. Az NMH adatai szerint: „Az adatszolgáltató székhelyek 79,1%-a csak belföldre, 2,3%-a csak külföldre, 18,5%-a pedig mindkét irányba folytatott munkaerő-kölcsönzést 2011-ben, a telephelyeknél a csak belföldre kölcsönzők aránya 89,7%-os volt, a belföldre és külföldre egyaránt kölcsönzőké 10,3%-ot tett ki.”

Az NMH adatai szerint 2011-ben 579 munkavállalót kölcsönöztek külföldre. A külföldre kölcsönzött munkavállalók összesen 50,6 ezer munkanapot teljesítettek, amely az NMH adatai szerint közel háromszoros emelkedést jelent 2010-hez képest (17,6 ezer munkanap). Feltétlenül jelentősnek tekinthető tehát a Magyarországról külföldre kölcsönzött munkavállalók által végzett munka nagyságrendje.

Az NMH adatai szerint 2011-ben a munkaerő-kölcsönzőkkel szerződött munkavállalók összesen 14,0 millió munkanapot dolgoztak. Ezek a személyek tehát magyar székhelyű vagy telephelyű kölcsönzőkkel álltak jogviszonyban. Nincsen adat azonban arról, hogy hány külföldi munkaerő-kölcsönző által foglalkoztatott személy dolgozott Magyarországon. Tekintettel arra, hogy a szolgáltatások szabad mozgása alapelvből kiindulva semmilyen gátja nincs annak, hogy EGT tagállamban letelepedett kölcsönzők Magyarországon foglalkoztassanak munkavállalókat, ez a lehetőség él, és joggal feltételezhető, hogy számos ilyen jogviszonyban foglalkoztatott személyről van szó.

A munkaerő-kölcsönzés kapcsán, akár Magyarországról mennek a munkavállalók külföldre, akár külföldről jönnek Magyarországra, egyre gyakrabban felmerülő kérdés, hogy az ilyen jogviszonyban álló személyek melyik állam joghatósága alá tartoznak, vagyis melyik állam társadalombiztosítási jogszabályait kell rájuk alkalmazni. Ez a kérdéskör alapvető fontosságú, hiszen nemcsak pénzügyi szempontból kiemelkedő jelentőségű a kölcsönzőnek, hanem adminisztratív tekintetben is.

Egyáltalán nem irreleváns, hogy a társadalombiztosítási járulékokat mely állam jogszabályai szerint kell bevallani és befizetni, és nem utolsósorban pontosan meghatározni a kompetens partnerintézményt (a magyar Nemzeti Adó- és Vámhivatal megfelelőjét). Nem beszélve arról, hogy az esetlegesen nem megfelelően meghozott döntés a későbbiekben komoly problémákhoz is vezethet.

Az alábbiakban bemutatjuk nemcsak a munkaerő-kölcsönzés kifelé irányuló aspektusát, tehát a Magyarországról külföldre kölcsönzöttek jogi helyzetét, hanem a befelé irányuló aspektust is. Befelé irányuló kölcsönzés az olyan foglalkoztatás, amikor a kölcsönbeadó más államban rendelkezik székhellyel, és a kölcsönvevő pedig Magyarországon van, és a munkát Magyarországon végzik.

I. Magyarországról külföldre kölcsönzött munkavállalók

A munkaerő-kölcsönzést mint jogi helyzetet alapve¬tően az jellemzi, hogy a munkáltató székhelye Magyarország lesz, a tényleges munkavégzés helye pedig egy másik ország. Általában a magyar munkajogi szabályok nyernek alkalmazást, amelynek alapján az ilyen munkavállalót kiküldik vagy kirendelik a másik országban lévő, kölcsönvevő munkáltatóhoz. Ugyanakkor a társadalombiztosítási szegmensre nemcsak a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvényt (Tbj.) és végrehajtó jogszabályát kell alkalmazni, hanem meg kell vizsgálni, hogy hogyan értelmezi a helyzetet az uniós jog.

A releváns uniós jog ebből a szempontból a szociális biztonsági koordinációról szóló 883/2004/EK rendelet, és végrehajtási ren¬delete a 987/2010/EU rendelet, továbbá az Igazgatási Bizottság A2. számú határozata. Ezek értelmezéséről szól közérthetően, példákkal alátámasztva a munkavállalókra vonatkozó jogszabályokról szóló Gyakorlati útmutató is. Az említett jogszabályok világos iránymutatást adnak az alkalmazandó szabályokról.

1. Az uniós jogból folyó főszabály
Mindenekelőtt fontos annak tisztázása, hogy a magyar Tbj. és az uniós szabályok hogyan kapcsolódnak egymáshoz, melyiknek van prioritása egy adott helyzetben, és ez hogyan jelenik meg a gyakorlat szintjén. A Tbj. 13. §-a szerint „E törvény rendelkezéseit a) a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról és annak végrehajtásáról szóló uniós rendeletek … szabályai szerint kell alkalmazni.” Világos tehát, hogy a rendelet élvez elsőbbséget, tehát ha annak az alkalmazási feltételei fennállnak, akkor azt kell alkalmazni. Ebből követke¬zően a következő feladat, hogy meg kell vizsgálni, hogy alkalmazandó-e a rendelet? A 883/2004/EK rendelet 2. cikk (1) bekezdése szerint a munkavállaló az alábbi esetben tartozik a rendelet hatálya alá:

2. cikk (1) bekezdés „Ezt a rendeletet a tagállamok állampolgáraira, egy tagállamban lakóhellyel rendel¬kező hontalanokra és menekültekre – akik egy vagy több tagállam jogszabályainak hatálya alá tartoznak vagy tartoztak –, valamint ezek családtagjaira és túlélő hozzátartozóira kell alkalmazni.”

Tekintettel arra, hogy a fenti tényállás szerinti munkaerő-kölcsönzésben érintett munkavállaló több tagállam jogszabályainak hatálya alá tartozik (munkáltató Magyarországon van, munkaszerződése magyar, munkavégzés helye egy másik ország), a rendelet alkalmazandó. A legfontosabb szabály (amely a 883/2004/EK rendelet alapelve is), hogy csak egy tagállam bírhat joghatósággal, akkor is, ha több tagállam érintettsége áll fenn:


II. Cím, 11. cikk (1) bekezdés: „Az e rendelet hatálya alá tartozó személyekre csak egy tagállam jogszabályai alkalmazandóak. E jogszabályokat e cím rendelkezései szerint kell meghatározni.”

A 11. cikk (3) bekezdésének a) pontja szerint „a munkavállalóként vagy önálló vállalkozóként egy tagállamban tevékenységet folytató személyek az adott tag¬állam jogszabályainak a hatálya alá tartoznak”. Az egyetlen illetékes tagállam főszabályként tehát a munkavégzés helye (lex loci laboris). A munkaerő-kölcsönzés keretében más tagállamban foglalkoztatottak tehát főszabály szerint a foglalkoztatás helye szerinti tagállamban fizetnek járulékot és jogosultak társadalombiztosítási ellátásokra, akkor is, ha a munkáltató székhelye vagy telephelye Magyarországon van.

2. Kivétel a főszabály alól (kiküldetés)
A 883/2004/EK rendelet egy fontos kivételt biztosít a főszabály alkalmazása alól, ez az ún. kiküldetés. Ennek alapja, hogy minél nagyobb mértékben ösztönözzék a munkavállalók és szolgáltatások szabad mozgását, illetve a lehető leginkább elkerüljék a felesleges és költséges adminisztratív terheket. A kivétel lényege, hogy hiába végez gazdasági tevékenységet egy adott személy, nem kerül át a fogadó ország jogrendszerének hatálya alá, hanem marad az eredeti, ún. kiküldés helye szerinti ország joghatósága alatt.

Ennek indoka, hogy legyen a munkavállalónak egy folyamatos biztosítási története (insurance history), tarthassa fenn a kötődését azon tagállam szociális biztonsági rendszeréhez, amelyben korábban is dolgozott, amelyben az őt alkalmazó vál¬lalkozás is működik. A kiküldetési kivétel azonban egyáltalán nem egy önmagában álló, automatikus jog¬intézmény. Nagyon fontos, az uniós jogszabályokban részletesen kifejtett feltételei vannak, amelyek az alábbiak.

2.1 A kiküldetés szabályainak alkalmazása munkaerő-kölcsönzésre
Munkaerő-kölcsönzésre abban az esetben alkalmazzuk a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról szóló 883/2004/EK rendelet 12. cikkében meghatározott kiküldetés jogintézményét, ha a Rendeletben és a végrehajtásáról szóló 987/2009/EK rendeletben (a továbbiakban: VHR), a Bizottság A2. számú határozatában, magyar jogi oldalról pedig a Tbj.-ben és végrehajtásáról szóló 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Tbj. vhr.) meghatározott feltételek teljesülnek.

2.2. A kiküldetés feltételei
A 883/2004/EK rendelet 12. cikk (1) bekezdése értelmében az a személy, aki egy tagállamban munkavállalóként végzi tevékenységét olyan munkáltató nevében, aki tevékenységét szokásosan abban a tagállamban végzi, és akit az említett munkáltató egy másik tagállamba küld, hogy a munkáltató nevében ott munkát végezzen, továbbra is az elsőként említett tagállam jogszabályainak a hatálya alá tartozik, feltéve, hogy az ilyen munkavégzés várható időtartama nem haladja meg a huszonnégy hónapot, és a szóban forgó személy kiküldetése nem egy másik kiküldött személy felváltása céljából történik.

A kiküldetés feltételei tehát az alábbiak:

a) Biztosítási jogviszony az illetékes tagállamban („az a személy, aki egy tagállamban munkavállalóként végzi tevékenységét”)
A VHR 14. cikk (1) bekezdése értelmében a kiküldendő munkavállaló lehet olyan személy, akivel egy másik tagállamba való kiküldetés céljából ¬létesítettek munkaviszonyt, feltéve, hogy az érintett személy – közvetlenül a foglalkoztatás kezdetét megelőzően – már azon tagállam jogszabályainak hatálya alá tartozott, amelyben munkáltatója letelepedettnek tekinthető.

Az A2. számú határozat 1. pontja értelmében például az, hogy a munkavállaló legalább egy hónapig azon tagállam jogszabályainak hatálya alá tartozik, ahol a munkáltató székhelye van, úgy tekinthető, hogy a „közvetlenül a foglalkoztatás kezdetét meg¬előzően” kifejezéssel megfogalmazott kötelezettség teljesül. A Tbj. vhr. 24. § (2) bekezdé¬sének a) pontja értelmében a munkavállalónak rendelkeznie kell a kiküldetés kezdő napját megelőzően legalább 30 napi biztosítással. Fontos továbbá, hogy a kiküldő munkáltatónak a kiküldetés időtartama alatt a munkaviszonyt folyamatosan fenn kell tartania a kiküldött munkavállalóval, a járulékfizetési kötelezettséget a ki-küldetés időtartama alatt is folyamatosan teljesíteni kell, továbbá biztosítani kell a kiküldetés lejárta után is a munkavállaló továbbfoglalkoztatását [Tbj. vhr. 24. § (2) bekezdés b), c) és e) pont].

Tudta, hogy a munkerő-kölcsönzésről is szó lesz a Jublieumi Magyar Munkajogi Konferencián?

Jelentkezzen most!

b) Jelentős gazdasági tevékenység („olyan munkáltató nevében, aki tevékenységét szokásosan abban a tagállamban végzi”)

A VHR 14. cikk (2) bekezdése értelmében a 883/2004/EK rendelet 12. cikke (1) bekezdésének alkalmazásában az „aki tevékenységeit szokásosan abban a tagállamban végzi” kifejezés olyan munkáltatóra utal, aki a letelepedése szerinti tagállam területén szokásos jelleggel a kizárólag belső igazgatási tevékenységektől eltérő érdemi tevékenységet folytat, figyelembe véve az adott vállalkozás által folytatott tevékenységek minden jellemző ismérvét. A releváns ismérveknek kapcsolódniuk kell az egyes munkáltatók egyedi jellemzőihez és a tevékenységek valódi jellegéhez. A 14. cikk (8) bekezdése értelmében a 25%-ánál kisebb arányú megfelelés – amit át¬fogó értékelés keretében kell megállapítani – azt jelzi, hogy a tevékenységek jelentős része nem az adott tagállamban folyik. A Tbj. vhr. 25. § (2) bekezdése értelmében jelentős belföldi gazdasági tevékenység akkor áll fenn, ha

  • a munkáltató vállalja, hogy a kiküldetés teljes időtartama alatt a belföldi és a külföldi gazdasági tevékenység (termelés, forgalmazás és egyéb szolgáltatói tevékenység) folytatása során foglalkoztatott munkavállalók átlagos állományi létszámán belül a belföldön foglalkoztatottak aránya eléri, vagy
  • a nem külföldi gazdálkodásból származó bevétel vagy az említett belföldi tevékenységből származó bevétel összes bevételen belüli aránya elérte a 25 százalékot.

Amennyiben a fenti feltételek nem teljesülnek, a magyar jog alkalmazandó jogként meghatározható akkor is, ha a munkáltató olyan tényeket, körülményeket igazol, amelyekből a jelentős belföldi gazdasági tevékenység valószínűsíthető (így különösen, ha a vállalkozás belföldön folyamatos termelőtevékenységet végez). A jelentős gazdasági tevékenységgel kapcsolatos feltételt teljesítettnek kell tekinteni akkor is, ha a munkáltató

  • legalább 25 százalékos tulajdoni hányaddal rendelkezik egy olyan vállalkozásban, amelynél teljesül a jelentős gazdasági tevékenység feltétele, vagy
  • a munkáltató jogelődje teljesíti a jelentős gazdasági tevékenység feltételét.

Nem kell a jelentős gazdasági tevékenységet vizsgálni, ha a munkáltató a munkavállalót a számvitelről szóló törvény szerinti kapcsolt vállalkozásához küldi ki [Tbj. vhr. 25. § (1)–(5) bekezdés].

A jelentős gazdasági tevékenység vizsgálatánál az A2. határozat értelmében ellenőrizni kell az adott munkáltató által folytatott tevékenységekre jell¬emző valamennyi kritériumot, ideértve a vállalkozás székhelyének és ügyvezetésének helyét, a székhelye szerinti tagállamban és a másik tagállamban tevékenykedő adminisztratív személyzet létszámát, a kiküldött munkavállalók felvételének helyét és azt a helyet, ahol az ügyfelekkel kötött szerződések többsége létrejött, a vállalkozás által egyrészről a munkavállalóival, másrészről az ügyfeleivel kötött szerződésekre alkalmazandó jogot, az egyes érintett tagállamokban kellően jellemző időszak során megvalósuló üzleti forgalmat, valamint a küldő tagállamban teljesített szerződések számát.

A munkáltató tevékenysége kapcsán ki kell emelni, hogy egyrészt a kiküldetés helye szerinti államban a magyarországi tevékenységéhez hasonló, de legalább azzal azonos nemzetgazdasági ágazatba tar¬tozó tevékenységet kell folytatnia (NACE értékelés szerint), továbbá, hogy a kiküldő munkáltató belföldön nem csak a vállalat irányításában vagy igazgatásában dolgozó irodai alkalmazottakat foglalkoztat [Tbj. vhr. 24. § f) és h) pont].

c) A munkáltató utasítási, irányítási joga („akit az említett munkáltató egy másik tagállamba küld, hogy a munkáltató nevében ott munkát végezzen”)

Az A2. határozat 1. és 3. a) pontjai értelmében munkát a küldő állam munkáltatója javára végzettnek kell tekinteni, ha megállapítást nyert, hogy a munkavégzés a kiküldő munkáltató javára és nevében történik, és hogy továbbra is közvetlen kapcsolat áll fenn a munkavállaló és az őt kiküldő munkáltató között.

Annak megállapítása érdekében, hogy továbbra is fennáll-e ilyen közvetlen kapcsolat, feltételezve következésképpen, hogy a munkavállaló továbbra is az őt kiküldő munkáltató irányítása alatt áll, számos tényezőt kell figyelembe venni, ideértve a munkaerő-felvételt érintő felelősséget, a munkaszerződést (a küldő állambeli munkáltató és a foglalkoztatás szerinti állambeli vállalkozás között a munkavállalóknak szánt díjazásról szóló esetleges megállapodások sérelme nélkül), a javadalmazást, az elbocsátást, valamint a munkavégzés jellegének meghatározására vonatkozó jogkört.

2.3 A kiküldetés időtartama nem haladhatja meg a 24 hónapot

A 883/2004/EK rendelet 12. cikk (1) bekezdése értelmében a kiküldetés maximális időtartama 24 hónap.

2.4 Felváltó kiküldetés tilalma

„A szóban forgó személy kiküldetése nem egy másik kiküldött személy felváltása céljából történik”. A 883/2004/EK rendelet 12. cikk (1) bekezdése és a Tbj. vhr. 24. cikk (2) bekezdésének d) pontja rögzíti a felváltó kiküldetés tilalmát.

2.5 A kiküldetés igazolása
Az alkalmazandó jog igazolása kiküldetés esetén is az illetékes teherviselő által kiállított A1 jelű igazolással történik. A magyar biztosító által kiállított A1 igazolás tanúsítja, hogy a kiküldött munkavállalók a kiküldetés időtartama alatt a magyar társadalombiztosítási jog hatálya alá tartoznak. A munkáltatónak a járulékfizetési kötelezettsége Magyarországon áll fenn. Az A1 igazolás igénylőlapját a www.oep.hu honlapról lehet letölteni és azt a cég székhelye szerint illetékes megyei/fővárosi kormányhivatal egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szervéhez kell benyújtani.

Összegezve elmondható, hogy egy munkaerő-kölcsönző cég csak abban az esetben jogosult élni a kiküldetés jogával, és akkor maradhatnak a munkavállalók a székhely szerinti állam társadalombiztosítási jogszabályainak hatálya alatt, ha a munkáltatóra nézve a kiküldetés feltételei fennállnak. Ehhez a munkaerő-kölcsönzőnek jelentős gazdasági tevékenységet kell folytatnia abban a gazdasági ágban, amelyben másik országba munkaerőt küld ki. Bizonyosan kijelenthető tehát, hogy egy kizárólag a munkavállalók toborzásával és foglalkoztatásba állításával foglalkozó vállalkozás nem fog megfelelni a jelentős gazdasági tevékenység feltételének, és ezért nem is lesz jogosult a munkavállalókat saját államában biztosítani.

II. Magyarországra kölcsönzött munkavállalók

A Magyarországra kölcsönzött munkavállalók esetében ugyanaz a szabály érvényesül a munkaerő-kölcsönző szempontjából, mint a külföldre kölcsönzés esetében. Ennek lényege, hogy amennyiben nincsen a belföldre munkavállalót kölcsönző munkaerő-kölcsönző cégnek jelentős gazdasági tevékenysége a székhelye (telephelye) szerinti államban, abban a gazdasági ágban, amelyben a munkavállalót a kölcsönvevő foglalkoztatja, akkor a társadalombiztosítási szempontból kompetens állam a munkavégzés helye szerinti állam lesz.

Ez az uniós jogból, tehát a rendeletből per se következik. Ugyanakkor, a végrehajtást segítő szabályként, a magyar jog kifejezett szabályokat is tartalmaz. Ezek a Tbj. 56/A. §-ában jelennek meg. A Tbj. 56/A. § (4) bekezdése szerint: „Ha a munkavállaló magyarországi foglalkoztatására
a) kirendelés alapján kerül sor, és a munkáltatók megállapodása alapján a munkavállaló munkabérét és az ezzel járó közterheket az a munkáltató fizeti, amelyhez a munkavállalót kirendelték,
b) munkaerő-kölcsönzés keretében kerül sor, és a kölcsönbeadó külföldi vállalkozás,
e foglalkoztatással összefüggésben a bejelentés és nyilvántartás, valamint a járulék megállapításának, bevallásának és megfizetésének kötelezettsége az a) pont szerinti esetben azt a munkáltatót terheli, amelyhez a munkavállalót kirendelték, a b) pont szerinti esetben a belföldön bejegyzett kölcsönvevőt terheli.”

A Tbj. felépítéséből következik, hogy elsősorban az uniós jog érvényesül (a prioritást a Tbj. 13. §-a mondja ki). A szabály lényege tehát, hogy amennyiben léteznek a kiküldetésre jogot adó tényállási elemek, akkor az uniós jogból folyó kiküldetés lesz irányadó. Ha nem léteznek, akkor pedig a munkavégzés helyén kell a munkavállalót biztosítani. Tekintettel arra, hogy az esetek nagy százalékában ez tekinthető a főszabálynak, a jogalkotó szándéka volt, hogy ezt világossá tegye a Tbj.-ben is, az 56/A. § b) pontjában.

A cikk a HR&Munkajog szaklap 2012. december – 2013. januári számában is olvasható. A HR&Munkajog szaklap a Complex Kiadó webshopjában megrendelhető.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Kiderült, hogy mennyit dolgoznak valójában a cégvezetők

Rendkívül leterheltek a magyar cégvezetők, aminek elsődleges oka, hogy nem tudnak kitörni a vállalkozás gyomrából. Egy friss kutatás szerint a cégvezetők hetente akár több mint 60 órát is dolgozhatnak, mert nem tudnak kinevelni vezetőket, akik az ő fejükkel tudnának gondolkodni, és ezzel állandó mókuskerékben találják magukat. Szerencsére van kitől tanulni, az 1. Szabad Cégvezető Konferencián közismert, sikeres vállalkozók mesélnek arról, hogyan tették a nulláról önjáróvá a cégüket.

2024. október 4.

Külföldi fizikai munkára is kiterjeszthető az utasbiztosítás

A Covid-időszakot követően évről évre dinamikusan nő az utasbiztosítások száma, ami az utazások számának növekedésén túl az utazók egyre növekvő tudatosságának is az eredménye. Azt azonban továbbra is csupán kevesen tudják, hogy a pihenési célú, rövidebb utazásokon kívül kedvező biztosítási lehetőségek állnak a munkavállalási vagy tanulmányi célból, hosszabb időre külföldön tartózkodók számára is – hívja fel a figyelmet az Insura.hu biztosításközvetítő társaság.

2024. október 1.

A munkajogi elévülés meghatározása és szerepe a gyakorlatban

Az elévülés, mint az idő múlásának jogi következménye nem csupán munkajogi fogalom, a többi jogterület, így a polgári jog vagy akár a büntetőjog is használja. Az elévülés intézményének célja, hogy az igények érvényesítését csupán meghatározott időbeli keretek között biztosítsa a felek részére, a már hosszabb ideje nyugvó állapotokat utóbb már ne lehessen bolygatni. Az elévülés beálltával maga az igény nem szűnik meg, azonban azt a továbbiakban már nem lehet bíróság előtt érvényesíteni, azaz annak teljesítését kikényszeríteni a másik féltől.