Munkavédelmi képviselő – valóban kötelező?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A nemrégiben közzétett munkavédelmi ellenőrzési terv kapcsán ismét többször merülnek fel kérdések a munkavédelmi képviselő választásával kapcsolatban, esetenként olyan formában, hogy milyen felelősség terheli a munkáltatót a munkaügyi képviselő választás kapcsán, hogyan „vegye rá” a munkavállalóit arra, hogy munkaügyi képviselőt válasszanak – írja az RSM blogja.


A kérdés felvetése azt jól mutatja, hogy a munkáltatók jobbára tisztában vannak a munkaügyi képviselő megválasztásának kötelezettségével, és a tavalyi jogszabály-módosítás tényével is, amely a kötelezettség feltételeként a húszfős létszámot állapította meg. Azt tapasztaltuk azonban, hogy még mindig sok félreértés övezi a témát, ezért célszerűnek láttuk összefoglalni álláspontunkat a legtöbbször feltett kérdésekre vonatkozóan. 

Mi a munkáltató kötelezettsége a munkaügyi képviselő kinevezése kapcsán? 

A témában közzétett értelmezések egy része egy fontos pontban félreérthető. A megjelent anyagok ugyanis több esetben is azt sugallják, hogy a munkáltatónak kötelessége gondoskodni a munkavédelmi képviselő megválasztásáról, aminek akkor tesz eleget, ha a képviselő megválasztása ténylegesen megtörtént. Ez azonban nem fedi a munkáltatóra vonatkozó törvényi előírást. 

A jogszabály szövege egészen pontosan úgy szól, hogy „munkavédelmiképviselő-választást kell tartani minden munkáltatónál, ahol a munkavállalók létszáma legalább húsz fő. A választás lebonyolítása és a feltételek biztosítása a munkáltató kötelezettsége”.  

A rendelkezés nyelvtani értelmezése szerint nyilvánvaló, hogy a kötelezettség magának a választásnak a megtartására vonatkozik, és a munkáltató kötelezettsége nem terjed túl azon, hogy a választást le kell bonyolítania és az ehhez szükséges feltételeket biztosítania kell. 

A vonatkozó jogszabály tehát nem a munkaügyi képviselő tényleges megválasztását írja elő kötelezően a munkáltató számára, hanem csak a választás megtartását. 

Más szóval a jogszabály a munkavédelmi képviselő megválasztását mint a munkavállalók jogát, és nem mint a munkáltató kötelezettségét deklarálja. Az előírás célja végső soron az, hogy a munkavállalók gyakorolhassák azt a jogot, hogy munkavédelmi képviselőt válasszanak. Ha azonban a munkavállalók nem kívánnak élni ezzel a lehetőséggel, akkor nem lehet őket erre kötelezni, illetve ezt nem lehet a munkáltató terhére róni. 

A munkavállalói képviselő megválasztása (nem csak) húszfős létszám esetén biztosítandó

Fontos azt is kiemelni, hogy maga a jogszabályi előírás nem új. A munkavédelmi képviselő megválasztásával kapcsolatosan egy 2004-es jogszabály-módosítás fektette le a ma is hatályos alapvető szabályokat, amely akkor még ötvenfős létszámküszöböt határozott meg. A módosításhoz fűzött indokolás szerint: „Döntően fontos változásként jelenik meg a törvény azon előírása, mely szerint – az alanyi jogosultságtól eltérően – a legalább ötven főt foglalkoztató munkáltatónál kötelező munkavédelmiképviselő-választást tartani. Tekintve, hogy a választás eredményességét, illetve érvényességét a törvény nem tudja garantálni, csak a választás megtartását írja elő. […] A választás megtartásának szabályos lebonyolításáért a munkáltató felelős.” 

Ezzel összhangban áll a 2016-ban hatályba lépett módosítás is, amely a munkáltatói kötelezettséggel kapcsolatban ismét a választás megszervezését írja csak elő:  „A  rendelkezés hatálybalépésével egységesen minden húsz főt elérő munkáltatónál az Mvt. szerinti szervezett munkavégzés fogalomkörébe tartozó munkáltatónál meg kell szervezni a munkavédelmiképviselő-választást.”

 

Ettől függetlenül ugyanakkor a jogszabály azt is előírja, hogy húsz főnél kevesebb munkavállalót alkalmazó munkáltatónál is teljesítenie kell a munkáltatónak a választás megtartásával kapcsolatos kötelezettségeit, ha az ott működő szakszervezet, üzemi megbízott vagy akár a munkavállalók többsége kezdeményezi a választás tartását. 

A munkáltatónak biztosítania kell a képviselőválasztás megtartását

Fontos azonban, hogy akár a létszámküszöb átlépése miatt, akár kérelemre történik a választás, a munkáltatónak aktív közreműködést kell vállalnia a képviselő megválasztásában, amely kötelezettség nem hárítható a munkavállalókra. Elvi éllel mondta ki egy bírósági döntés a 2016 előtti szabályozás kapcsán, hogy ha a munkáltatónál foglalkoztatott munkavállalók létszáma az ötven főt eléri, a képviselő-választás megtartása kötelező, a munkáltató annak lebonyolítását, feltételeinek biztosítását nem mellőzheti arra hivatkozva, hogy a munkavállalók a választást nem kezdeményezték.

Véleményünk szerint a munkáltató akkor teljesíti a rá háruló kötelezettségeket, ha a munkavállalók figyelmét a választás lehetőségére felhívja, a választást kiírja, biztosítja annak lebonyolítását, illetve az egyéb körülményeket is, pl. a választás lebonyolításához szükséges munkaközi szünet kiírásával, megfelelő helyszín rendelkezésre bocsátásával. 

Egy választás nem biztos, hogy elég

Szót kell még ejteni arról a rendelkezésről is, amely a munkavédelmi képviselők megválasztásának, megbízatása megszűnésének, visszahívásának rendjére, működési területére a Munka Törvénykönyve üzemi tanács tagjaira, illetve az üzemi megbízottra vonatkozó rendelkezéseinek alkalmazását írja elő. Ebbe a körbe pedig beletartozik a szavazás érvényességének és eredményességének kérdése is. 

A választás akkor érvényes, ha azon a választásra jogosultak több mint fele részt vett. Érvénytelen választás esetén a választást kilencven napon belül meg kell ismételni azzal, hogy új választást harminc napon belül tartani nem lehet. Más a helyzet akkor, ha a választás érvényes, de eredménytelen, amely abban az esetben következik be, ha az adott választáson megfelelő létszámú munkavállalóvesz részt, de egy jelölt sem kapja meg a leadható szavazatok legalább harminc százalékát. Ebben az esetben harminc napon belül kell új választást tartani. Tehát a munkáltató a választás érvénytelensége vagy eredménytelensége esetén sem dőlhet hátra, a választással kapcsolatos kötelezettségei teljesítését a fenti határidők figyelembe vételével meg kell ismételnie. A megismételt választás esetén a választásra jogosultak egyharmadának részvétele is elegendő az érvényességhez. Amennyiben a megismételt választás is érvénytelen, vagy – bár a jogszabály ezen a ponton nem egyértelmű – eredménytelen, akkor újabb választást legkorábban egy év elteltével lehet tartani.

Összegzéseként kiemelhető, hogy a munkavédelmi képviselő megválasztása nem a munkáltató kötelezettsége, hanem a munkavállalók joga, ugyanakkor a munkáltató részére a választás lebonyolítása és feltételeinek biztosítása kapcsán tevőleges kötelezettségeket ír elő a jogszabály. Ugyanakkor álláspontunk szerint nem alakul ki a munkáltató terhére róható jogszerűtlen állapot, ha a munkáltatói kötelezettségek teljesítése ellenére a munkavállalók nem élnek a jogukkal, hogy munkavédelmi képviselőt válasszanak.

Fontos ugyanakkor rögzíteni azt is, hogy a munkavédelemmel kapcsolatos jogok a munkavállalókat munkavédelmi képviselő nélkül is megilletik, azokat a munkavállalók a munkáltató felé közvetlenül gyakorolhatják.

A bejegyzés szerzője dr. Szűcs Bálint, az RSM Zrt. adószakértője. Az RSM blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Kiderült, hogy mennyit dolgoznak valójában a cégvezetők

Rendkívül leterheltek a magyar cégvezetők, aminek elsődleges oka, hogy nem tudnak kitörni a vállalkozás gyomrából. Egy friss kutatás szerint a cégvezetők hetente akár több mint 60 órát is dolgozhatnak, mert nem tudnak kinevelni vezetőket, akik az ő fejükkel tudnának gondolkodni, és ezzel állandó mókuskerékben találják magukat. Szerencsére van kitől tanulni, az 1. Szabad Cégvezető Konferencián közismert, sikeres vállalkozók mesélnek arról, hogyan tették a nulláról önjáróvá a cégüket.

2024. október 4.

Külföldi fizikai munkára is kiterjeszthető az utasbiztosítás

A Covid-időszakot követően évről évre dinamikusan nő az utasbiztosítások száma, ami az utazások számának növekedésén túl az utazók egyre növekvő tudatosságának is az eredménye. Azt azonban továbbra is csupán kevesen tudják, hogy a pihenési célú, rövidebb utazásokon kívül kedvező biztosítási lehetőségek állnak a munkavállalási vagy tanulmányi célból, hosszabb időre külföldön tartózkodók számára is – hívja fel a figyelmet az Insura.hu biztosításközvetítő társaság.

2024. október 1.

A munkajogi elévülés meghatározása és szerepe a gyakorlatban

Az elévülés, mint az idő múlásának jogi következménye nem csupán munkajogi fogalom, a többi jogterület, így a polgári jog vagy akár a büntetőjog is használja. Az elévülés intézményének célja, hogy az igények érvényesítését csupán meghatározott időbeli keretek között biztosítsa a felek részére, a már hosszabb ideje nyugvó állapotokat utóbb már ne lehessen bolygatni. Az elévülés beálltával maga az igény nem szűnik meg, azonban azt a továbbiakban már nem lehet bíróság előtt érvényesíteni, azaz annak teljesítését kikényszeríteni a másik féltől.