Ösztönös vagy adatközpontú vezetés?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A vezetők inkább a tapasztalatokra hagyatkoznak az üzletet alakító döntések során, mintsem az adatokra. Az adatelemzés minőségének javításába azonban egyre többen fektetnek be – derül ki a PwC és az Economist Intelligence Unit kutatásából.


Világszerte a vezetők túlnyomó többsége (94%) szerint a cégük menedzsmentje készen áll a stratégiai irányokat meghatározó jelentős döntések meghozatalára, ugyanakkor mindössze egyharmaduk támaszkodott elsősorban az adatokra és elemzésekre a legutóbbi ilyen döntésénél – olvasható a PwC lapunkhoz eljuttatott közleményében.

A vezetők 58%-a megérzéseire és tapasztalataira, valamint a szervezet többi tagjának tanácsaira és tapasztalataira alapozta a döntéshozást. A vállalatukat erősen adatvezéreltnek tekintő vezetők– az összes megkérdezett 43%-a – számoltak be a legnagyobb mértékű fejlődésről a döntéshozatalban az elmúlt két év során. A megkérdezett vezetők mindegyikének prioritást jelentenek az adatelemzés minőségének javítását célzó befektetések az elkövetkező két évben a jobb döntéshozatal érdekében.

Az Economist Intelligence Unit PwC által támogatott legújabb, Gut & gigabytes: Capitalising on the art & science in decision making című tanulmánya szerint a vezetők gyakran hoznak nagy horderejű döntéseket, amelyeket gyakran felül is vizsgálnak. Több mint háromnegyedük negyedévente hoz ilyen döntést, 43%-uk pedig havonta felül is vizsgálja azokat.

Innovatív vezetői eszköztár
A Business Coach Kft. és a Wolters Kluwer Kiadó közös szervezésében 2014. szeptember 19-étől indítjuk 10+1 alkalomból álló INNOVATÍV VEZETŐI ESZKÖZTÁR programsorozatunkat, mely az összes témát érinti, amit egy mai vezetőnek tudni érdemes.

Modulok:

Ön és emberismeret; Érzelmi intelligencia a vezetésben; Vezetői kommunikáció- Asszertivitás; XXI. századi motiváció; Helyzetfüggő vezetés; Prezentáció, moderáció és értekezletvezetés; Időgazdálkodás- Delegálás- kontrolling;  Konfliktuskezelés, változásmenedzselés; Projektmenedzselés és időgazdálkodás; Stresszkezelés és Work-Privat Life-Balance; Munkajog a gyakorlatban

Helyszín: Business Coach Kft., 1062 Budapest Andrássy út 98.

További részletek és jelentkezés >>

A tanulmány szerint az öt legfontosabb döntés, amivel szembe kell nézniük a vezetőknek az elkövetkező egy évben, sorrendben a következő: a létező vállalkozás fejlesztése, együttműködés a versenytársakkal, a létező vállalkozás leépítése, belépés egy új iparágba vagy új vállalkozás indítása, és a vállalat pénzügyei.

„Egy vállalat sikere manapság szorosan összefügg azzal, milyen jó döntéseket tud hozni. Bár a vállalatvezetők továbbra is a tapasztalatra, a tanácsokra vagy saját megérzéseikre hallgatnak, látják, hogy a siker érdekében elengedhetetlen befektetniük az adatelemzésbe. A tapasztalat és megérzés, valamint az adatok és elemzések használata egymást nem kizáró tényezők.  Az üzleti kihívás pont a kettő megfelelő párosításában rejlik. A vezetők ismerik a megfelelő kérdéseket – most már csak azt kell tudniuk, hogyan nyerjék ki a jó válaszokat az elmúlt két évben használt külső és belső adatforrásaikból” – idézi a közlemény Osztovits Ádámot, a PwC Magyarország tanácsadási üzletágának vezetőjét.

A válaszadók elmondása szerint az olyan új üzleti lehetőség felbukkanása volt a leggyakoribb oka egy jelentős döntés meghozatalának, melyet nem hagyhattak figyelmen kívül (az esetek 30%-ában). Egyéb okok voltak még a korábban elhalasztott döntések meghozatala (25%), a stratégiai illeszkedés (18%), az ötletek tesztelése (15%), a külső környezeti tényezőkhöz való alkalmazkodás (9%) és a szabályozás (4%).

Annak ellenére, hogy kényelmes a megérzéseikre hallgatniuk, a vezetők közel kétharmada (63%) szerint az adatok felhasználása megváltoztatta a cégük döntéshozatali folyamatát, és ennek további hatásaira is számítanak. A három legfőbb terület, ahol a vezetők a döntéshozásban változtatni igyekeznek: a döntéshozási folyamatban résztvevő emberek száma, a speciális és kiterjesztett analitika és adatelemzés szélesebb körű használata, és olyan, kifejezetten adatfeldolgozással foglalkozó csapatok alkalmazása, melyek a stratégiai döntésekhez szükséges információt szolgáltatják.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Nőtt a munkanélküliség

A foglalkoztatottak száma 4 millió 746 ezer, a munkanélküliségi ráta 4,4 százalék volt márciusban. 2024 márciusában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 38 ezerrel, 4 millió 746 ezerre nőtt. A munkanélküliek száma 217 ezer volt – jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

2024. április 25.

MASZSZ: a súlyos csonkolásos munkabalesetek száma a másfélszeresére emelkedett

Mint minden évben, a MASZSZ több szakszervezettel közösen idén április 29-én este is gyertyagyújtással és koszorúzással emlékezik a munkabalesetek áldozataira a csepeli emlékműnél. Az emléknap a megemlékezésen túl idén is alkalom arra, hogy értékeljék a szakértők az elmúlt egy év munkavédelmi helyzetét, s összegezzék, mit sikerült elérni és megvalósítani ezen a területen – olvasható az Adó Online-nak eljuttatott közleményben.