Karácsonyi ajándékkilátások – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egy-egy megajándékozottra átlagosan 7 ezer forintot szánunk az idei karácsonyon. A beszerzéssel főként plázákban és bevásárlóközpontokban próbálkozunk, de nagyon jönnek fel a webáruházak is. Az InfoTandem heti infografikája.


A magyarok többsége három-négy héttel karácsony előtt kezdi el beszerezni az ajándékokat, ám egyre többen vannak, akik nem hagyják decemberre a döntést: az elmúlt két évben 8-ról 15 százalékra nőtt azok aránya, akik már két-három hónappal az ünnepek előtt beszerzik, amit kell. A Budapest Bank megbízásából kétévente megismételt felmérés szerint az idén 46 ezer forintból készülünk meglepni családtagjainkat, barátainkat, méghozzá átlagosan 6 embert. A nők előrelátóbbak, 70 százalékuk akár már november elejétől járja a boltokat, míg a férfiak kétötöde az utolsó egy-két hétre halasztja a döntést, ekkor viszont viszonylag gyorsan túljut a dolgon.

Karácsonyi ajándékokra 2015-ben a nők jellemzően 50 ezer forinti összeggel kalkulálnak, 70 százalékuk ebben a sávban gondolkodik, a férfiak 44 százaléka viszont e fölötti kiadással számol. Egy megajándékozottra nagyjából 7 ezer forintos keret jut, ami évek óta stabilan tartja magát. Figyelemreméltó, hogy ezúttal a megkérdezettek 22 százaléka saját készítésű meglepetéssel is készül; 2013-ban még csak 15 százalék mondta ezt. A slágertermékek amúgy hosszú ideje ugyanazok: ruhanemű, könyv, illatszer – ezekből nagyjából minden második ajándékozó elhelyez néhányat a fa alá kerülő csomagokban.

Az ajándékozás nem csak öröm, de stresszes is lehet: a válaszadók egynegyede számára a karácsony anyagilag kifejezetten megterhelőnek számít. A lakosság 45 százaléka már hónapokkal előre elkezd rá spórolni, egyötöde pedig az ünnepek után húzza meg a nadrágszíjat. Szűk egyharmados (28 százalékos) azok aránya, akik azt állítják, nem szükséges takarékoskodniuk a karácsony miatt. 

Az ajándékok beszerzésénél az emberek háromnegyede készpénzzel fizet, de minden második nyilatkozó a betéti kártyáját is használja, sőt egynegyedüknél a hitelkártya is előkerül a pénztárnál. Utóbbihoz hasonló arányt képviselnek azok, akik az interneten keresztül rendelnek, s ott bankkártya-adataik megadásával rendezik a számlát (a húszas éveikben járóknál ez a ráta lényegesen magasabb, 39 százalékos). Amúgy a neten vásárlók 57 százaléka még mindig utánvéttel fizet, leginkább megszokásból, illetve azért, mert attól tart, hogy visszaélhetnek a kártyaadataival. 

A beszerzési célpontok között stabilan a plázák és bevásárlóközpontok a legnépszerűbbek, az emberek kétharmada elsősorban ezekben próbálkozik. Az utóbbi két esztendőben feljöttek e téren a szuper- és hipermarketek is, amelyeket az ajándékra vadászóknak immár több mint a fele, 52 százaléka választ (2013-ban 41 százalékon álltak ezek a bolttípusok). A leggyorsabb növekedéssel viszont a webáruházak dicsekedhetnek, amelyek szintén elérték az 52 százalékos említési arányt az ajándéklelőhelyek versenyében, ami 19 százalékpontos növekedésnek felel meg az elmúlt négy év távlatában.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

K&H: reálértéken nőhet a cégek árbevétele a következő egy évben

A következő egy évben reálértéken nőhet a cégek árbevétele, átlagosan 7,7 százalékos árbevétel-növekedést és 3,9 százalékos profitbővülést várnak a magyarországi mikro-, kis- és középvállalkozások a K&H kkv bizalmi index 2024 első negyedéves felmérése alapján – közölte a bank.