A számlakibocsátás határideje (I. rész)


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Közismert ténynek számít, hogy idén júliusban 15 napról 8 napra változott a számlakibocsátás határideje. Az azonban már kevésbé közismert, hogy ez a határidő nem minden egyes ügylet bizonylatolására vonatkozik. Időnként pedig az is előfordul, hogy már az sem egyértelmű, mikortól is kell számítani az említett 8 napot.

Észszerű idő

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) 163. §-a értelmében az adóalany a számla kibocsátásáról legkésőbb

a) a teljesítésig,

b) előleg fizetése esetében a fizetendő adó megállapításáig,

de legfeljebb az attól számított észszerű időn belül köteles gondoskodni.

Az adóalanyokban sokszor nem is tudatosul, de a jogszabály szövegéből látható, hogy a számlát főszabály szerint legkésőbb a teljesítésig (előleg fizetésekor annak kézhezvételéig, jóváírásáig, megszerzéséig) ki kell állítani.

Mivel azonban ezen időpontban nem feltétlenül áll rendelkezésre minden olyan adat, ami szükséges a számlázáshoz, a jogalkotó biztosít némi mozgásteret, és kimondja, hogy a számla kibocsátásáról a teljesítéstől, illetve az előleg áfájának megállapításától számított észszerű időn belül kell gondoskodni.

Ez az észszerű idő ugyanakkor a közhiedelemmel ellentétben nem minden esetben 8 nap.

Közösségen belüli fordított áfás ügyletekre vonatkozóan az ún. számlázási irányelv (a közös hozzáadottértékadó-rendszerről szóló 2006/112/EK irányelvnek a számlázás szabályai tekintetében történő módosításáról szóló 2010/45/EU irányelv) az EU-tagállamokra egységes szabályt határoz meg. E szerint a Közösségen belüli termékértékesítésről, illetve az olyan a határon át nyújtott szolgáltatásról, amelynél a fordított adózás keretében az igénybevevő az adófizetésre kötelezett, a számlát legkésőbb a teljesítést követő hónap 15. napjáig kell kibocsátani. A tagállami gyakorlat egységesítése érdekében ezen ügyletekre vonatkozóan az Áfa tv. is az említett határidőt rendeli alkalmazni.

A készpénzes ügyleteknél, vagyis az ellenértéknek, előlegnek készpénzzel vagy készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel történő megtérítése esetén, haladéktalanul ki kell bocsátani a számlát. Ez alól a szabály alól kivételt jelentenek a kezelőszemélyzet nélküli automata berendezés útján teljesített értékesítések. A gyakorlatban ugyanis problémát jelentett, hogy kezelőszemélyzet nélküli automatából történő vásárlás esetén kivitelezhetetlen az azonnali számlázás, 2015-től ezért ezen ügyletekre – áthárított áfa esetén – a törvényi indokolás értelmében 15 napos határidő vonatkozott, ami idén júliustól 8 napra rövidült.

Minden egyéb olyan esetben, amikor a számla áthárított adót tartalmaz (vagy kellene tartalmaznia), az említett 8 napos határidő vonatkozik a számlázásra.

Az Áfa tv. nem határoz meg napokban kifejezett határidőt azokra az ügyletekre, amelyek nem esnek a fenti szabályozás alá (pl. belföldi fordított áfás ügyletek, alanyi mentes adóalany értékesítései, “tárgyi mentes” ügyletek, termékexport). A NAV álláspontja szerint ilyenkor az észszerű időt a szó köznapi értelmében kell érteni, a határidő ezért lejár abban a legkorábbi időpontban, amikor a számla kibocsátásához szükséges valamennyi információ maradéktalanul a számlakibocsátó rendelkezésére áll.

Gyűjtőszámla (Áfa tv. 164. §) alkalmazása esetén speciálisan alakul a számlakibocsátási határidő. Mivel gyűjtőszámla kibocsátásával több, azonos napon, naptári hónapban vagy éppen a ránk vonatkozó adómegállapítási időszakban külön-külön teljesült ügyletet bizonylatolunk egyetlen számlán, a számlázási határidő minden ügyletre külön-külön vonatkozna. Ez azonos napon teljesült ügyletek esetében még nem jelentene problémát, minden más esetben viszont már igen. Ezért a jogalkotó úgy rendelkezett, hogy ilyenkor az adott naptári hónap vagy adómegállapítási időszak utolsó napjától indul a határidő – ami a fent leírtak szerint az ügylettípushoz igazodik.

Az Áfa tv. az uniós szabályozással való összhang megteremtése érdekében annyi megkötést tartalmaz, hogy a Közösségen belüli adómentes értékesítésről, és az olyan határon át nyújtott szolgáltatásról, amelynek esetében a fordított adózás keretében az igénybevevő az adófizetésre kötelezett, egy hónapnál hosszabb időszakról nem bocsátható ki gyűjtőszámla kibocsátásának lehetőségét, ezáltal biztosítva, hogy a számlázás megtörténjen a teljesítést követő hónap 15. napjáig. (A gyűjtőszámla alkalmazására vonatkozó tudnivalókat külön cikkben foglaljuk össze.)

Számlával egy tekintet alá eső okirat esetében az észszerű időt az Áfa tv. 170. § (2) bekezdése értelmében a módosításra jogalapot teremtő tény, egyéb körülmény bekövetkeztétől kell számítani.

számlakibocssátásA számlakibocsátási határidő elmulasztásának jogkövetkezményei

Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (a továbbiakban: Art.) előírásai értelmében a számlakibocsátót, ha a törvényi határidőn túl állítja ki a számlát, mulasztási bírsággal sújthatja az adóhatóság. Mentesülhet azonban azonban a kibocsátó a bírság alól, ha igazolja, hogy önhibáján kívül számlázott késedelmesen. (Természetesen, ha a hiba rendszeresen jelentkezik, csak akkor beszélhetünk önhibán kívüli késedelemről, ha a kibocsátó azt is igazolni tudja, hogy igyekezett a problémát megoldani, például az ismételt késedelmet okozó partner felé jelezve, milyen adatok megadását milyen határidővel kéri a jogszabályi előírásoknak megfelelő bizonylatoláshoz.)

A számlabefogadó oldalán az a kérdés merülhet fel, hogy a késve befogadott számla alapján gyakorolhat-e levonási jogot. E tekintetben elmondható, hogy a számla a késedelmes kibocsátás miatt még nem válik hiteltelenné, ezért az adólevonási jog érvényesítése ilyen számla alapján is lehetséges. Figyelemmel kell azonban lenni arra, hogy az Áfa tv. 127. §-a értelmében belföldi egyenes áfás ügyletek és előlegfizetés (továbbá Közösségen belüli termékbeszerzés) esetén a levonási jog gyakorlásának tárgyi feltétele, hogy az adóalany személyes rendelkezésére álljon az ügylet teljesítését tanúsító számla. Ebből következően előfordulhat, hogy a levonási jog anyagi jogi értelemben már megnyílt ugyan, de annak érvényesítésére majd csak később, a számla birtokában lesz lehetősége a befogadónak.

Fordított adózású ügyletek esetén ugyan főszabály szerint szintén a számla a levonási jog tárgyi feltétele, mivel azonban ezen értékesítéseknél az áfa fizetésére is a vevő, megrendelő kötelezett, méltánytalan lenne, ha a számla kibocsátására kötelezett adóalany késedelme miatt nem érvényesíthetné a levonási jogát. Az Áfa tv. ezért ilyen esetben lehetővé teszi, hogy a számla hiányában a levonási jog egyéb olyan okiratok birtokában is gyakorolható legyen, amelyek a fizetendő adó összegszerű megállapításához szükségesek.


Kapcsolódó cikkek

2024. szeptember 4.

Kisokos a fiktív számlákról

Ismertetjük a törvényi definíciót, elmondjuk az adóellenőrzések legfontosabb tapasztalatait és szólunk a fiktív számlák korrekciós lehetőségeiről is.

2024. szeptember 4.

Mit tartogat az IFRS 18?

A fő pénzügyi kimutatások körén az IFRS 18 sem változtat, bontásban és besorolásban is alkalmaz azonban gyökeresen új megoldásokat, ami alapvető struktúrát érintő változást hoz.

2024. augusztus 28.

Számlázást érintő érdekességek 2.

Nagy téma a számlázás és kérdésköre, különös tekintettel, hogy a számla a költségelszámolás és így a könyvelés alapja, áfa tekintetében pedig az adólevonási jog gyakorlásának tárgyi feltétele is. Számlázás kapcsán azonban számos kérdéskör, probléma, érdekesség felmerülhet.