Kisokos a fiktív számlákról
Ismertetjük a törvényi definíciót, elmondjuk az adóellenőrzések legfontosabb tapasztalatait és szólunk a fiktív számlák korrekciós lehetőségeiről is.
Kapcsolódó termékek: Számviteli kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
2015-ben az adóellenőrzések egyik kiemelt területe a házipénztárak szabályos vezetésének ellenőrzése.
A házipénztár szabályos vezetése elengedhetetlen egy vállalkozás számára. Sajnos számos esetben tapasztaljuk, hogy nincs minden rendben. Sokan nincsenek tisztában a házipénztárakat érintő részletes és teljes szabályozással.
A házipénztárak szabályozását érintő bejegyzésem első részében ezekre a szabályokra szeretném felhívni figyelmüket.
A házipénztár kezelésének szabályai a számviteli törvény szerint:
Mivel minden vállalkozás másként működik, ezért a törvény által előírtakat minden vállalkozásnak a saját működését figyelembe véve, a pénzkezelési szabályzatban kell meghatároznia, amely a számviteli politika szerves részét képezi. Ebben kell meghatározni a cég házipénztár vezetésének alapszabályait és a vagyonának védelmére irányuló rendszer kialakítását.
Házipénztárak NAV ellenőrzése
Adóvizsgálati ellenőrzések során a revizorok első kérése a belső pénzkezelési szabályzat bemutatása, így a házipénztár ellenőrzése esetén ezt be kell tudni mutatni.
A házipénztár kezelésének ellenőrzése során a NAV ellenőrei azt vizsgálják, hogy a mindennapok gyakorlata mennyire felel meg a szabályzatban leírtaknak, tekintettel arra, hogy a vállalkozónak az abban leírtak szerint kell eljárnia, működnie.
A pénzkezelési szabályzat keretében a következő területeken kell átgondolt és a tényleges gyakorlatnak megfelelő szabályokat lefektetnie a vállalakozásnak:
A vállalkozásnak javasolt saját dokumentum formátumokat is készíteni, amiket a gyakorlatban használ.
A számvitel nagy kézikönyve 2015 + 57 számviteli eset megoldása |
---|
A népszerű szakkönyv áráért most az 57 számviteli eset megoldása című könyvet is megkapja! |
A pénztári feladatokkal megbízott személynek pontos munkaköri leírást érdemes adni a későbbi félreértések elkerülése végett, hiszen ezen keresztül ismerheti meg a feladatait. Fontos, hogy a pénzkezelési szabályzat, illetve ezen munkaköri leírás átvételéről, megismeréséről átvételi elismervény is készüljön.
Ha készen van a szabályzat, leírás és megismertük akkor a legfontosabb teendő annak betartása. Az ellenőrzés során az első vizsgálati ponton átmentünk, hiszen van szabályzatunk, mely mindenre kiterjed. Most meg kell felelni a többi vizsgálati pontnak is, amelynek keretében az adóhatóság azt vizsgálja, hogy mindent úgy csinálunk-e a gyakorlatban , mint ahogyan az le van írva elméletben.
A bejegyzés szerzője Héhn Miklós, az RSM DTM Hungary számvitel üzletág vezetője. Az RSM DTM Blog az Adó Online szakmai partnere.
Ismertetjük a törvényi definíciót, elmondjuk az adóellenőrzések legfontosabb tapasztalatait és szólunk a fiktív számlák korrekciós lehetőségeiről is.
A fő pénzügyi kimutatások körén az IFRS 18 sem változtat, bontásban és besorolásban is alkalmaz azonban gyökeresen új megoldásokat, ami alapvető struktúrát érintő változást hoz.
Nagy téma a számlázás és kérdésköre, különös tekintettel, hogy a számla a költségelszámolás és így a könyvelés alapja, áfa tekintetében pedig az adólevonási jog gyakorlásának tárgyi feltétele is. Számlázás kapcsán azonban számos kérdéskör, probléma, érdekesség felmerülhet.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!