Mire figyeljen könyvelőváltáskor?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egy könyvelőváltási döntésnek sokféle előzménye lehet. Előfordulhat, hogy például a vállalat növekedése, a tevékenysége bővülése miatt több, vagy más tartalmú szolgáltatásra van szükség, de okot adhat erre az elégedetlenség is a jelenlegi szolgáltatással. Ha eljött az ideje annak, hogy ezt a feladatot új szolgáltatónak adja át, érdemes néhány alapszabályt végiggondolni, mielőtt kiválasztja az igényeinek leginkább megfelelő könyvelőirodát.


A könyvviteli szolgáltatás egy bizalmi viszony, hiszen az üzleti titkok, vezetői döntések alapjai a könyvelők kezében vannak. A könyvelőváltás során több dologra oda kell figyelni, hogy az üzletmenetre ne legyen negatív hatással a változás.

A zökkenőmentes könyvelőváltás kulcsa az előkészítés

Sokan gondolhatják, hogy a könyvelőváltás sikeres lebonyolítása az időzítésen múlik. Véleményem szerint az időzítés a legkevésbé fontos szempont. Sokkal inkább az előkészületeken és a felkészült, profi csapaton múlik minden. Egy jól előkészített könyvelőváltással megoldást kapunk a felmerült problémás helyzetek kezelésére, és egyben jövőbe mutató, modern pénzügyi és számviteli fejlesztéseket is beépíthetünk cégünk működésébe.

Könyvelőváltás lebonyolításához kapcsolódó teendők

A tapasztalt könyvelőirodák szakemberei többnyire nem az első alkalommal működnek közre a könyvelőváltás folyamatában, így számukra a szükséges lépések is rutinfeladatoknak tekinthetőek. A teendők meghatározása során minden esetben a cég üzleti érdekeit kell szem előtt tartani, és következetesen végigvinni az alábbi folyamatot:

  • A vállalkozás üzleti modelljének megismerése és átültetése a pénzügyi modellbe
  • A vállalkozás infrastruktúrájának, IT-hátterének feltérképezése
  • Számvitelszervezés – ügyviteli rendszer, könyvelési teendők, határidők meghatározása
  • Nyitóadatok, előzmények helyességének ellenőrzése
  • Javaslattétel a folyamatok fejlesztésére, módosítások implementálása, tesztelése
  • Hatósági bejelentkezések, bejelentések ügyintézése
  • A rendszerek üzemszerű működtetésének elindítása
  • További kiszervezési lehetőségek felülvizsgálata (bérszámfejtés, BPO)
  • Ezekre a buktatókra érdemes odafigyelni könyvelőváltáskor!

A könyvelőváltás során felmerülhet, hogy a cég a már meglevő integrált vállalatirányítási rendszerében kéri a könyvelést, de az is hatékony megoldás lehet, ha a könyvelőiroda saját rendszerében nyújtja a szolgáltatást.

Bármelyik lehetőséget választjuk, a legfontosabb az, hogy a két adatbázis és rendszer összekapcsolása során a kommunikáció zökkenőmentes legyen. Mindkét esetben a költséghelyek kialakításával a vezetői döntésekhez szükséges információk, anyavállalati riportok is elkészíthetőek lesznek.

 

Modern pénzügyi fejlesztések birtokában a hagyományos back office teendőkön túl a könyvelés képes  előremutató adatok feldolgozására, stratégiai döntések támogatására is.

A gondos előkészítés mellett a felkészült, profi csapat szintén a sikeres könyvelőváltás alapja, de a kezdeti időkben, a napi munka során az előzetes felmérések folyamatos felülvizsgálatát mindenképpen biztosítani kell. Az ügyfelet a lehető legjobban felkészült szakemberekkel kell támogatni, akik tapasztalataik segítségével képesek az esetlegesen felmerülő problémákat gyorsan és hatékonyan orvosolni, a lehetséges hibaforrásokat pedig előre jelezni és megoldásukra javaslatokat tenni. 

A teljesség igénye nélkül néhány jellemzően előforduló hiányosság és a lehetséges következményei:

A digitalizáció pénzügyi területen is a sikeres jövő záloga

A modern pénzügyi funkciókkal a hagyományos back office teendőkön túl a könyvelés képes előremutató adatok feldolgozására, stratégiai döntések támogatására.

A társaságok többnyire rendelkeznek valamilyen vállalatirányítási rendszerrel, amelyet megéri továbbfejleszteni, vagy pedig érdemes felmérni azokat a lehetőségeket, amelyek lehetővé teszik egyes feladatok részleges, vagy akár teljes kiszervezését.

A bejegyzés szerzője Héhn Miklós, az RSM Hungary számviteli üzletág vezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere. 


Kapcsolódó cikkek

2024. szeptember 4.

Kisokos a fiktív számlákról

Ismertetjük a törvényi definíciót, elmondjuk az adóellenőrzések legfontosabb tapasztalatait és szólunk a fiktív számlák korrekciós lehetőségeiről is.

2024. szeptember 4.

Mit tartogat az IFRS 18?

A fő pénzügyi kimutatások körén az IFRS 18 sem változtat, bontásban és besorolásban is alkalmaz azonban gyökeresen új megoldásokat, ami alapvető struktúrát érintő változást hoz.

2024. augusztus 28.

Számlázást érintő érdekességek 2.

Nagy téma a számlázás és kérdésköre, különös tekintettel, hogy a számla a költségelszámolás és így a könyvelés alapja, áfa tekintetében pedig az adólevonási jog gyakorlásának tárgyi feltétele is. Számlázás kapcsán azonban számos kérdéskör, probléma, érdekesség felmerülhet.