Pályázati támogatások: hibák az elszámolásnál
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Milyen hibák fordulhatnak elő a támogatások elszámolása során? A gyakorlatban felmerülő kérdések és válaszok.
A jelen gazdasági helyzet finanszírozási nehézségei kapcsán kiemelt jelentőséggel bír, hogy a vállalkozások a támogatásokat elnyerjék, illetve megtartsák. Az RSM DTM Blog legfrissebb bejegyzésében olyan gyakorlati kérdésekkel foglalkozik, amelyek hibaként fordulhatnak elő a támogatások elszámolásánál, illetve a pályázati elszámolás során figyelmesen kell eljárni.
- A pályázati dokumentációkban meghatározott követelményrendszer, vizsgálati elvek, eljárások, ellenőrzési módszertan betartása alapvető fontosságú.
- A támogatási projekthez az elszámolások során benyújtásra kerülő pénzügyi beszámoló formailag, tartalmilag a jogszabályok által előírtak szerint kerüljön benyújtásra.
- Előfordulhat, hogy a projekt elszámolási rendjére vonatkozóan elkülönített nyilvántartási kötelezettséget írnak elő, az ennek való megfeleltetést a könyvelésben rögzíteni kell.
- Biztosítani kell, hogy az elszámolásra benyújtott tételek megfelelnek-e az általános számviteli bizonylati és kapcsolódó adójogszabályi előírásoknak. Ennek biztosítására a számviteli szolgáltató vagy adótanácsadó a költségelszámolások alapjául szolgáló számlákat alaki és tartalmi szempontból célszerű, hogy ellenőrizze és csak ilyen bizonylat kerüljön kifizetésre, illetve benyújtásra a pályázati elszámolás során.
- A szállítói szerződések, a teljesítésigazolások és a számlák összhangját biztosítani kell.
- Általánosságban elmondható, hogy csak kifizetett költségeket lehet pályázati elszámolásra benyújtani. A kifizetés igazolását hiteles bizonylatokkal kell igazolni és azokat is csatolni kell az elszámolásokhoz.
- A költségek elszámolására csak a támogatott projekt kezdő és záró dátuma között van lehetőség.
- Gyakori hiba, hogy a támogatást nyújtó fél számla kibocsátását kéri a támogatott vállalkozástól. A kapott támogatás nem termékértékesítés vagy szolgáltatásnyújtás ellenértéke, így ezzel kapcsolatosan számlát kibocsátani nem lehet. A támogatás elszámolásának bizonylata mindkét félnél a támogatási szerződés, a támogatás folyósításáról szóló értesítés, illetve a kapcsolódó banki bizonylat.
- Előfordulhat, hogy a vállalkozásnál a rendkívüli bevételként elszámolt, majd halasztott bevételként elhatárolt fejlesztési támogatás összege jelentősnek minősül és a rendkívüli bevétellel szemben történő feloldás torzítaná a beszámolóban a megbízható és valós összképet, illetve a vállalkozás jövedelmezőségi mutatóit – mivel a költség az üzemi eredmény szintjén, míg az arányosan feloldott halasztott bevétel a rendkívüli eredményben jelenik meg. 2008. januártól lehetőség van arra, hogy a halasztott bevétel megszüntetését az egyéb bevételekkel szemben is feloldhassa a vállalkozás. Ez irányú döntését a vállalkozónak a számviteli politikájában kell rögzítenie.
- Ha a támogatást kapó vállalkozás áfa levonására jogosult, akkor a támogatás csak a számla nettó összegére vonatkozhat, függetlenül attól, hogy az érintett költségszámla esetében a vállalkozónak csak korlátozott, vagy teljes áfalevonási joga van.
- A forgóeszközre kapott támogatást nem lehet halasztott bevételként elhatárolni, mivel a forgóeszközök rövidtávon szolgálják a vállalkozás tevékenységét, egy éven belül elhasználódnak. A beszerzésükhöz kapott támogatás a pénzügyi teljesítés időszakának eredményét növeli.
- Amennyiben a visszafizetési kötelezettség nélkül kapott támogatást belföldi vagy külföldi gazdálkodó, illetve külföldi szervezet nyújtja és szerződésen alapul, akkor és csak akkor szabad az eredmény javára elszámolni, ha az a tárgyévhez vagy az azt megelőző üzleti évhez kapcsolódik és a tárgyévi beszámoló mérlegkészítésének időpontjáig pénzügyileg is rendezték.
- Amennyiben a költséget, ráfordítást ellentételező támogatás adóhatóságtól, vagy jogszabály által meghatározott szervezettől származik, nem csak akkor lehet elszámolni a tárgyévi eredmény javára, ha a mérlegkészítés időpontjáig befolyik, hanem akkor is, ha eddig az időpontig az igénylése megtörténik.
Számvitel és adózás a gyakorlatban 2014 |
1. nap: Számvitel a gyakorlatban 2014
Megtudhatja, hogyan kell elszámolni a behajtási költségátalányt, a pénztárgépek beszerzéséhez kapott állami támogatást vagy a transzferár-korrekciót. Értesülhet, hogyan módosultak a beszámolókészítés szabályai felszámolás és végelszámolás esetén.
2. nap: Adózás a gyakorlatban 2014
Fő adónemek szabályaiban bekövetkezett változások, KATA, KIVA, EVA, helyi adók, gépjárműadó változásai és a reklámadó, egyéb, az adóalanyokat érintő évközi változások.
A két napos képzés mérlegképes könyvelőknek vállalkozási szakon 16 kreditpontot ér!
2014. november 11-12.
Az egyes napokra külön-külön is jelentkezhet!
|
A felsoroltak betartása nagyon fontos a pályázati támogatások elnyeréséhez és megtartásához. A fentiek mellett ugyanakkor szintén elengedhetetlen tisztában lennünk az előző bejegyzésben foglaltakkal is, azaz hogyan kell megkülönböztetnünk a különböző támogatási fajtákat és mi módon történik ezek számviteli elszámolása.
A bejegyzés szerzője Héhn Miklós, az RSM DTM Hungary számviteli üzletág vezetője. Az RSM DTM Blog az Adó Online szakmai partnere.