A hét kérdése: közalkalmazott kötelező nyugdíjazása


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A nyugdíj és a munkabér együtt fizetésének tilalma vonatkozik-e a választott tisztségviselőként állományba lévő polgármesterekre, alpolgármesterekre? Nekik is választaniuk kell-e április 30-ig az ellátásuk és a munkabérük között?


A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 83/C-ának (1) bekezdése kimondja, hogy az öregségi nyugdíj folyósítását – a jogviszony létesítésének hónapját követő hónap első napjától a jogviszony megszűnése hónapjának utolsó napjáig – szüneteltetni kell, ha a nyugdíjas közalkalmazotti jogviszonyban, kormányzati szolgálati jogviszonyban, állami vezetői szolgálati jogviszonyban, közszolgálati jogviszonyban, bírói szolgálati viszonyban, igazságügyi alkalmazotti szolgálati viszonyban, ügyészségi szolgálati viszonyban, fegyveres szervvel hivatásos szolgálati viszonyban vagy a Magyar Honvédséggel szerződéses vagy hivatásos szolgálati viszonyban áll.

Azt kell tehát megvizsgálni, hogy a polgármesteri, alpolgármesteri tisztség ellátása milyen jogviszonynak minősül.

A polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvény 1. §-ának (1) bekezdése akként rendelkezik, hogy a polgármesteri foglalkoztatási jogviszony egy választással létrejövő, sajátos közszolgálati jogviszony. Az 1. § (6) bekezdése kimondja továbbá, hogy a polgármesteri foglalkoztatási jogviszonyban töltött időtartam közszolgálati, illetve hivatásos szolgálati jogviszonyban töltött időnek, illetőleg nyugdíjra jogosító szolgálati időnek számít. A 10. § ad segítséget az alpolgármesterek tekintetében azzal a rendelkezéssel, hogy a törvénynek a polgármesterre vonatkozó rendelkezéseit – eltérő rendelkezés hiányában – az alpolgármesterre is alkalmazni kell.

2013.02.27. – Számítsuk ki együtt a távolléti díjat!

Előadást követő személyes tanácsadás Dr. Kártyás Gáborral!

További infó és jelentkezés >>>

Összegezve a fentieket: megítélésem szerint figyelemmel a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvény fentiekben idézett 1. §-ának (1) és (6) bekezdésére, a polgármesteri tisztség ellátása is közszolgálati jogviszonynak minősül, és ugyanez igaz a törvény 10. §-a alapján az alpolgármesteri tisztségre is. Ebből következően irányadó a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvénynek szintén az előbbiekben idézett 83/C. §-ának (1) bekezdése.

A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 102/I. § (1) bekezdése szerint a 2013. január 1-jén a 83/C. § (1) bekezdése szerinti jogviszonyban álló, öregségi nyugdíjban részesülő személy a 83/C. § (1) bekezdése szerinti jogviszony fennállásának tényét 2013. április 30-áig köteles bejelenteni a nyugdíjfolyósító szervnek. Ugyanezen § (2) bekezdése kimondja továbbá, hogy a 2013. január 1-jén a 83/C. § (1) bekezdése szerinti jogviszonyban álló személy öregségi nyugdíját – ha a 83/C. § (1) bekezdése szerinti jogviszonya továbbra is fennáll – 2013. július 1-jétől kell szüneteltetni.

A kérdést dr. Rácz Réka szakértőnk válaszolta meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 23.

Így is lehet szolgálati időt szerezni

A nyugdíjjogosultság és a nyugdíj összege szempontjából meghatározó jelentősége van a szolgálati idő hosszának. Jó tudni, hogy szolgálati időt megállapodással is lehet szerezni.

2024. április 22.

Különleges szabályok a baleseti járadéknál

Nem ritka, hogy üzemi baleset vagy foglalkozási megbetegedés esetén a baleseti táppénz időszakának leteltekor tartós, esetleg maradandó egészségromlás marad vissza. Ha ez az állapot középsúlyosságúnak minősül, a baleseti ellátórendszer keretében baleseti járadék vehető igénybe.