Nő és átalakul az álláshirdetési piac


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Idén 10-15 százalékkal bővülhet a hazai online álláshirdetési piac – vélik az eNET kutatói az éves online álláspiaci felmérésük alapján. Az állásportálok kezdik felfedezni a LinkedIn profilokban rejlő lehetőségeket. A Bitport.hu írása. 


Tavalyi 2,8 milliárd bevételt termelt a teljes magyarországi online álláshirdetési piac. Ennek meghatározó hányadát, több mint 85 százalékát az állásportálok adták, melyek együttes bevétele 2,46 milliárd forint volt. Sokkal fontosabb adat azonban, hogy a szegmens legalább 10-15 százalékot bővülhet az idén.

Alacsony bázisról indul

A teljes képhez hozzátartozik azonban, hogy az online szegmens többi szereplőjével ellentétben az állásportálok és aggregátorok (gyűjtőoldalak) piacán jelentős visszaesést hozott a világválság: a hirdetések száma jelenleg is csupán a 2008-as szint 40 százalékát éri el! A piaci helyzetük javulását a szolgáltatók nemcsak a piac bővülésétől, hanem új szolgáltatások bevezetésétől is várják.

Tavaly 20 ezer aktív hirdetés forgott az állásportálok szempontjából túltelített piacon, amit a Profession vezet 67 százalékos részesedéssel, a maradék nagy részén pedig a CV Online, a Monster, Workania és Jobline osztozik. A piacvezető erős tempót diktál a fejlesztés terén is, például fokozatosan szeretne HR-szolgáltatóvá válni (jelenleg még egyszerű listázási modellben működnek az oldalak).

A kutatásról kiadott közlemény idézi ezzel kapcsolatban Kis Gergelyt, az eNET ügyvezetője, aki piaci szereplőkkel folytatott interjúkra hivatkozva úgy vélte: hatalmas fejlődési lehetőség lőtt állnak az állásportálok. „Komplex szolgáltatásokat nyújtó oldalakká kell alakulniuk ahhoz, hogy a főként kis- és középvállalkozások egyre speciálisabb igényeit pontos, gyors kiválasztással szolgálják ki.” – mondta az ügyvezető. Példaként azt hozta fel, hogy egyre nagyobb az igény az olyan munkavállalói adatbázisokra, melyekben a kapcsolati hálók és értékelések mentén egymáshoz mérhető jelölteket profil alapján lehet rendezni. 

Fontos konkurens: a közösségi média

Nemzetközi szinten a közösségi média is kezd meghatározó szereplővé válni az álláspiacon. A LinkedIn-nek például Magyarországon 300 ezer felhasználója van, de egyelőre kevesen ismerték fel ennek a jelentőségét. A kutatók szerint azonban hamarosan a hazai álláskereső és aggregátor oldalak is beépítik a rendszerükbe a LinkedIn legnagyobb erősségét, a profilközpontú, értékeléseken és ismertségeken alapuló hálózati felépítést. Hasonlóképpen fontos trend a mobilizáció: egyre több a lokális mobiltelefonos keresés.

RODIN adózási-számviteli szakmai rendezvények

A nemzetközi trendeket követve itthon is terjednek az ATS (Applicant Tracking System) és TMS (Talent Management System) megoldások, melyek segítségével a kiválasztási folyamatok több ponton is automatizálhatóak, és alkalmassá válnak skálázott tehetségmenedzsment rendszer kialakítására. Vállalatok részéről is előtérbe kerül az employer branding, amely segít az állásportáloknak olyan kérdések megválaszolásában, hogy például milyen pluszt tud adni egy munkáltató a dolgozóinak, és miért érdemes jelentkezni egy pozícióra. 

Az álláshirdetési piac várható alakulását együttműködő partnerünk, a Bitport.hu (informatika az üzlet nyelvén) ismertette.


Kapcsolódó cikkek

2023. október 26.

A mesterséges intelligencia a kiberbűnözésnek is lendületet ad

A vitathatatlan előnyök mellett komoly kockázatokkal is jár a mesterséges intelligencia (artificial intelligence, AI) alkalmazásnak terjedése – áll a brit kormány által csütörtökön ismertetett átfogó szakértői jelentésben. Rishi Sunak miniszterelnök szerint szélsőséges esetekben fennáll annak a veszélye is, hogy az emberiség teljesen elveszíti ellenőrzését az AI-technológia felett.