Tévézés 128 ezer kilométernyi kábelen – infografika
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Kétszáznál is több kábeltelevíziós cég verseng Magyarországon a potenciális előfizetőkért. A kiépített hálózat akár 5,3 millió lakás bekapcsolását is lehetővé tenné, ám egyelőre csak 2,3 millió háztartást sikerült meghódítani. Az InfoTandem heti infografikája.
Évek óta folyamatosan emelkedik hazánkban a kábeltelevíziós hálózatra csatlakozók száma, az elmúlt év végén már 2 millió 327 ezer lakásban igényelték ezt a szolgáltatást. Miután a piaci szereplők évente 40 milliárd forint körüli értékben költenek beruházásokra, a potenciális hálózat is egyre terebélyesedik – teljes hossza a KSH összesítései szerint megközelíti a 128 ezer kilométert –, így immár 5,3 millió háztartás dönthetne úgy, hogy kábelen tévézik.
A fogyasztókért számos cég verseng; bár számuk lassan fogyatkozik, 2013 végén még így is 218-an voltak. (A vezeték nélküli – műholdas és kódolt földi mikrohullámú – szegmensben mindössze 4 szereplő van jelen, együttesen 921 ezer előfizetővel.)
Ez a szétaprózottság korántsem mindenhol jellemző Európában. Az 56,8 millió kábeltelevízió-előfizetőt felmutató öreg kontinensen – ahol eddig 24 országban kapcsolták le az analóg rendszert; e lépésre, s ezzel együtt a digitális átállásra nálunk 2013. október 31-én került sor – Spanyolországban, Franciaországban, Írországban és az Egyesült Királyságban például az előfizetők több mint 70 százalékát egyetlen cég szolgálja ki. Ugyanakkor a lengyeleknél, a románoknál és a szlovákoknál a miénkhez hasonlóan sokszínű a kép.
Koncentráció persze a rendkívül telitett magyarországi piacon is megfigyelhető: az ügyfelek háromnegyede az 5 legnagyobb, a fejlesztésekben is élen járó szolgáltatóhoz (Digi, Invitel, Magyar Telekom, Tarr, UPC) tartozik. Tízezernél több előfizetővel mindössze 11 társaság dicsekedhet, mintegy 130 szereplőnek pedig ezernél kevesebb ügyfél jut. A teljes mezőnyhöz együttesen 78 milliárd forint folyt be tavaly kábeltelevíziós díjbevétel címén.
A kiépített kábelrendszeren elvben persze nem csak tévéműsor juttatható célba (amúgy ilyenből 2,1 ezer féle programcsomagot kínáltak), hanem telefon- és internetszolgáltatás is nyújtható. Mindhármat jelenleg a szolgáltatók közel fele kínálja, s az előfizetők 42 százaléka igénybe is veszi az efféle összetett konstrukciókat.