Az új OKJ kijelölte a duális szakmai képzés kereteit (1. rész)


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az új szakképzési törvény mellett újraszabták az Országos Képzési Jegyzéket is. Az alábbiakban azokat a változásokat foglaljuk össze, amelyek elsősorban az iskolarendszeren kívüli felnőttképzést érintik, és hamarosan alkalmazni is kell őket.


A szakképzési törvény új kereteket jelölt ki az OKJ számára

Az új szakképzési törvény (2011. évi CLXXXVII. törvény) az egyszerűbb szerkezet érdekében megszüntette a szakképesítés-elágazásokat, így az új OKJ [150/2012. (VII. 6.) Korm. rendelet] táblában már sem szakképesítés-elágazás, sem a korábbi „gyűjtő” megnevezésű szakképesítések (pl. Üzleti szakügyintéző, Mérnökasszisztens) nem szerepelnek.

Több szakképesítést „halálra ítélt”, mivel azokat a szakképesítéseket, amelyekre az elmúlt időszakban (kb. 4 éves vizsgálati időintervallumban) nem mutatkozott munkaerő-piaci kereslet, kizárta az OKJ-ból. (Az új OKJ táblázatokban – ezen vagy más okból már hiába keressük például a Társadalombiztosítási és bérügyi szakelőadót! 2013. január 1-től már ilyen OKJ-s képzés nem indítható!)

Az új szakképzési törvény előírja, hogy az OKJ-ban a jövőben külön kell megjeleníti – többek között a kizárólag iskolarendszeren kívüli felnőttképzésben oktatható szakképesítéseket. Ilyeneknek tekinthető például a Bérügyintéző vagy Társadalombiztosítási ügyintéző rész-szakképesítés is. Az új törvény arról is rendelkezik, hogy az OKJ-ban minden szakképesítésnél fel kell tüntetni a felnőttképzés keretében alkalmazható képzési formát/munkarendet, amely praktikusan tanfolyami képzés (TK) vagy távoktatás (T) lehet. A jövőben figyelni kell majd arra, hogy az OKJ-ban „A képzés munkarendje” c. oszlopban milyen jelölés olvasható, mert a munkarendre utaló jelek (TK, T) ENGEDÉLYT, bármely jel hiánya viszont TILTÁST jelent!

Amennyiben a cellában „-” jelölés látható, az adott szakképesítés megszerzésére irányuló képzés kizárólag iskolarendszeren kívüli szakképzésben indítható. A korábban példának felhozott Bérügyintéző vagy Társadalombiztosítási ügyintéző rész-szakképesítés esetében az új OKJ – kizárólag iskolarendszeren kívüli képzési módban – csak tanfolyami képzést (TK) vagy távoktatást (T) tesz lehetővé a felnőttképző intézmények számára.

Képzési idő, óraszámok – gyakorlati változások

A felnőttképzés számára nagyon lényeges, sokak által régóta igényelt, a képzéseket közvetlenül befolyásoló tartalmi változás, hogy a vonatkozó törvényi norma szerint az OKJ-ban az egyes szakképesítések képzési idejénél már nem a maximális, hanem az adott, a képzés során kötelezően alkalmazandó óraszámot kell feltüntetni. Például a Bérügyintéző és a Társadalombiztosítási ügyintéző esetében az új OKJ mindkét rész-szakképesítésnél 120-180 óra időtartamot ír elő. (Megjegyzem, hogy vizsgálódásaim szerint az iskolarendszeren kívüli felnőttképzésben meghatározott óraszámok az iskolarendszerben is oktatható szakképesítések esetén általában az átlagos képzési idő 40-60%-át teszik ki.)

Az új szabályozás a jövőben nem teszi lehetővé, hogy a felnőttképző intézmények a képzés óraszámát korlátok nélkül, szabadon csökkenthessék. Az intézmények csak a minimális és maximális óraszámokon belül határozhatják meg önállóan a konkrét képzési időt. A maximális órakereteket felváltó óraszámok csak korlátozott lehetőséget biztosítanak felnőttképző intézményeknek a képzési program optimális óraszámának kialakítására és gyakorlati alkalmazására. Erre három – andragógialag támogatható megoldás ajánlható:

  • A képzési program megalkotása során a célcsoport igényeitől (a fejlesztendő kompetenciák számától és mértékétől stb.) és az intézmény sajátosságaitól (pl. sokszínű módszertan, az oktatási eszközök gazdag tárháza, a tartalom feldolgozottsága és elérhető, speciális lehetőségek) függően kell a tanfolyami képzés esetében az elméleti és gyakorlati (jelenléti) óraszámot meghatározni, amelynek szummája benne marad az OKJ-ban feltüntetett minimális és maximális óraszám által meghatározott tartományban;
  • Amennyiben az OKJ lehetővé teszi (engedélyezi!) a sajátos munkarend szerint folyó oktatást, így a távoktatást, akkor a képzés óraszámát a jelenléti óraszámmal és az egyéni felkészülés keretében tanulásra fordított – a képzési programban szereplő – óraszámmal együtt kell számítani. Ilyen esetben a tanfolyami képzés („tantermi képzés”) időtartama mérsékelhető az egyéni felkészülés időtartamával. Viszont jelenléti képzést (amikor a résztvevő, illetve az oktató egyidejű és egy helyen történő előfordulása biztosított) minden távoktatásos képzési programba be kell építeni, mert a szabályozás értelmében az iskolarendszeren kívüli felnőttképzésben szervezett távoktatás esetén a jogszabály előír egy bizonyos mértéket, amit mindenképpen jelenléti képzésre kell fordítani.
  • A képzési programban gondosan meghatározott óraszám a képzés során továbbiakban csak egyedileg, az adott személy korábbi tanulmányainak (előzetes tudásmérésen vagy képzettséget, végzettséget igazoló dokumentumokon alapuló) dokumentált beszámításával mérsékelhető.

Többet szeretne tudni a szakképzésről?

A Complex Kiadó kiadványai az új szabályozásról:

Eltévedt az új munkajogi szabályok között?

Képezné magát vagy munkavállalóját?

Moduláris vizsgáztatás helyett komplex szakmai vizsga

Az OKJ kapcsán féltétlenül meg kell említeni, hogy változik a szakmai vizsga is. A jogalkotó sutba dobta a sok kritikát kiváltó „moduláris vizsgáztatást”, s visszaállította az egyes szakképesítések elméleti és gyakorlati ismereteinek elsajátítását mérő (maximum 2 nap hosszúságú) komplex szakmai vizsgát, melyet függetlenül az előképzettségtől és gyakorlattól mindenkinek teljesítenie kell, egyes részei alól felmentés nem adható.
A komplex szakmai vizsga nem egymástól elszigetelt vizsgarészekre/modulokra építve ellenőrzi a felnőttek tudását, hanem a vizsgarészeken/modulokon átnyúló legfontosabb munkaműveletekre és cselekvési kompetenciákra helyezi a hangsúlyt, amelynek révén életszerű körülmények között lehet mérni, hogy a vizsgázó rendelkezik-e azzal a gyakorlati tudással, amellyel kiengedhető a munkaerőpiacra.

A moduláris vizsgáztatás azonban nem rögvest, hanem kifutó jelleggel szűnik majd meg, amely jelentős bonyodalmakat okoz(hat) a vizsgabizottságoknak és a vizsgaszervezőknek egyaránt. Az iskolarendszeren kívüli szakképzésben moduláris vizsgát utoljára az adott szakképesítésre kiadott szakképzési kerettanterv megjelenésének napjától számított hatodik hónap utolsó munkanapjáig, javító- és pótló vizsgát pedig a szakmai vizsgát követő egy évig lehet tenni.

A vizsgakövetelményeket integráltan számon kérő komplex vizsgán nem kell minden követelménymodulhoz külön vizsgarészeket rendelni, vizsgafeladatokat végrehajtani.

A szakmai vizsga komplex jellege jelzi, hogy a vizsgázónak teljességgel, a szakképesítés valamennyi követelményére kiterjedően kell számot adni a tudásáról. A komplex szakmai vizsgáztatás hátrányának tekinthető, hogy komplex jellege miatt jelentősen csökken a modulos vizsgáztatásnál automatikusnak tekinthető korábbi vizsgabeszámítás, felmentés lehetősége. Eddig, ha megvolt a Bérügyintéző rész-szakképesítésünk és szerettük volna a Társadalombiztosítási ügyintéző rész-szakképesítést szerezni, akkor ezt – viszonylag könnyen megtehettük. Összesen egy szakmai modulból kellett vizsgát tennünk, mert a másik két modul közös volt a Bérügyintézővel, melyet a vizsgabizottság, mint előzetes tudást, beszámított.

Ez 2013. január 1-től már nem így lesz, mert a vizsgázónak teljességgel, a szakképesítés valamennyi követelményére kiterjedően kell számot adni a tudásáról. A komplex vizsgán függetlenül attól, hogy rendelkezünk Bérügyintéző rész-szakképesítéssel – mindenkinek teljesítenie kell Társadalombiztosítási ügyintéző rész-szakképesítésben foglalt teljes elvárás rendszert, tehát a Bérügyintéző rész-szakképesítés tartalmi elemeiről ismételten számot kell adni.

Új szakmai Jogtár: Oktatás Jogtár

Az Oktatás Jogtár a köznevelés, a felsőoktatás és a szakképzés területén érintettek számára ad plusz segítséget azzal, hogy az ezen területek joganyagában való eligazodást megkönnyíti.

  • a köznevelésben, a felsőoktatásban, illetve a szakképzésben leginkább használt jogszabályok és döntvények tematikus rendezése
  • 2012 év végétől a köznevelési, a felsőoktatási és a szakképzési törvény kommentárja
  • tükrös jogszabályelemzés a köznevelési, a felsőoktatási és a szakképzési törvényhez
  • szakképzési naptár: a szakképzésben felmerülő határidők
  • iratminták
  • módszertani anyagok
  • munkajogi segítség

Bővebb információk

Határidők

Az új OKJ kormányrendelet hatálybalépésének időpontja – néhány kivétellel – 2012. szeptember 1-je. Átmeneti rendelkezései hivatottak biztosítani a megváltozott szakképesítés struktúra alkalmazására való felkészülést, a fokozatos átállás lehetőségét.

1. Iskolai rendszerű szakképzés
A szakképzési törvénnyel összhangban 2012 szeptemberében indíthatók a korábbi, 2012. augusztus 31-én hatályos OKJ szerinti képzések.

2012 szeptemberében indíthatók továbbá az új OKJ szerint azon képzések, amelyek szakmai és vizsgakövetelményei, valamint szakképzési kerettantervei (szakképzési tantervi ajánlásai) a módosított szakképzési törvényben meghatározott időpontig kiadásra kerültek.

Az eredendő szándék az volt, hogy a szakmai és vizsgakövetelményeket a szakképesítésért felelős miniszter legkésőbb 2012. május 31-ig kiadja.

Az erre épülő szakképzési kerettantervek kiadására a szakképzési törvény 2012. július 31-ig kötelezte a szakképzésért és felnőttképzésért felelős minisztert. A szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvény módosításáról szóló 2012. évi LXXI. törvény azonban módosította ezeket a határidőket. A határidők későbbre (júliusra, augusztusra, illetve decemberre történő) halasztása remélhetőleg lehetővé teszi az új OKJ-ra való alaposabb felkészülést, másrészt több időt biztosít az új szakmai dokumentumok kidolgozására.

2. Iskolarendszeren kívüli szakképzés
Az iskolarendszeren kívüli felnőttképzésben 2012. december 31-ig még indíthatók képzések a 2012. augusztus 31-én hatályos OKJ-hoz kiadott szakmai és vizsgakövetelmények szerint.
Az új OKJ szerinti képzések legkorábban 2013. január 1-jétől indíthatók.

3. Felsőfokú szakképzés
Ismeretes, hogy az új szakképzési törvény hatálya nem terjed ki a felsőfokú szakképzésre. Ennek következtében már az OKJ sem tartalmazza a felsőfokú szakképesítéseket.

Az OKJ-t kiadó kormányrendelet azonban lehetővé teszi, hogy – összhangban a nemzeti felsőoktatásról szóló törvény 113. § (4) bekezdése szerinti szabályozással, hogy felsőfokú szakképzést 2012 szeptemberében még indíthassanak az intézmények a 2012. augusztus 31-én hatályos OKJ-hoz kiadott szakmai és vizsgakövetelmények szerint. (Megjelent a felsőoktatási szakképzésről és a felsőoktatási képzéshez kapcsolódó szakmai gyakorlat egyes kérdéseiről szóló 230/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet, melyek az érdeklődő olvasó számára teljessé tehetik a felsőfokú szakképzésre vonatkozó képet.)

A cikk 2. részében részletesen foglalkozunk az új OKJ szerkezeti felépítésével és tartalmával.

Elfelejtette?
Semmi sincs veszve!

Ősszel is indítunk Mérlegképes képzést! Naptárért kattintson >>>


Kapcsolódó cikkek

2024. május 9.

Kizárólag megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató üzem Dabason a Prohuman cégcsoportnál

Jelentős tartalékot jelenthet a magyar munkaerőpiacon a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatása. Ezért is nyitott a Prohuman cégcsoport Dabason kizárólag fogyatékosággal élőket foglalkoztató csomagolóüzemet, ahol már 55 kolléga végez értékteremtő munkát. Magyarország piacvezető HR szolgáltatója így immár irodái mellett öt telephelyen és egy call centerben dolgozik megváltozott képességű dolgozókkal országszerte.

2024. május 8.

Mindent felforgat a mesterséges intelligencia, de a hazai vállalkozók még a kanyarban sincsenek

A vezetői képzések aranykorukat élik, mind a fejlett piacokon, mind globálisan rekordnövekedést mutatva, a következő évtizedben duplázva a szektor bevételét. A BetterManager kutatása alapján minden vezetői képzésre költött dollár hétszeresen térül meg a cégnek, míg egy másik kutatás egy éven belüli 4,1-szeres megtérülést mutatott ki, tehát jelentős megtérülésű versenyképességi faktor a cégvezetők folyamatos tanulása.

2024. május 8.

Elérhetővé válik az automatikus munkabérelőleg

Automatikus Munkabérelőleg Rendszer (AMBER) néven biztosít új szolgáltatást MagNet Faktor a Kulcs-Soft-tal partnerségben. Az új megoldás segítségével a bérszámfejtő szoftvert használó cégek alkalmazottai gyorsan és egyszerűen juthatnak a már ledolgozott munkanapok után járó fizetésükhöz. A munkavállalók mellett a vállalkozásoknak is kedvező ez a lehetőség: az adminisztratív terheik csökkennek, a bérfizetés pedig rugalmassá válik.