Három pillér, 21 pont – készül a gazdaságvédelmi akcióterv
A kormányfő pontosan meghatározta, melyik miniszterének mikorra kell kidolgoznia a 21 pontos gazdaságvédelmi akcióterv részleteit.
Kapcsolódó termékek: Adózási kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az adófizetés gyenge pontjait, vagyis a kkv-kat érinti leginkább a héten elfogadott egészségügyi termékadó, félő, hogy üzembezárásokkal jár majd a közteher bevezetése.
Nem hárul irreális mértékű adminisztrációs teher a gyártókra a chipsadó miatt a jogszabály szerint, pontosabban az a már megszokott rendszerhez illeszkedik. A népegészségügyi termékadó elszámolásában ugyanúgy működik, mint az áfa, adminisztrálni is ugyanúgy kell, mint a forgalmi adót. Vagyis az adót a cég az áfabevallása gyakoriságának megfelelően vallja majd be − havi vagy negyedéves ciklusban. Ha az adóalany nem áfaalany, akkor bevallását az adóévet követő február 25-ig kell teljesítenie. A chipsadó mértékét mennyiségben szabta meg a jogszabály, vagyis a gyártónak kell kiszámolnia, adott adófizetési periódusban mennyi adóköteles terméket bocsátott ki és annak mekkora adóvonzata van.
Ugyanakkor a gyártóknak szeptember elsejétől új kalkulációkat kell készíteniük egy-egy termék áfavonzatára is, mert a termékadó az előállítási költségre és nem a kiskereskedelmi árra rakódik. Azzal, hogy nő a termék nettó ára, nő az áfatartalma is.
A termékadó csak az előre csomagolt árucikkeket érinti, így maradnak ki a szórásból a gyorséttermek, a cukrászdák és a vásári édességárusok. A törvény csak a túl sós és csak a túl cukrozott terméket bünteti − kivéve a pörkölt, sózott magvakat. Az adófizetés kötelezettje az, aki először hozza forgalomba belföldön a terméket − ez a gyártó. Aki egy naptári évben 50 kilogrammnál vagy liternél kevesebbet állít elő a termékadóval terhelt árucikkekből, az mentesül az adófizetés alól.
A chipsadó legnagyobb érintettje az édességipar, illetve az üdítőipar. A nagyjából 30 milliárd forint bevételből hatmilliárd forint csak az energiaitalok után származik majd. Az édesipart és a sós snackek gyártóit is beszámítva nagyjából 15−18 milliárd forint terhet jelent az előállító cégeknek az adó. Az üdítőitalokból és az ételízesítőkből folyhat be a legkevesebb.
Az eredeti tervek szerint adó terhelte volna a jégkrémet, a 25 százaléknál nagyobb gyümölcstartalmú gyümölcsleveket és a levesporokat is. Sőt a törvény szellemisége alapvetően az egészségtelen életmódot támadta volna, így például a gyorséttermi termékeket is, amelyek végül kikerültek a rendszerből.
Az adó mértéke
Üdítőital 5 Ft/liter
Energiaital 250 Ft/liter
Előre csomagolt cukrozott készítmény 100 Ft/kilogramm
Sós snackek 200 Ft/kilogramm
Ételízesítő 400 Ft/kilogramm
Forrás: törvény
A jelenlegi állás szerint az adó leginkább a kis- és közepes, magyar tulajdonban levő vállalkozásokat érinti, ugyanis az adóval érintett ágazatok márkaspecifikusak. A kkv-k viszont jó esetben kereskedelmi saját márkákat, rossz esetben önálló, de nem ismert márkákat állítanak elő. Ezek árérzékeny termékek, a kis pénztárcájú fogyasztóknak készülnek, akik a fogyasztás csökkentésével reagálnak minden egyes árnövekedésre. Ha visszaesik ezen kkv-k forgalma, nagy valószínűséggel a tőkeerősebb multik töltik be az űrt, elsorvasztva a kkv-kat. Ugyancsak a kkv-k piacát érinti, hogy a chipsadó miatt megerősödhet egyes termékek feketepiaca, csökkentve a legális forgalmat, amit a kkv-k üzembezárásokkal élhetnek csak túl.
Forrás: Napi Gazdaság
A kormányfő pontosan meghatározta, melyik miniszterének mikorra kell kidolgoznia a 21 pontos gazdaságvédelmi akcióterv részleteit.
A jövőre érvényesíthető adókedvezmény kapcsán a vállalatoknak már most érdemes elkezdeni a felkészülést. Ugyanis fontos, évekre szóló döntéseket kell meghozni, ha élni szeretnének az új adókedvezmény adta lehetőségekkel – hívja fel a figyelmet a Deloitte Magyarország.
„X” és „Y” társaság 2020 óta csoportos társaságiadó-alanyként működnek. A 2021–2023-as adóévekben a csoport tagjainak adóalapja negatív volt, tehát csoportszintű veszteség keletkezett. Az „X” és „Y” társaságok tulajdonosi háttere 2024-ben megváltozott, felvásárolta őket „Z” társaság. A „Z” társasággal mint a szavazati jogok 100 százalékát gyakorló adózóval mindként cég kapcsolt vállalkozási viszonyban áll, sőt, a feltételek ahhoz is adottak, hogy „Z” társaság 2025-től csatlakozzon a csoportos társaságiadó-alanyhoz. Kérdésként merült fel, hogy ha „Z” társaság belép a csoportba, akkor a belépését megelőzően keletkezett, még fel nem használt csoportszintű veszteség leírására ő is jogosult lesz-e.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!