A közvetett adózás rendszere Kenyában (4. rész)


Kenya Kelet-Afrika legnagyobb kereskedelmi és pénzügyi központja, és kiemelkedő jelentőségű a turizmus is. Az országban az áfa 1990-ben váltotta az értékesítési adót. Következzenek az érdekes részletek.

A sorozat előző részeit itt találja.

Kenyában a könyveket elektronikusan kell vezetni olyan módon, hogy külső személy által is megismerhetőek legyenek az ügyletek. A könyvek a helyi nyelv mellett angolul is vezethetőek, és öt évig kell őket megőrizni. Az egyes ügyletekhez kapcsolódóan meg kell őrizni a számlákat (egyszerűsített számlákat – készpénzfizetéses ügylet esetén) azok sorszáma szerint növekvő sorrendben. Szintén meg kell őrizni a jóváíró és módosító számlákat időrendi sorrendben. A megőrzési kötelezettség kiterjed azokra a bizonylatokra, igazolásokra (határozatokra) is, amelyek különböző hatóságtól érkeznek. Az előbbieken túl az ügyletek alapjául szolgáló különböző iratok, amelyek alátámasztják az ügylet megtörténtét, valamint természetesen a különböző áfa-analitikákat, készlet-nyilvántartásokat is meg kell őrizni.

A számlán szereplő összegeket helyi devizában kell feltüntetni, természetesen külföldi devizában is kiállíthatóak a számlák, azonban ilyenkor a számlán shillingben is fel kell tüntetni az összegeket. Az elektronikus számlázás fokozatosan került bevezetésre Kenyában. Már 2022. december 1. óta folyamatos az adatszolgáltatás az adóhatóság felé a különböző számlákról, akik így gyorsabban képesek észrevenni, amennyiben az ügylet egyik szereplője elmulasztja a könyveiben jelenteni az ügyletet (ún. TIMS-rendszer). Tavaly (2023 februárjában) egy másik rendszert (eTIMS) is indítottak a folyamatos adatáramlás elősegítésére, illetve a két rendszer célja, hogy az adóalanyok a tevékenységükhöz jobban illő rendszer segítségével tudják beküldeni az információkat az adóhatóságnak.

Az elektronikus számlák kötelező tartalmi elemei: mind az eladó mind a vevő PIN-azonosítója, amely egyértelműen beazonosítja, hogy kik között történik az ügylet. A számla kelte, a számla sorszáma, a bruttó összeg, az áfa összege, a termék azonosítója, amennyiben adómentes, vagy nulla százalékos körbe tartozik az ügylet. Rövid leírás a termékről vagy a szolgáltatásról, az ügylet tárgyának mennyisége és az az azt legjobban kifejező természetes mennyiségi egység. Az alkalmazott áfa-kulcs, egyedi számlaazonosító, illetve QR-kód is.

Végül essen néhány szó az áfa-visszatérítésről is. Az alábbi esetekben keletkezik visszaigényelhető adó: az áfa-alany nulla százalékos körbe eső tevékenységet folytat, a szállító bevallotta és meg is fizette a teljesítése után járó áfát, azonban a vevője nem fizette meg azt, végül ha az áfa tévesen lett megállapítva. Abban az esetben, amikor egy adóalany egyszerre végez normál (kedvezményes) kulcs alá tartozó tevékenységet, illetve nulla százalékos körbe tartozó tevékenységet, akkor csak az utóbbi esetén keletkezhet visszaigényelhető adója. Ilyen esetben az alábbi módon kell eljárnia az adóalanynak: megállapítja az időszaki összes levonható adóját, amelyet meg kell szoroznia a nulla százalékos bevétel, illetve teljes bevétel hányadosával.

Amennyiben egy adóalany szeretné visszaigényelni az áfát, akkor erre a bevallási időszak után 24 hónapig teheti meg. A visszaigényelhető adó átvezethető másik adónemre, áfa-számlán hagyható, illetve ki is utalható. Az adóhatóságnak sokáig két éve volt arra, hogy egy visszaigénylésről döntsön, kamatfizetési kötelezettség mellett. Szerencsére ez az időtartam két éve (2022. július 1-től) jelentősen lerövidült, ma 90 napja az adóhatóságnak dönteni, hogy a visszaigénylési kérelmet elfogadja vagy elutasítja.

A szerző, Molnár Péter független adótanácsadó.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 21.

Több száz kilogrammnyi vágott dohányt és hamis parfümöt találtak a pénzügyőrök

Több száz kilogrammnyi vágott dohányt és 430 doboz magyar zárjegy nélküli cigarettát találtak a pénzügyőrök egy pécsi garázsban. Csaknem ezer üveg hamis parfümöt találtak egy Németországba tartó bolgár furgonban az M5-ös autópálya hetényi pihenőhelyén; az okozott kár majdnem 17 millió forint – közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hétfőn.

2024. október 21.

Belső visszaélés-bejelentési rendszer működtetése az önkormányzati szférában

A helyi önkormányzatok, az irányításuk vagy felügyeletük alatt álló költségvetési szervek, vagy a helyi önkormányzat tulajdonában vagy tulajdonosi joggyakorlása alatt álló szervezetek, gazdasági társaságok számára fontos határidő közeleg, hiszen 2025. január 1-től ezen szervek is kötelesek belső visszaélés-bejelentési rendszert (a továbbiakban: bejelentőrendszer) létrehozni.