Így kérhető le a késedelmipótlék-egyenleg


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Idén augusztus 5-étől az Ügyfélkapun keresztül kérhetik le a folyószámla-kivonatukat és az esetleg fennálló késedelmipótlék-fizetési kötelezettségükről is itt tájékozódhatnak azok az adózók, aki elektronikus úton nyújtottak be bevallást.


Amennyiben az adózók, vagy cégük 2013 . évben elektronikus úton nyújtottak be bármilyen bevallást vagy adatszolgáltatást, a Nemzeti Adó-és Vámhivatal (NAV) nem küld papíralapú folyószámla-kivonatot és pótlékértesítőt. Ebben az esetben az Ügyfélkapun keresztül, az eBEV-szolgáltatásokon belül elérhető folyószámla-lekérdező felület segítségével folyamatosan megtekinthető az állami adóhatóságnál vezetett folyószámlák állapota, a 2012. évre vonatkozó késedelmipótlék-fizetési kötelezettségéről pedig 2013. augusztus 5-től lehet tájékozódni – olvasható a NAV honlapján közzétett tájékoztatóban.

Az Ügyfélkapu használatával a 2012. évi pótlék fizetési kötelezettségét két módon tekinthetik meg az adózók 2013. augusztus 5-től.

1. A folyószámla lekérdezése során, 2013. november 15-i végdátum megadásával. A mennyiben 2012. évre pótlékkötelezettséggel érintett, úgy a folyószámlájának a késedelmi pótlék adónemén 2013. november 15-i dátummal láthatja a megállapított összeg előírását

.
2. A „Pótléklevezetés/Lekérdezés” menüpont megnyitásával. (A menüpont felhasználói leírása az eBEV felületen olvasható.) Ha az adózó 2012. évre nem érintett késedelmi pótlékkal, akkor erről szöveges üzenetben kap tájékoztatást. Ha pedig érintett, akkor a képernyőn a pótléklevezetés jelenik meg. A pótléklevezetés végén a „Megfizetendő pótlék” mezőben szereplő összeg előírása 2013. november 15-i dátummal látható a folyószámlájának a késedelmi pótlék adónemén.

Amennyiben a pótlékkal, annak levezetésével, illetve a folyószámláján könyvelt adatokkal kapcsolatban észrevételtkíván tenni, azt a következő módokon lehet megtekinteni:

  • Személyesen, a folyószámlát vezető illetékes adóigazgatóság ügyfélszolgálatán
  • Írásban a folyószámlát vezető adóigazgatóságnak címezve. Az írásos észrevétel benyújtásához a „Folyószámla-kivonatra észrevétel” elnevezésű nyomtatvány használatát javasoljuk, amely az adóhatóság honlapján a Letöltések egyéb/Adatlapok, igazolások, meghatalmazásminták menüpontján belül érhető el.

A folyószámlával, késedelmi pótlékkal kapcsolatos egyedi telefonos tájékoztatást kizárólag a NAV Ügyféltájékoztató és Ügyintéző Rendszerén (ÜCC) keresztül kaphatnak az adózók, amely az ország egész területéről helyi tarifával hívható a 40/20-21-22-es telefonszámon (külföldről a +36-1/441-9600 telefonszámon). Ennek használatához azonban ügyfélazonosító számmal kell rendelkezni, amely – amennyiben az adózó azzal még nem rendelkezik – a TEL elnevezésű adatlapon igényelhető. Az adatlap és a hozzá tartozó részletes kitöltési útmutató a NAV honlapján a Nyomtatványkitöltő programok elérési útvonalról letölthető, kinyomtatható, postán vagy elektronikus úton is beküldhető, illetve személyesen az ügyfélszolgálatokon is benyújtható. Ügyfélazonosító számmal nem rendelkező személyek részére a NAV telefonon nem adhat tájékoztatást a folyószámla adatairól.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 23.

eÁFA: duplázódik az adatszolgáltatási hiba büntetésének felső határa

A NAV eÁFA rendszerében július 1-jétől elérhető az önellenőrzés funkció, míg adatszolgáltatási hibák esetén augusztus 1-jétől a mulasztási bírság felső határa megduplázódik. A PwC közleménye az eÁFA bevezetésének tapasztalatairól, kihívásairól, valamint a rendszer fejlesztésének további elemeiről.