Így változik az EKAER


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Nemzetgazdasági Minisztérium nyilvánosságra hozta az EKAER rendszer működéséről szóló rendelet tervezetet – írja az RSM DTM blogja.


A tegnapi nap folyamán a Nemzetgazdasági Minisztérium véleményezés céljából nyilvánosságra hozta az EKAER rendszer működéséről szóló rendelet tervezetet.

(A parlament pénteken elfogadta a törvénymódosítást, amely  a részletszabályok rögzítését nemzetgazdasági miniszteri rendeletre bízza – a szerk.)

Az ismertté vált anyag számos, némely esetben alapvető változtatást tartalmaz, melyekből párat az alábbiakban foglaltam össze:

Az és/vagy vita rendezésre kerül (korábbi bejegyzésem ezzel kapcsolatosan itt olvasható): a szigorúbb jogértelmezés lesz irányadó, azaz a bejelentési kötelezettség alóli mentesüléshez mindkét határérték alá kell kerülni. Jó hír azonban, hogy a nem kockázatos termékek esetén az áru értékére vonatkozó határértéket 5 millió forintra emelik. A kockázatos élelmiszerek esetén is növekedtek a határértékek, itt az egyéb kockázatos termékek előírásai lesznek érvényesek, azaz 500 kg tömeg vagy 1 millió forint áruérték felett keletkezik csak bejelentési kötelezettség.

EKAER lépésről lépésre – Összefoglaló e-könyv

Érintett vagyok-e az EKAER bejelentésben?
Hogyan regisztrálhatok?
Milyen módon tudom megtenni a bejelentést?
Megteheti a bejelentést helyettem a fuvarozó?
Mi az a kockázati biztosíték?
Milyen mértékűek a büntetések?

További információ és megrendelés >>

A közúti fuvarozással járó belföldön nem közvetlen végfelhasználó részére történő első áfa-köteles értékesítés esetén már a címzett, azaz a vevő is lehet EKAER bejelentésre kötelezett. Amennyiben az árut a címzett fuvarozza (fuvaroztatja) el, akkor ő lesz a kötelezett. Szintén fontos változás, hogy az áru megérkezését csak az eredeti bejelentésre kötelezett jelentheti, megoldva a korábbi szabályokból eredendő bizonytalanság kérdését.

Belföldi láncügyletek esetében be kívánnak zárni egy korábbi kiskaput. Ezek után amennyiben a terméket egymást követően többször értékesítik úgy, hogy azt csak egy alkalommal fuvarozzák el közúton, akkor az EKAER-t arra a termékértékesítésre kell alkalmazni, amely során a terméket elfuvarozzák, azaz ebben az esetben a bejelentés nem lesz megkerülhető.

Új mentességi szabályok kerültek megfogalmazásra: egyes Közösségen belüli hulladékszállítás keretében szállított hulladéktermékek, a fémkereskedelemről szóló törvény szerinti anyagkísérő okmánnyal szállított fémkereskedelmi engedélyköteles termékek, az emberi alkalmazásra kerülő gyógyszerekről és egyéb, a gyógyszerpiac gyógyszerpiacot szabályozó törvények módosításáról szóló 2005. évi XCV. törvény 1. § 1. pontja szerinti anyagok, valamint a postai szolgáltatásokról szóló törvény szerint postai küldeményként feladott termékek mentesülni fognak az EKAER bejelentési kötelezettség alól.

Egyszerűsített bejelentés válik lehetővé bizonyos nagyvállalkozások számára. A 300 milliárd forintos nettó árbevételi küszöb és a nettó árbevétel legalább 80 százalékáig terjedő saját termelésű készlet előírása alapján legfeljebb 15 vállalkozás profitálhat ebből az EKAER-t érintő változásból. Az EKAER bejelentés számukra csak a feladó, címzett adatainak, felrakodás, kirakodás címe és a rendszám bejelentésére korlátozódik.

A rendelet 10 százalék tűréshatárt engedélyez a tömeg és érték adatok meghatározása során, csökkentve a szankcionálás veszélyét. Ehhez kapcsolódó fontos változás, hogy az értékadatokat csak a kockázatos termékek során kell majd megadni.

A kockázati biztosíték mértékének megállapításánál figyelembe vett bejelentések értékének számításánál a korábbi 60 napos szabály 45 napra csökkent, csökkentve a biztosítékadásból származó terheket.

A fentiekből is látszik, hogy az EKAER tervezet továbbra is az általános ellenőrzési szempontokra koncentrál, még akkor is, ha az adócsalás lehetősége kizárt, vagy marginális. Ezért EKAER kötelesek továbbra is a belföldi fordított áfa alá eső ügyletek, illetve mentességi korlátnak megmaradtak a tömegadatok (még ha eltérő értékkel is).

A vállalkozásoknak a mai nappal együtt 6 munkanapja maradt, hogy megismerje és alkalmazza a lényegesen megváltozott szabályokat. Bölcs és megnyugtató döntés lenne a felkészülési idő meghosszabbítása, különösen azért, mert még mindig számos részletkérdés megválaszolatlan maradt.

Az RSM DTM február 25-én tartandó élő on-line EKAER konferenciáját tart, amely bármilyen eszközről megtekinthető.

A bejegyzés szerzője Hegedűs Sándor, az RSM DTM Hungary adóüzletág vezetője. Az RSM DTM Blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.