Így változik az EKAER


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Nemzetgazdasági Minisztérium nyilvánosságra hozta az EKAER rendszer működéséről szóló rendelet tervezetet – írja az RSM DTM blogja.


A tegnapi nap folyamán a Nemzetgazdasági Minisztérium véleményezés céljából nyilvánosságra hozta az EKAER rendszer működéséről szóló rendelet tervezetet.

(A parlament pénteken elfogadta a törvénymódosítást, amely  a részletszabályok rögzítését nemzetgazdasági miniszteri rendeletre bízza – a szerk.)

Az ismertté vált anyag számos, némely esetben alapvető változtatást tartalmaz, melyekből párat az alábbiakban foglaltam össze:

Az és/vagy vita rendezésre kerül (korábbi bejegyzésem ezzel kapcsolatosan itt olvasható): a szigorúbb jogértelmezés lesz irányadó, azaz a bejelentési kötelezettség alóli mentesüléshez mindkét határérték alá kell kerülni. Jó hír azonban, hogy a nem kockázatos termékek esetén az áru értékére vonatkozó határértéket 5 millió forintra emelik. A kockázatos élelmiszerek esetén is növekedtek a határértékek, itt az egyéb kockázatos termékek előírásai lesznek érvényesek, azaz 500 kg tömeg vagy 1 millió forint áruérték felett keletkezik csak bejelentési kötelezettség.

EKAER lépésről lépésre – Összefoglaló e-könyv

Érintett vagyok-e az EKAER bejelentésben?
Hogyan regisztrálhatok?
Milyen módon tudom megtenni a bejelentést?
Megteheti a bejelentést helyettem a fuvarozó?
Mi az a kockázati biztosíték?
Milyen mértékűek a büntetések?

További információ és megrendelés >>

A közúti fuvarozással járó belföldön nem közvetlen végfelhasználó részére történő első áfa-köteles értékesítés esetén már a címzett, azaz a vevő is lehet EKAER bejelentésre kötelezett. Amennyiben az árut a címzett fuvarozza (fuvaroztatja) el, akkor ő lesz a kötelezett. Szintén fontos változás, hogy az áru megérkezését csak az eredeti bejelentésre kötelezett jelentheti, megoldva a korábbi szabályokból eredendő bizonytalanság kérdését.

Belföldi láncügyletek esetében be kívánnak zárni egy korábbi kiskaput. Ezek után amennyiben a terméket egymást követően többször értékesítik úgy, hogy azt csak egy alkalommal fuvarozzák el közúton, akkor az EKAER-t arra a termékértékesítésre kell alkalmazni, amely során a terméket elfuvarozzák, azaz ebben az esetben a bejelentés nem lesz megkerülhető.

Új mentességi szabályok kerültek megfogalmazásra: egyes Közösségen belüli hulladékszállítás keretében szállított hulladéktermékek, a fémkereskedelemről szóló törvény szerinti anyagkísérő okmánnyal szállított fémkereskedelmi engedélyköteles termékek, az emberi alkalmazásra kerülő gyógyszerekről és egyéb, a gyógyszerpiac gyógyszerpiacot szabályozó törvények módosításáról szóló 2005. évi XCV. törvény 1. § 1. pontja szerinti anyagok, valamint a postai szolgáltatásokról szóló törvény szerint postai küldeményként feladott termékek mentesülni fognak az EKAER bejelentési kötelezettség alól.

Egyszerűsített bejelentés válik lehetővé bizonyos nagyvállalkozások számára. A 300 milliárd forintos nettó árbevételi küszöb és a nettó árbevétel legalább 80 százalékáig terjedő saját termelésű készlet előírása alapján legfeljebb 15 vállalkozás profitálhat ebből az EKAER-t érintő változásból. Az EKAER bejelentés számukra csak a feladó, címzett adatainak, felrakodás, kirakodás címe és a rendszám bejelentésére korlátozódik.

A rendelet 10 százalék tűréshatárt engedélyez a tömeg és érték adatok meghatározása során, csökkentve a szankcionálás veszélyét. Ehhez kapcsolódó fontos változás, hogy az értékadatokat csak a kockázatos termékek során kell majd megadni.

A kockázati biztosíték mértékének megállapításánál figyelembe vett bejelentések értékének számításánál a korábbi 60 napos szabály 45 napra csökkent, csökkentve a biztosítékadásból származó terheket.

A fentiekből is látszik, hogy az EKAER tervezet továbbra is az általános ellenőrzési szempontokra koncentrál, még akkor is, ha az adócsalás lehetősége kizárt, vagy marginális. Ezért EKAER kötelesek továbbra is a belföldi fordított áfa alá eső ügyletek, illetve mentességi korlátnak megmaradtak a tömegadatok (még ha eltérő értékkel is).

A vállalkozásoknak a mai nappal együtt 6 munkanapja maradt, hogy megismerje és alkalmazza a lényegesen megváltozott szabályokat. Bölcs és megnyugtató döntés lenne a felkészülési idő meghosszabbítása, különösen azért, mert még mindig számos részletkérdés megválaszolatlan maradt.

Az RSM DTM február 25-én tartandó élő on-line EKAER konferenciáját tart, amely bármilyen eszközről megtekinthető.

A bejegyzés szerzője Hegedűs Sándor, az RSM DTM Hungary adóüzletág vezetője. Az RSM DTM Blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 21.

Több száz kilogrammnyi vágott dohányt és hamis parfümöt találtak a pénzügyőrök

Több száz kilogrammnyi vágott dohányt és 430 doboz magyar zárjegy nélküli cigarettát találtak a pénzügyőrök egy pécsi garázsban. Csaknem ezer üveg hamis parfümöt találtak egy Németországba tartó bolgár furgonban az M5-ös autópálya hetényi pihenőhelyén; az okozott kár majdnem 17 millió forint – közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hétfőn.

2024. október 21.

Belső visszaélés-bejelentési rendszer működtetése az önkormányzati szférában

A helyi önkormányzatok, az irányításuk vagy felügyeletük alatt álló költségvetési szervek, vagy a helyi önkormányzat tulajdonában vagy tulajdonosi joggyakorlása alatt álló szervezetek, gazdasági társaságok számára fontos határidő közeleg, hiszen 2025. január 1-től ezen szervek is kötelesek belső visszaélés-bejelentési rendszert (a továbbiakban: bejelentőrendszer) létrehozni.