Látványcsapatsport-támogatás: csökkenő adómegtakarítás, növekvő feltételrendszer


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A látványcsapatsport-támogatások rendszerében ez évben új elemként bevezetésre került a kiegészítő sportfejlesztési támogatás fizetési kötelezettsége, mely lényegében a nyújtott támogatás 10 illetve 19 százalékát eredményező adómegtakarítás mértékének jelentős csökkenését eredményezi.


A 2013.május 19-i hatállyal bevezetett rendelkezés szerint az adózó a támogatási igazolásban meghatározott összeg társasági adókulccsal számított értékének legalább 75 százalékát köteles szponzori vagy támogatási szerződés keretében a támogatás adóévében annak a látvány-csapatsport országos szakszövetségének kiegészítő sportfejlesztési támogatásként befizetni, amely sportágat az adókedvezmény alapjául szolgáló támogatásban részesítette. Ráadásul ezen támogatás a Tao. tv. szerint nem elismert költség, azaz az adóalapot ennek összegével növelni is kell.

2013. december 5: Adónap

ART, SZJA, ÁFA, JÁRULÉKOK, TAO – Mindent megtudhat a 2014-től hatályos adó- és járulékváltozásokról!

Időpont: 2013. december 5.

Helyszín: Best Western Hotel Hungária, 1074 Budapest Rákóczi út 90.

Program:

  • 09.00-10.00     Az adózás rendjéről szóló törvény változásai      
  • 10.15-11.45     Személyi jövedelemadó változásai          
  • 13.00-14.00     Járulékok változásai                  
  • 14.00-15.30     Általános forgalmi adó változásai          
  • 15.45-16.45     Társasági adó változásai  

Előadók:

  • Dr. Vámosi-Nagy Szabolcs ügyvéd, adószakértő, c. egyetemi tanár ELTE jogi kar
  • Dr. Németh Nóra tanácsos, NAV
  • Dr. Kovács Ferenc adószakértő
  • Sike Olga főosztályvezető-helyettes, NAV
  • Széll Zoltánné szakmai főtanácsadó, NAV

További információk és jelentkezés itt

A korábbi szabályozás szerint a nyújtott támogatás 10 illetve 19 százaléka adómegtakarításként is jelentkezett (mivel a nyújtott támogatás költségként elszámolható), attól függően, hogy milyen adókulcs alá esik az adózó adóalapja, azonban ez a megtakarítási összeg ez évtől jelentősen visszaesik, melyet az alábbi egyszerű számpéldával szemléltetünk:

ESETEK*: Nem ad támogatást Támogatást ad 2012 Támogatást ad 2013
Adóalap (nyereség) támogatás nélkül 10.000 eFt 10.000 eFt 10.000 eFt
Nyújtott támogatás (elismert ráfordítás): 600 e Ft 600 e Ft
Adóalap növelő tétel: 45 e Ft
Tényleges adóalap: 10.000 eFt 9400 eFt 9445 eFt
Számított társasági adó (10%): 1.000 eFt 940 eFt 945 eFt
Sporttámogatás társasági adókedvezménye: 600 e Ft 600 e Ft
Adófizetési kötelezettség:

1.000 eFt

340 eFt 345 eFt
Kiegészítő sportfejlesztési támogatás 45 e Ft
Összes kiadás (TAO+támogatás): 1.000 eFt 940 eFt 990 eFt
Adó-kiadásmegtakarítás 60 eFt 10 eFT

*Megjegyzés: az egyszerűség és érthetőség kedvéért a példát a 10 százalékos társasági adókulccsal mutatjuk be 

A számpéldából látható, hogy az adókedvezménnyel jelentősebb adómegtakarítás már nem érhető el, a támogatás nyújtásában ezentúl elsősorban a célzott támogatási szándék, az adóforintok helyi illetve érzelmi kötődésű átirányítása lehet a meghatározó, azonban ennek szigorú és bürokratikus feltételrendszere visszavetheti a támogatási hajlandóságot.

Az adókedvezmény igénybevételének feltételei, hogy:

  • az adózó köztartozásmentes legyen a támogatási igazolás kérésekor
  • köztartozásmentes legyen a támogatás utalásakor
  • átutalja a támogatási összeg 99%-át a támogatott egyesület részére
  • a támogatás évében átutalja a kiegészítő sportfejlesztési támogatást az érintett szakszövetség részére
  • az utalások tényét 8 napon belül bejelenti az állami adóhatósághoz
  • a támogatási összeg 1%-át átutalja a Nemzeti Sport Intézet részére

Mint látható, a támogatás nyújtásának, illetve az adókedvezmény igénybevételének  feltételrendszere igen összetett,  bármely feltétel nem pontos teljesítésével az adókedvezmény érvényesíthetősége elveszik, ezért igencsak oda kell figyelni a támogatást nyújtóknak a feltételrendszer pontos betartásához.

Tájékoztatásul közöljük a támogatás nyújtásához szükséges feladatokat időrendi sorrendben:

  1. Támogatási szerződés megkötése
  2. A támogatási igazolási kérelemben igazolni kell a támogatónak a köztartozás mentességet, melynek a támogatási igazolás kiállításakor is fenn kell állnia!
  3. Támogatási (szakszövetségi) igazolás kézhez vétele
  4. Támogatási összeg 99 százalékának átutalása (csak az igazolás birtokában és az abban megjelölt időszakon belül!)
  5. Kiegészítő sportfejlesztési támogatás átutalása a sportági szakszövetség elkülönített számlájára. Mértéke a támogatási igazolásban meghatározott összeg társasági adókulccsal (10 százalék vagy 19 százalék) számított értékének legalább 75 százaléka!
  6. Az átutalások bejelentése 8 napon (!) belül a NAV-hoz (SPORTBEJ nyomtatvány)
  7. A támogatás 1 százalékának befizetése a Nemzeti Sport Intézet 10032000-00294762-30000003 számlájára

Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Adók valorizációja: tiltakozik a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete

A mindenszentek alkalmából bejelentett adóemelések mértékének megállapítása nem függhet a Központi Statisztikai Hivataltól – olvasható a közleményben. Korai még lustaságból automatizmusokat alkalmazni, mert az adóemelés az adóemelés, ahol hatástanulmánynak és társadalmi egyeztetésnek lenne helye. Az adóemelést nem generálhatja a KSH! Ezért az MKOE tiltakozik a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján megállapított adómértékek ellen! Mindeközben hiányzik […]

2024. október 31.

Adócsomag 2025: néhány újabb meglepetés

Az EY szakértői összeállították a legfontosabb újításokat az adócsomagból, olyan várható változásokat szemezgettünk belőle, amelyek eddig nem kaptak figyelmet.

2024. október 31.

Adómentesen nyújtható juttatás lesz az állatkerti belépőjegy

Az állatkertek látogatószámának növelése és a potenciális látogatók ösztönzése érdekében indokolt az állatkerti belépőjegy beemelése az adómentesen nyújtható juttatások körébe – olvasható a kormány által benyújtott adócsomag-javaslatban.