Múzeumi letétek


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az EMMI rendelete a múzeumokba letétbe helyezett műtárgyak kezelését szabályozza.


A 19/2015. (IV. 2.) EMMI rendelet szerint a: múzeumok   gyűjtőkörébe tartozó kulturális javakat csak részletes állapotfelmérést követően veheti át letéti megőrzésre. Az állapotfelmérés kiterjed a kulturális javak fizikai állapotának leírására. A múzeum csak olyan tárgyat vehet letétbe, amelynek fizikai állapotát – az időmúlásra tekintettel bekövetkező állagromlást nem számítva – képes megőrizni. A vizsgálat elvégzését követően, annak megállapításairól a múzeumnak a letét tárgyát képező kulturális javak szakágának megfelelő szakképzettségű muzeológusa és restaurátora írásos állapotfelmérési jegyzőkönyvet készít, melyet a múzeum képviselője és a letevő ír alá.

Eltérő megállapodás hiányában a letevő viseli a letéti őrzéssel összefüggő szükséges költségeket, a letett kulturális javak letevő birtokába történő visszaadásával kapcsolatos költségeket − ideértve a szállítás és a csomagolás költségeit is −, valamint az adminisztrációs költséget, ideértve a postai, nyomtatási és fénymásolási költséget is.

A múzeum a költségeken felül letéti díjként a letett kulturális javak megőrzéséért ellenszolgáltatást kérhet, melynek összegéről a múzeum és a letevő egyedileg állapodnak meg valamennyi körülmény figyelembevételével. A letéti díj meghatározásánál figyelembe kell venni a letét időtartamát, valamint a letett kulturális javak számára biztosított állományvédelmi és vagyonbiztonsági feltételeket.

Ha a múzeum a letett kulturális javakat állandó vagy időszaki kiállításon szerepelteti, eltérő megállapodás hiányában a kiállítás időtartamára letéti díj nem köthető ki.

A múzeum köteles gondoskodni a letett kulturális javak állagvédelméről, károsodástól való megóvásáról és elkülönített, biztonságos őrzéséről, amelyet a letevő, illetve – védetté nyilvánított kulturális javak esetében – az erre jogosult hatóság is ellenőrizhet. A múzeum köteles az ellenőrzést tűrni és az ellenőrzés lefolytatása során a letevővel együttműködni.

A letett kulturális javak fizikai állapotának megváltoztatásához a múzeum és a letevő külön megállapodása szükséges.

A letett kulturális javak esetleges károsodásáról, megsemmisüléséről, illetve a letett kulturális javakat érintő minden lényeges körülményről a múzeum a letevőt, védetté nyilvánított kulturális javak esetében a hatóságot is haladéktalanul tájékoztatja.

Ha a múzeum a letett kulturális javakat állandó vagy időszaki kiállításon, illetve a múzeum fenntartója által elfogadott középtávú kutatási vagy kiállítási programban kívánja szerepeltetni, arról a letevőt haladéktalanul értesíti. Ha a kiállítás nem az őrzés helyén valósul meg, védetté nyilvánított kulturális javak esetében erről a múzeum értesíti a hatóságot.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.

2024. július 3.

A beruházások hatása a kisvállalati adóalapra

Adórendszerünk többféle kedvező szabály, adóelőny révén kívánja ösztönözni a vállalkozásokat különféle beruházások elvégzésére. A társasági adóban következő a képlet; az adózó a számviteli előírások szerint elszámolt értékcsökkenéssel növeli, míg a társasági adó szabályai szerint elszámolt értékcsökkenéssel csökkenti az adózás előtti eredményét, illetve adott esetben a beruházásra tekintettel adóalap-, illetve adókedvezményt érvényesít (pl. fejlesztési tartalékképzés, kis-, és középvállalkozások beruházási adóalap-kedvezménye, fejlesztési adókedvezmény stb.)