Tanácsok, kiskapuk, ítéletek – teszt alatt az új Mt.


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A munkajog hazai fejlődésére a kétszeres megkésettség jellemző; ennek egy részét az új Mt. „behozza” – derült ki a CompLex Kiadó Rodin Felnőttképzési Üzletága által szervezett, Szabályozás után – gyakorlat előtt című IX. Magyar Munkajogi Konferencián. A részt vevők számos pragmatikus közelítést, jó tanácsot, várható bírósági ítélkezési gyakorlatot is megismerhettek.


Továbbra is a magánjog része-e a munkajog, vagy az állam már magához vonta a jogterület irányítását? – tette fel a kérdést dr. Berke Gyula, a Pécsi Tudományegyetem dékánja a Rodin által szervezett, Szabályozás után – gyakorlat előtt című IX. Magyar Munkajogi Konferencián, jogtörténetinek is nevezhető előadása elején. A kérdés nem maradt költői: csakúgy, mint eddig, továbbra is az – válaszolt a dékán, hiszen alapvetően érvényesül a szerződés szabadságának elve, amelyet a jóléti elv és a tarifa-diszpozitivitás csupán korlátoz (előbbi azt jelenti, hogy a szerződéses elvek csak a munkavállaló javára térhetnek el, utóbbi pedig azt, hogy a munkajogi szabályozást a törvényhozó a kollektív munkajog alanyai megállapodására hagyja).

Kétszeresen megkésett Magyarország

A munkajog hazai fejlődésére a kétszeres megkésettség jellemző. Míg a második világháborút megelőző 20 évben Európában a munkajogot a kollektív megállapodások jellemezték, addig itthon a törvényhozók a polgári jogba illesztették a munkavégzés szabályait – ez volt az első fáziskésés. A második a szocializmus évtizedei alatt keletkezett: ekkor az egész problémakör zárójelbe került – adott áttekintést a magyar viszonyokról dr. Berke Gyula.

Az uniós munkajogi szabályozás csak minimálkövetelményeket határoz meg. Ennek nemcsak a munkavállalók védelme a célja, az EU jogalkotói versenypolitikai szempontokat is figyelembe vesznek: ki akarják zárni a tagállamok szabályozási versenyét azzal, hogy a minimumkövetelményektől a tagállamok csak a munkavállaló számára kedvező módon térhetnek el.

Berke Gyula az ezredfordulót követő sajátos jelenségre is felhívta hallgatósága figyelmét: az EU centrumországaiban az állam hátrébb lépett, a munkaviszony szabályozását egyre inkább átadja a munkaerőpiac szereplőinek; ettől a válságból való gyorsabb kilábalást remélik a jogalkotók.

Illeszkedik-e a trendekhez az új Mt?

Itthon az állami beavatkozás a munkajogba magától értetődően legitim, van is rá társadalmi igény. Eddig a politikai pragmatizmus mentén nyúlt bele az állam a szabályozásba – ilyen például a garantált bérminimum előírása – , ami az EU más országaiban elképzelhetetlen volna – mondta dr. Berke Gyula, aki előadásában az új Mt-t értékelve is inkább az uniós trendbe nem illő szabályozásokat emelte ki.

A diszkrimináció tilalma az asszimetrikus jogi kapcsolatokban Európa-szerte a szerződéses szabadság korlátozása. Míg azonban a kontinens központjában nemi, faji, felekezeti és életkorbeli különbségtételt tiltanak a jogszabályok, addig a magyar jog általánosít, és minden megkülönböztetést tilt, nemcsak a munka-, de a polgári jogban is – mondta az előadó, bár „kiskapuként” arra is felhívta a figyelmet, hogy az új Mt. szerint az eltérő bánásmódot indokolhatja, hogy a munkaadók eltérő közegben működnek.

A minimálbér intézménye is erőteljes állami beavatkozást jelent a szerződéses kapcsolatokba, amely az unióban korántsem elterjedt – hangsúlyozta dr. Berke Gyula, bár hozzátette: mostanában egyre több uniós tagországban merül fel a minimálbér bevezetésének gondolata, amit nem jogelvek, hanem a hazai munkaerőpiac védelme motivál: így akarják elkerülni, hogy a külföldi, olcsó munkavállalók megjelenése lerombolja az adott ország munkaerőpiacát. A minimálbér intézménye itthon sem feltétlenül a munkavállalók védelme érdekében működik: az sokszor a minimális adó-és járulékfizetés kikényszerítésének eszköze.

A forradalmi változás

Az új Mt. hatályba lépése itthon is tarifa-diszpozitív szabályozás bevezetését jelenti, vagyis a kollektív munkajog alanyai néhány megszorítástól eltekintve (ilyen például a szakszervezetek korlátozásának tilalma) csaknem korlátozás nélkül eltérhetnek az Mt. előírásaitól bármelyik fél kárára – ez az igazi forradalmi változás a régi szabályozáshoz képest – vélte dr. Berke Gyula. Ez szélsőségesen kitágítja a kollektív szerződések határait, lehetőségeit – értékelt az előadó.

A munkaszerződések is (különösen atipikus munkaviszonynál) a felek megállapodásai alapján eltérhetnek az Mt. előírásaitól, ami a munkaadók befolyásának növekedését hozza.

Mi különbség magatartás és képesség között?

Az elméleti alapozáson túl számos pragmatikus közelítést, jó tanácsot, várható bírósági ítélkezési gyakorlatot is megismerhettek a IX. Magyar Munkajogi Konferencia résztvevői. Alább ezekből szemezgetünk.

Többször felmerült például, hogy mikor lehet a munkavállaló magatartása, illetve képességei miatt jogszerűen megszüntetni a munkaviszonyt.

Az új Mt általános jogelvek alapján magatartási kódexet is tartalmaz; ennek kell megfelelniük a munkavállalóknak. A kódexben szerepel többek között a jóhiszeműség és tisztesség elve, a tájékoztatási- és együttműködési kötelezettség, a jogos gazdasági érdek veszélyeztetésének tilalma, az üzleti titok megtartása, sőt a törvény részben a munkaidőn kívüli magatartást is szabályozza.

A dolgozó alapvető kötelezettségei közé sorolja, hogy munkára képes állapotban kell megjelennie munkahelyén, elvárható szakértelemmel kell végeznie munkáját, a munkáltató irányításának megfelelően; újdonságot jelent az Mt-ben a rendelkezésre állási kötelezettség, vagyis ha a munkaadó nem tud feladatot adni, a dolgozónak akkor is munkavégzésre készen kell állnia. Ezen túl az általános erkölcsi szabályok és a munkaadó etikai kódexének előírásai is számon kérhetőek a dolgozóktól.

A munkavállaló szükséges képességeit is megnevezi a jogszabály. A szakmai alkalmasságot a szükséges végzettségek és tapasztalatok igazolása jelenti; a szociális, kommunikációs képességek alatt együttműködést, problémamegoldást és felelősségvállalást ért a jogalkotó; a megfelelő személyes kompetenciák önismeretet, belátóképességet, és a tanulási képesség fenntartását jelentik; a cselekvési kompetencia azt jelenti, hogy a dolgozó képes-e hasznosítani az általa megszerezett tudást.

Felmondás esetén konkrétan meg kell jelölni azt a képességet – pontosabban annak hiányát –, ami miatt a dolgozó alkalmatlan, ráadásul annak kiderülésekor figyelmeztetni kell (szóban és e-mailen is lehet) – csak ekkor lehet okszerű a felmondás. A jogszerűséget az eset összes körülményei együttesen döntik el. A képességre alapozó felmondás továbbra sem lesz egyszerű – értékelt a konferencia egyik résztvevője.

Praktikus tanácsként elhangzott: képesség és magatartás elhatárolása adott esetben úgy lehetséges, hogy megnézzük: a dolgozó tudta, de nem akarta, vagy akarta, de nem tudta az adott feladatot végrehajtani.

A minőségi cserére való munkaadói hivatkozást a bíróságok vélhetően a jövőben is el fogják fogadni; az elbocsátott dolgozó korábbi, precíz munkavégzése nem lehet ok a felmondás semmisségére. Minőségi csere esetén a bíróságok vélhetően azt fogják csak vizsgálni, hogy az új munkavállaló valóban használja-e azokat a kvalitásait (például nyelvismeretét), amiért felvették.

Többet szeretne tudni az új Mt-ről?

A Complex Kiadó új kiadványai:

Konferenciák, képzések:

Felmondási tilalmak, korlátozások és kiskapuk

Az új Mt. szerint felmondási tilalmat jelent a várandósság, a szülési szabadság (örökbefogadásnál is), a gyermek gondozása alatti fizetés nélküli szabadság, a tényleges önkéntes tartalékos szolgálat, és „nő jogszabály szerinti emberi reprodukciós eljárásával összefüggő kezelése, de legfeljebb ennek kezdetétől számított 6 hónap”. A felek a munkaszerződésben legfeljebb egy éves felmondási tilalomról is megállapodhatnak. A tilalomtól még közös megegyezéssel sem lehet eltérni.

A felmondási tilalom annak közlésétől számít az új Mt. szerint. E rendelkezésnek azért van különös jelentősége, mert az elbocsátott nő a felmondáskor lehet úgy terhes, hogy maga sem tud róla – az ilyen helyzetek korábban végtelenül hosszú jogvitákat eredményeztek. A jogalkotó szándéka most vélhetően az, hogy a terhességből adódó bizonytalan helyzet következményei alól – a bejelentési kötelezettséggel – a munkaadót mentesítse.

Ha a felek között a tilalom megsértése kapcsán vita van, akkor a volt Legfelsőbb Bíróság állásfoglalása szerint a munkavállalónak kell bizonyítania, hogy a felmondási tilalom alatt történt a közlés; vélhetően a bírói gyakorlat ilyen helyzetekben nem változik.

A felmondási korlátozások közül a védett kor intézménye kapta a legtöbb figyelmet a IX. Magyar Munkajogi Konferencián. Szakmai konszenzus bontakozott ki arról, hogy a védett korú, elbocsátandó munkavállalónak milyen kötelező munkaköri felajánlást kell tenni. E szerint csak a korábban betöltött munkakörhöz szükséges képességeknek megfelelő állást kell felajánlani (tehát elbocsátandó számviteli vezetőnek a recepciósi munkakört nem); a cégnél meglévő összes, a kritériumnak megfelelő állást fel kell ajánlani (nem elég csak egyet); a munkavégzés helyének megfelelő összes állást fel kell ajánlani (ha a munkavégzés helye Európa, akkor az összes európait); a határozott idejű munkaviszonyokat is fel kell ajánlani. A felajánlott álláshelyek bérezése viszont az új Mt. szerint irreleváns.

A jelenlegi gyakorlat szerint a kiszervezés célszerűségét, indokoltságát a bíróság nem vizsgálja, így a kiszervezés színleltsége alapján nem támadható meg az elbocsátás. A gyakorlaton vélhetően az új Mt. hatályba lépése sem változtat, így a tilalmak többsége kijátszható marad.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 21.

Töretlen tendencia – csökkenő cégszám, csökkenő alapítási kedv

Csökkent a cégszám áprilisban is az OPTEN adatai szerint. Kétezer alatt az új vállalkozások száma. Minden második vállalkozás felszámolással szűnt meg. Az új eljárások során öt cégből négy felszámolással vagy kényszertörlési eljárással érintett.

2024. május 21.

NAV: éjfélkor jár le az szja-bevallási határidő

Éjfélig lehet kiegészíteni, illetve elfogadni az szja-bevallási tervezetet, de nem éri meg az utolsó percekre hagyni hívta fel a figyelmet kedden a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).