A közvetett adózás rendszere Ghánában (2. rész)
Ghána piacgazdaság, kevés politikai akadálya van a kereskedelemnek és a beruházásoknak. Az ország fő exportterméke az arany, a kakaó, a nyersolaj, a mangán, és az ipari gyémánt.
Kapcsolódó termékek: Adózási kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A 2014-re elfogadott adócsomag személyi jövedelemadózást érintő egyes módosításai is elősegíthetik a devizahitelesek és egyéb fizetési nehézségekkel küzdők helyzetének javítását.
Az adómentes lakáscélú munkáltatói támogatás kiterjesztése
A Szja törvény 2014. január 1-jtől hatályba lépő egyik módosítása szerint jövőre a munkáltató az eddiginél könnyebben adhat adómentes lakáscélú támogatást a munkavállaló fennálló bankhitelének törlesztéséhez, visszafizetéséhez.
A Szja törvény 1. számú mellékletének jelenleg hatályos 2.7. alpontja alapján a vele munkaviszonyban álló magánszemélynek bármely cég, szervezet (bármely munkáltató) – meghatározott feltételekkel – adómentesen adhat vissza nem térítendő lakáscélú támogatást, valamint jelenleg is adómentes a munkáltató által lakáscélú felhasználásra nyújtott kölcsön elengedett összege is. Mivel a törvény jelenleg szintén hatályos 72. § (4) bekezdése f) pontjának rendelkezése szerint lakás célú hitelnek minősül az a munkáltatói kölcsön is, amelyet a munkáltató a munkavállalójának lakás építéséhez, vásárlásához, bővítéséhez, korszerűsítéséhez hitelintézettől felvett hitel visszafizetéséhez, törlesztéséhez nyújt, adott esetben a fennálló lakáscélú bankhitelek visszafizetésére, törlesztésére adott munkáltatói kölcsön nyújtásával, majd utóbb történő elengedésével, közvetve eddig is lehetett, jelenleg is lehet adómentes munkáltatói támogatást adni.
A törvény 1. számú melléklete 2.7. alpontjának elfogadott módosítása szerint
„adómentes: a munkáltató által lakáscélú felhasználásra a munkavállalónak hitelintézet vagy a kincstár útján, annak igazolása alapján nyújtott, vissza nem térítendő támogatás (ideértve a munkáltató által lakáscélú felhasználásra nyújtott kölcsön elengedett összegét, továbbá a lakáscélú felhasználásra hitelintézettől vagy korábbi munkáltatótól felvett hitel visszafizetéséhez, törlesztéséhez nyújtott támogatást is) a vételár vagy a teljes építési költség 30 százalékáig, de több munkáltató esetén is a folyósítás évét megelőző négy évben ilyenként folyósított összegekkel együtt legfeljebb 5 millió forintig terjedő összegben, feltéve, hogy a lakás nem haladja meg a lakáscélú állami támogatásokról szóló kormányrendeletben meghatározott méltányolható lakásigényt (lakáscélú munkáltatói támogatás)”.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a módosítás következtében tehát a munkáltatók lényegesen egyszerűbben, közvetlenül is adhatnak a munkavállalóiknak a hitelintézettől, vagy korábbi munkáltatótól felvett lakáscélú hitelük kiváltására, törlesztésére adómentes munkáltatói támogatást. Ezen túl nem kell előbb kölcsönt közbeiktatni, majd azt elengedni, mivel az adómentességet kimondó idézett rendelkezés nevesítetten tartalmazza a lakáscélú felhasználásra hitelintézettől vagy korábbi munkáltatótól felvett hitel visszafizetéséhez, törlesztéséhez nyújtott támogatás elengedésének adómentességét is.
Azt azonban fontos hangsúlyozni, hogy a bankhitelt kiváltó támogatás csak az olyan lakáscélú hitelek visszafizetése, törlesztése esetén adómentes, amelyek minden tekintetben megfelelnek a Szja törvény szerinti – a jövőben is változatlan – adómentességi feltételekre vonatkozó előírásoknak, vagyis
A lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) kormányrendelet 3. § (2)-(3) és (5) bekezdései szerint méltányolható a lakásigény, ha a lakás lakószobáinak a száma az együttköltöző családtagok számától függően
Az említett kormányrendelet 3. § (4) bekezdése szerint méltányolható a lakásigény akkor is, ha a lakás telekárat nem tartalmazó építési költsége (vételi ára) az ugyanolyan szobaszámú lakásoknak a kormányrendelet szerinti építési átlagköltségét nem haladja meg.
A jelenleg érvényes építési költség-összegek a következők:
Szobaszám | Budapesten (ezer forintban) |
Más helységekben (ezer forintban) |
1 | 10 500 | 9500 |
1,5 | 12 500 | 11 500 |
2 | 15 000 | 14 000 |
2,5 | 17 500 | 16 500 |
3 | 19 500 | 18 500 |
3,5 | 22 000 | 21 000 |
4 | 24 500 | 22 500 |
4,5 | 27 000 | 25 000 |
5 | 29 000 | 27 000 |
5,5 | 31 500 | 29 500 |
6 | 33 500 | 31 500 |
6,5 | 36 000 | 33 500 |
7 | 38 000 | 36 000 |
Ha például a munkáltató olyan kedvezményes kamatozású lakáscélú hitel (kölcsön) kiváltására ad támogatást, amelynek nyújtásakor a kormányrendelet alapján vizsgálni kellett a méltányolható lakásigény mértékét, és ez a feltétel fennállt, akkor a támogatás odaítélésekor értelemszerűen ezt a feltételt nem kell ismételten vizsgálni. Amennyiben viszont olyan – igazoltan lakáscélú felhasználásra felvett – bankhitel (kölcsön) esetében, amelynek nyújtásakor a méltányolható lakásigény mértékét nem kellett vizsgálni, a támogatás akkor lehet adómentes, ha a kiváltandó bankhitel (kölcsön) tárgyát képező lakásra nézve a támogatás nyújtásakor teljesülnek a kormányrendeletben meghatározott méltányolható lakásigény feltételei.
A munkáltatói támogatás adómentességéhez előírt feltételek meglétét a munkáltatónak, illetve a magánszemélynek kell bizonyítania, vagyis adóhatósági ellenőrzés során nekik kell alátámasztaniuk a jogszerűséget, tehát minden bizonylatot (szerződést, számlákat, a családi helyzetet igazoló iratokat) nekik kell őrizniük az elévülési idő végéig.
A lakáscélú munkáltatói támogatás adómentességét az összeg elévülési időn belül történő lakáscélú felhasználására vonatkozó következő okiratok, bizonylatok igazolják:
Ha a lakáscélú munkáltatói támogatás részben vagy egészben adóköteles, ideértve az adóhatóság által megállapított adóhiány esetét is, az adó (és más jogkövetkezmények) a magánszemélyt terhelik.
A munkáltató egyéb kötelezettségeit érintő további fontos tudnivalók:
2013. december 5: Adónap |
---|
ART, SZJA, ÁFA, JÁRULÉKOK, TAO – Mindent megtudhat a 2014-től hatályos adó- és járulékváltozásokról! Időpont: 2013. december 5. Helyszín: Best Western Hotel Hungária, 1074 Budapest Rákóczi út 90. Program:
Előadók:
|
A megszorult hiteladósoknak adott kamatkedvezmény
A törlesztési nehézségekkel küzdő adósokat segítő másik szja módosítás szerint 2014-től nem kell kamatkedvezményből származó jövedelmet megállapítania, és az után közterheket fizetnie a hitelintézetnek, ha a hitelre, kölcsönre azért nem számol fel kamatot, hogy a fizetésképtelen magánszemély fizetőképességét helyreállítsa.
A Szja törvény 72. §-a előírja, hogy a kifizetőknek (cégeknek, szervezeteknek, vagyis a bankoknak is) közterheket kell fizetniük, ha magánszemélyekkel szemben hitel, kölcsön, illetve más tartozás miatt fennálló követelésükért kedvezményesen vagy nem számítanak fel kamatot. A kifizetőnek a magánszeméllyel szemben fennálló követelésére a jegybanki alapkamat 5 százalékponttal növelt összegével kiszámított kamatnak az a része, amely meghaladja az e követelés révén a kifizető számára fizetendő kamat összegét, kamatkedvezményből származó jövedelemnek minősül. Amennyiben a kifizető bizonyítja, hogy a szokásos piaci kamat ennél alacsonyabb, akkor a szokásos piaci kamat és a kifizető számára fizetendő – a piaci kamatnál alacsonyabb – kamat különbözete minősül kamatkedvezményből származó jövedelemnek.
Az adó mértéke az előzőek szerint megállapított kamatkedvezmény 1,19-szerese után 16 százalék, továbbá 27 százalék ehot is kell fizetnie a kifizetőnek adóévenként, az adóév utolsó napjára – ha a követelés az adóévben megszűnt, akkor a megszűnés napjára – megállapított kötelezettségként.
E szabály alól a törvény számos kivételt tartalmaz, tételesen meghatározza azokat az eseteket, amelyeket a kamatkedvezményből származó jövedelem megállapításánál nem kell figyelembe venni. Ezek a következők:
A jelenleg hatályos rendelkezések alapján a hitelintézetek nem szívesen adnának kamatkedvezményt, mert a kieső bevétel mellett, még 51,17 százalék közteher-fizetési kötelezettséggel is számolniuk kellene. Ezért 2014. január 1-jétől a kivételek sorába kerül a pénzügyi intézmény (bank) által független félnek üzletszerű pénzügyi szolgáltatása keretében nyújtott olyan hitel vagy kölcsön kamatkedvezménye, amellyel összefüggésben az adós fizetőképességének helyreállítását vagy megőrzését célzó intézkedések kerültek végrehajtásra. Vagyis az adósmentés keretében bármilyen (nem csak lakáscélú) hiteleket kiváltó banki hitelek esetében adott kamatkedvezmény miatt nem kell a bankoknak közterheket fizetniük. Megjegyzendő azonban, hogy ezt a rendelkezést a pénzügyi intézmények a saját munkavállalóik, vezető tisztségviselőik esetében nem alkalmazhatják.
Követelés elengedése
A Szja törvény 1. számú mellékletének jelenleg hatályos 7.15. alpontja alapján az elengedett követelés adómentes akkor, ha az
A rendelkezés módosítása következtében a követelés adómentes elengedésének értékhatára 20 ezer forintra emelkedik, valamint kiterjed a biztosítók biztosítási szolgáltatásból származó követelésének elengedésére is. Ezt a kedvező szabályt már a 2013. január 1-jétől elengedett követelésekre is lehet alkalmazni.
Ghána piacgazdaság, kevés politikai akadálya van a kereskedelemnek és a beruházásoknak. Az ország fő exportterméke az arany, a kakaó, a nyersolaj, a mangán, és az ipari gyémánt.
Százhúsz fecskendő, mintegy 10 millió forint értékű növekedési hormont tartalmazó készítményt találtak a pénzügyőrök az M1-es autópálya Komárom-Esztergom vármegyei szakaszán egy bolgár trélerben – tudatta a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) csütörtökön.
Egy ügyvédből és könyvelőkből is álló, a költségvetésnek kétmilliárdos kárt okozó bűnszervezet tagjai ellen indult eljárás, az ügyészség nyolc ember letartóztatását indítványozta – tájékoztatott a Csongrád-Csanád Vármegyei Főügyészség szóvivője csütörtökön.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!