A cégek szerint a Brexit rombolja az Egyesült Királyság kereskedelmi hírnevét
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az európai cégek szerint a Brexit veszélyezteti az Egyesült Királyság nemzetközi kereskedelmi központi státuszát – derült ki az RSM International európai vállalatok körében végzett felméréséből.
A kutatásban részt vevő európai vállalkozások 90 százaléka szerint az, hogy Egyesült Királyság nem tudott eljutni egy szabályozott kilépés feltételeinek elfogadásáig alig egy héttel a határidő lejárta előtt, jelentősen károsítja az Egyesült Királyság kereskedelmi partneri hírnevét.
Az európai üzleti döntéshozók körében végzett felmérés* azt mutatja, hogy Nagy-Britannia reputációs veszteségének hatása egyértelműen tetten érhető a vállalatok szintjén is. Az európai cégek az Egyesült Királyságnak való kitettségük csökkentésével igyekeznek megvédeni ellátási láncaikat. A közelgő Brexit eredményeként minden ötödik (18%) európai vállalkozás az Egyesült Királyságon kívüli új piacokon bővítette tevékenységét, míg a cégek közel hatoda már újratárgyalta szerződését az Egyesült Királyságbeli beszállítóival. A Brexit hatására számos európai vállalat mérlegeli azt az alternatívát is, hogy elhagyja az Egyesült Királyságot. Az európai üzleti vezetők 89 százaléka úgy véli, hogy csökken az Egyesült Királyság mint üzleti tevékenységi helyszín jelentősége, míg 8 százalékuk már el is költöztette operációjának egy részét az országból.
A brit középvállalkozások körében végzett másik felmérés** ezzel ellentétben azt mutatta, hogy a brit cégek kevésbé aggódnak a Brexit káros reputációs hatásai miatt. Csupán a brit cégek negyede gondolja úgy, hogy az Egyesült Királyság kereskedelmi hírnevét a Brexit károsította, míg minden ötödik cégvezető inkább javulást érzékelt. Utóbbi álláspontot az európai vállalkozások döntéshozóinak csak 3 százaléka osztotta.
„Az Egyesült Királyságnak kulcsfontosságú szerepe van számos európai üzleti ellátási láncban, ez a pozíció úgy tűnik, veszélyben van. Az európai vállalkozások többségében negatív válaszai lehetnek részben érzelmi alapúak, de valószínűleg valós következményekkel járhatnak és hosszútávra szóló elmozdulást eredményezhetnek abban, hogy az uniós vállalatok hogyan és hol működnek” – emelte ki Kalocsai Zsolt, az RSM Hungary vezérigazgatója, a felmérések eredményeit értékelve. „A londoni és brüsszeli politikai eseményektől függetlenül, az Egyesült Királyság és az EU üzleti vezetőn is múlik, hogy a kereskedelemi és gazdasági kapcsolatok hogyan alakulnak a jövőben.”