A fiatalok is ajándékoznak Karácsonykor


A fiatalok döntő része, 84 százaléka tervez ajándékot adni szeretteinek karácsonykor. Ők az idén átlagosan 40 ezer forintot szánnak az ajándékok megvásárlására a tavalyi 37 ezer forint után. Ugyanakkor a medián 25 ezer forint, tehát az ajándékozásra készülő fiatalok fele ennél nagyobb, a másik fele kisebb összeget fordít erre a célra a K&H ifjúsági index szerint. A fiatalok 3 százaléka nem költ ajándékokra, ők maguk készítik a meglepetéseket.

Kicsivel több pénzből vásárolnának ajándékokat az idei karácsonyra a fiatalok, mint egy évvel ezelőtt, ám igen jelentősek a különbségek – derül ki a K&H ifjúsági indexből, amely a 19-29 évesek karácsonyi vásárlási szokásait vizsgálta. A megkérdezett fiatalok 84 százaléka tervez ajándékot adni szeretteinek, főként a szüleiknek, partnerüknek, házastársuknak. 34 százalékuk a barátoknak is készül meglepetéssel, ami jelentős növekedést jelent a tavalyi 23 százalékhoz képest. Mennyiért?A kutatás szerint az ajándékozásra készülő fiatalok 3 százaléka nem költ ezekre, hanem saját maga készíti a meglepetéseket. Aki vásárol, az átlagosan 40 ezer forintért szerezné be, szemben az egy évvel korábbi 37 ezer forinttal. A szélsőséges válaszok nélküli átlag 38 ezer forint lett az idén, a medián pedig 25 ezer forint. Utóbbi összeg azt jelenti, hogy az ajándékvásárlást fontolgató fiatalok fele ennél alacsonyabb, a másik fele pedig magasabb összeget költene erre.

A részeredmények még érdekesebbek: 8 százalékos azoknak az aránya, akik 5 ezer forintnál kisebb összegből gazdálkodnának az ajándékozási szezonban, 7 százalékuk 5-9, 11 százalékuk 10-14 ezer, 10 százalékuk pedig 15-19 ezer forintért vásárolna. További 7 százalékuk 50-74 ezer, szintén 7 százalékuk 75-99 ezer forintos ajándék-költségvetést állít össze, miközben 8 százalékuk 100 ezer feletti kiadásra készül. Több vagy kevesebbA központi régióban élő, ajándékozást tervező fiatalok körében volt a legmagasabb az átlagérték, ők átlagban 49 ezer forintért vennének ajándékot. A nyugati országrészben lakók lényegében az átlagnak megfelelő, 42 ezer forintos összeget mondtak, a keleti régiókban élőknél viszont ugyanez az összeg 31 ezer forint. A múlt évhez képest az idén kevesebben mondták, hogy kevesebbet költenek az előző évhez képest: 14 százalékra csökkent az arányuk az egy évvel korábbi 26 százalékról. A legtöbben – 51 százalék – nem módosították az ajándékozásra szánt összeget, 34 százalékuk viszont igen. K&H ifjúsági indexA 19-29 éves fiatalok elégedettségét és jövőbeli várakozásait – többek között a lakhatással, munkával, előrelépési lehetőségekkel, oktatással, egészséggel, családdal kapcsolatban – vizsgálja a K&H ifjúsági index, amely a K&H Egészséges Társadalomért Alapítvány megrendelésére készült. A minta összetétele reprezentálja a magyarországi 19-29 éves városi lakosság összetételét nem, korcsoport, régió, településtípus, befejezett iskolai végzettség, gazdasági aktivitás alapján. A felmérésben 300 fő vett részt, a hibahatár maximuma +/- 5,7 százalék. Az adatfelvétel 2023. november 6-18. között történt.

Forrás: K&H ifjúsági index


Kapcsolódó cikkek

2024. február 21.

Rangos nemzetközi turisztikai díjakat hozott a kínai újév Magyarországnak

Kínától, az egyik legfontosabb küldőországtól öt jelentős szakmai elismerésben részesült a magyar turisztikai szektor. A kínai National Geographic Travel a legminőségibb úti célok között ajánlja Magyarországot, a Voyage Magazine pedig az Év új feltörekvő desztinációjának választotta hazánkat. Emellett az ország vezető turisztikai médiuma, valamint a legnagyobb szálláshelyfoglaló platformja több kategóriában is a legjobbak közé sorolta a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) országimázsépítő és forgalomösztönző tevékenységét.

2024. február 21.

Új rendelet az élelmiszer-infláció kezelésére

Valószínűleg a legtöbben találkoztunk már olyan helyzettel, amikor megvettük kedvenc csokoládénkat az élelmiszerboltban, majd otthon felbontva meglepődve tapasztaltuk, hogy a csokoládé mérete és súlya csökkent, miközben a csomagolás és az ár változatlan maradt. Ezt a jelenséget angolul shrinkflation-nek, magyarosítva „zsugorflációnak” nevezik, amely nem csak a csokoládénál, hanem bármilyen előre csomagolt terméknél előfordulhat. A jelenség csökkentése, megelőzése, illetve a fogyasztók megfelelő tájékoztatása érdekében a magyar kormány elfogadta az 1/2024. (I. 9.) Korm. rendeletet, amely 2024. február 1. napján lépett hatályba.