A fogyasztóknak kétmilliárd, a költségvetésnek 3,7 milliárd forintot hozott a GVH


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Összesen 2 milliárd forint fogyasztói jóvátételt, valamint 3,7 milliárd forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az idén.

Az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményükben kiemelték: idén 101 vállalkozást vontak eljárás alá, ebből 57-et bírságoltak meg, amelyek közül öt élt a jogorvoslat lehetőségével.

Rigó Csaba Balázs GVH-elnök a közlemény szerint elmondta, a kompenzáció lehetőségével közvetlen hasznot hajtanak a fogyasztóknak, a vállalkozások számára pedig lehetővé teszik, hogy munkahelyeket mentsenek meg. Felidézte, hogy a Yettel 1,3 milliárd forint, a Vodafone 245 millió forint, az Alza pedig 450 millió forint fogyasztói jóvátételt vállalt idén a hivatal eljárásának eredményként.

A tájékoztatás szerint a GVH 2022-ben három nagy kartellügyet zárt le, az építőipar, az altató- és lélegeztetőgép-beszerzések, valamint a hangszerkereskedelem területén; ezek keretében összesen több mint 800 millió forint bírságot szabott ki.

Idén 64 összefonódás-bejelentés érkezett a hivatalhoz, amelyeket több mint 80 százalékban hatósági bizonyítvány kiadásával, átlagosan négynapos ügyintézési határidővel intézett el a GVH. Ez Európában az egyik leggyorsabb fúziókontrollnak számít – jelezték.

Arról is beszámoltak, hogy a hivatalhoz idén összességében több mint 1200 jelzés érkezett, amelyek mintegy 20 százaléka tartozott ténylegesen a GVH hatáskörébe. Az ügyfélmegkeresések további mintegy 70 százalékát a hivatal továbbította a hatáskörrel rendelkező hatóságok részére – fűzték hozzá.

A GVH kiemelt feladatának tekinti a családok jogvédelmét, valamint a családokat érintő fogyasztóvédelmi fellépés erősítését. Az élelmiszer-infláció megfékezése idén sürgető feladattá vált, amelyből a versenyhivatal is kiveszi a részét – írták.

Arra is kitértek, hogy szakembereik piaci konzultációba kezdtek ebben az évben, amit 2023-ban is folytatnak. A beszerzett adatok ismeretében elemzik az élelmiszerek drágulásának okait, és vizsgálatot készítenek elő az infláció mögött álló, a versenyjogot érintő okok feltárására – fejtették ki a közleményben.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. június 14.

Még mindig sokan mondanak le a nyaralásról

Nagyon vegyes a kép az utazási tervek terén. Összességében javult a középkorúak utazási helyzete, és akik terveznek nyaralást, azok többet szánnak erre a K&H biztos jövő index szerint, de a koronavírus járvány utáni időszakhoz képest még mindig visszafogottnak mondható az utazási kedv. Ráadásul még mindig sokan vannak, akik a pénzhiány miatt nem tudnak hosszabb vakációt beiktatni: a válaszadók 71 százalékánál ez az indok. Ez az arány nem sokkal alacsonyabb a tavalyi 77 százaléknál, viszont még mindig jóval meghaladja a tavalyelőtti 58 százalékos arányt.

2024. június 14.

Májusban minden termékcsoportban nőtt az építőanyag-értékesítés volumene

Az építőanyag-piacon minden termékcsoportban nőtt az értékesítés volumene májusban, az árak azonban csökkentek, ami kedvező jel az otthonfelújítási program júniusi indulása előtt és a lakásépítési szegmens lassú, de biztos felpörgésére utal – erről Juhász Attila, az Újház Zrt. és az ÉVOSZ Építőanyag-kereskedelmi elnöke tájékoztatott pénteken.