A hazai vállalatok több mint fele nem számol árbevétel-növekedéssel az idén egy felmérés szerint


A hazai vállalatok több mint fele nem számít árbevételének növekedésére, de a tavalyinál még így is valamivel optimistábbak az idei üzleti teljesítményükkel kapcsolatban – derül ki a Randstad munkaerő-közvetítő vállalat magyarországi HR-döntéshozók és felsővezetők körében végzett kutatásából.

Az összefoglaló szerint a felmérés résztvevőinek 45 százaléka számít vállalata nettó árbevételének növekedésére az idén, ez 4 százalékponttal magasabb arány tavalyhoz képest, ugyanakkor még így is jóval kevésbé optimisták 2022-höz képest, amikor a válaszadók 61 százaléka várt emelkedést.

A pozitívan gondolkodók 64 százaléka 4-10 százalékos bevételnövekedést prognosztizál, de előfordulhat, hogy ez nem jelent valós gazdasági növekedést, ha nem fedezi majd az infláció mértékét. Kimondottan optimistán a válaszadók 26 százaléka tekint erre az évre, ők nettó árbevételük 11 százalékot meghaladó mértékű növekedésével terveznek – jelezte a Randstad.

A tájékoztatás szerint a 2022-es 3 százalékról 12 százalékra nőtt azoknak a cégeknek az aránya, ahol a nettó árbevétel csökkenésére számítanak, míg tavaly 10 százalékuk számolt csökkenéssel.

A válaszadó cégek több mint harmada stagnáló árbevétellel kalkulál 2024-ben, 5 százaléka pedig nem tudja, hogy mire számítson. Míg 2022-ben a felmérésben részt vevők 89 százaléka tervezett létszámbővítést, tavaly már csak 34, idén pedig 30 százalékuk. A válaszadó cégek 17 százaléka nem tervez változást a munkavállalói létszámban, de a felmondókat nem fogják pótolni.

Idén ismét az IT-szakemberek a legkeresettebbek, őket követik a mérnökök, valamint a számvitellel és pénzüggyel foglalkozók. Új munkatársak toborzásánál a vállalatoknak évek óta az irreális fizetési elvárások jelentik a legnagyobb problémát, a válaszadók 88 százaléka számolt be erről. A jelöltek kevés releváns munkatapasztalata vagy a munkatapasztalatuk hiánya, valamint a nem megfelelő nyelvtudás szintén jelentősen nehezíti a megfelelő munkavállalók megtalálását; míg előbbit a válaszadó cégek több mint fele tapasztalta, utóbbiról több mint harmaduk számolt be.

A felmérésben részt vevő vállalatoknak a legjobban teljesítők megtartása és a tehetséges vezetők fejlesztése, valamint a dolgozók elkötelezettségének megőrzése is kihívást jelent, 72, illetve 66 százalékuk említette ezt.

A HR kihívások megoldását a szakemberek egyértelműen a fizetések emelésében látják, a válaszadók 77 százaléka jelölte meg ezt tervezett lépésként, 9 százalékkal többen, mint az előző felmérés során. Az edukációs és tréning programokban a cégek 65 százaléka, a rugalmasabb munkalehetőségben 41 százaléka és az egyénre szabott juttatási csomagban 33 százaléka lát megoldást.

A Randstad HR Trends 2024 kutatás több mint 350, különböző iparágakban működő hazai vállalat felsővezetőinek megkérdezésével zajlott 2023 novemberében és decemberében.

Forrás: Randstad HR Trends


Kapcsolódó cikkek

2024. február 21.

Rangos nemzetközi turisztikai díjakat hozott a kínai újév Magyarországnak

Kínától, az egyik legfontosabb küldőországtól öt jelentős szakmai elismerésben részesült a magyar turisztikai szektor. A kínai National Geographic Travel a legminőségibb úti célok között ajánlja Magyarországot, a Voyage Magazine pedig az Év új feltörekvő desztinációjának választotta hazánkat. Emellett az ország vezető turisztikai médiuma, valamint a legnagyobb szálláshelyfoglaló platformja több kategóriában is a legjobbak közé sorolta a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) országimázsépítő és forgalomösztönző tevékenységét.

2024. február 21.

Új rendelet az élelmiszer-infláció kezelésére

Valószínűleg a legtöbben találkoztunk már olyan helyzettel, amikor megvettük kedvenc csokoládénkat az élelmiszerboltban, majd otthon felbontva meglepődve tapasztaltuk, hogy a csokoládé mérete és súlya csökkent, miközben a csomagolás és az ár változatlan maradt. Ezt a jelenséget angolul shrinkflation-nek, magyarosítva „zsugorflációnak” nevezik, amely nem csak a csokoládénál, hanem bármilyen előre csomagolt terméknél előfordulhat. A jelenség csökkentése, megelőzése, illetve a fogyasztók megfelelő tájékoztatása érdekében a magyar kormány elfogadta az 1/2024. (I. 9.) Korm. rendeletet, amely 2024. február 1. napján lépett hatályba.