A keresőmarketing lehet az online siker titka


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

SEO, keresőoptimalizálás, keresőmarketing – ismeretlenül csengő, mégis egyre gyakoribb szavak. Akik tartós online sikerre törnek, nem árt, ha mielőbb megtanulják őket.

Az internet egyre bővülő kínálatában a felhasználók könnyen elkeveredhetnek, s megfelelő segítség nélkül az is elképzelhető, hogy lényeges információk mellett is elsiklanak. Egy cég online jelenléte a weboldal elkészítésével csak elindul, az online marketingszakértők szerint ugyanis csak folyamatos munkával tudjuk a látogatók figyelmét magunkra vonni. A felmérések szerint manapság a felhasználók 80 százaléka használja keresésre (is) az internetet. Az internetezők 55 százaléka használja a webet előzetes tájékozódásra szolgáltatások, terméket megvásárlása előtt. Bár Magyarországon még a „”tájékozódj a weben és vedd meg a boltban”” tendenciát érzékeljük, egyre növekszik az online vásárlók száma.

A hagyományos boltokhoz hasonlóan az interneten is el kell érnünk, hogy a vásárlók, felhasználók érdeklődjenek a termékeink, szolgáltatásunk iránt. Ennek legjobb módja, ha a keresők találati oldalán jó helyet szerez szolgáltatásunk, webboltunk vagy híroldalunk. Természetesen a legprofibban optimalizált oldalak a legsikeresebbek, ezek ugyanis a keresők első oldalán találhatók, s mivel a felhasználók nem szeretnek lapozni, a további oldalakra egyre kevesebben jutnak el, látványosan befolyásolva a rosszabb helyre besorolt oldalak látogatottsági adatait.
Amióta a Google keresőjén múlik, hogy a felhasználók a weben mely vállalkozás honlapját találják meg, új szakma körvonalazódott, a Search Engine Optimization (SEO), azaz a keresőoptimalizálás. Az igazi Google-specialista arról ismerhető fel, hogy keveset ígérget, viszont szigorúan kritizál. A legfőbb feladata a már meglévő oldalunk szerkezetét, kódjait, megvalósítását olyanra formálnia, amely a keresők számára szabványos, szabályos és nem illegális. Különösen nagy a hangsúly azon, hogy főleg a Google által felállított szabályokat ne szegje meg az oldalunk, mert a szabálytalan oldalakat a cég akár ki is zárhatja a keresőjéből.

Ma már az is pontosan látszik, hogy nem múló divatról van szó. Mivel a Google elég gyakran változtatja saját szabályait, a SEO folyamatosan figyelemmel kell kísérje honlapunk megtalálhatóságát.

SEM és SEO: mi a különbség?

A keresőmarketing (Search Engine Marketing, SEM) alapvetően keresőhirdetési rendszerekben történő reklámozást jelent, vagyis a fizetett találatok közé kerülést. A hirdetések a kereső találati listájában a természetes találatok mellett a jobb oldalon jelennek meg. A Google ma már igen jól pozícionálható – a felesleges megjelenéseket kizáró – rendszert kínál azok számára, akik úgy gondolják, hogy a hagyományos banner hirdetés helyett a tematikus keresés mellett megjelenő releváns ajánlatok lényegesen hatékonyabbak.

Egy bizonyos: az ilyen hirdetés könnyen kontrollálható és megbízható . Pontosan láthatjuk, hogy mennyi látogatót szereztünk, könnyen forintosítható ebből az is, hogy mekkora forgalmat hozott a keresőben felbukkanó szöveges hirdetésünk.
A SEO-val a természetes találatok közé lehet kerülni, a találati oldal bal felére. Ez azért előnyösebb, mert többen nézik meg: Senki sem reklámokat nézegetni megy fel a webre. A SEO és SEM egyébként kombinálható is. Akad, aki a keresőmarketinget egy halmazként fogja föl, s beleért SEO-t, SEM-et.

Szakértők és dilettánsok

A belépési költségek alacsonyak, mint általában a szellemi jellegű szolgáltatásoknál. A vállalkozónak azonban arra kell nagyon ügyelnie, hogy olyan szerződést kössenek, hogy oldalát a Google által nem tiltott eszközökkel optimalizálják. Nem egy optimalizáló szerencsére sikerdíjasan szerződik, így viszonylag kicsi a kockázat. Arra persze ügyelni kell, hogy a megbeszélt kulcsszavak értékesek legyenek, de fölösleges túl általános szavakra, kifejezésekre optimalizáltatni.

Mint minden üzletágban, itt is mérlegre lehet tenni az ajánlatokat, s persze itt is rosszul járhat az, aki csak az árat nézi. Nem érdemes például üzletet kötni olyan SEO-val, akinek a honlapján durva helyesírási hibák vannak. Sose válasszunk olyan szakembert, aki túl olcsón túl nagy eredményekkel hiteget. Vannak természetesen megbízható szakemberek és hozzáértő vállalkozások, akikre érdemes rábízni az online megjelenésünk optimalizálását. Itt természetesen először egyeztetnünk kell a vállalkozásunk webes céljait és lehetőségeit, s ezután közösen kialakítani azt a követendő internetes stratégiát, amely elvezet a sikerhez. Az igazi eredményekhez persze, valós mérésekre alapuló adatokra, ezek megfelelő elemzésére, és szükség esetén az oldalaink megjelenésnek, üzenetének, működési rendszereinek finomhangolására is szükség lehet.
A sikeres online cégek titka, hogy az interneten ezen eszközök segítségével valóban hatékonyan közvetítik céges üzenetünket, amellyel így valóban a megcélzott rétegekhez, vásárlókhoz jutnak el. A SEO, SEM módszerei folyamatosan fejlődnek, ezért időnként érdemes újragondolni a cégünk internetes marketing stratégiáját, kiegészíteni a már bevált módszereket a legújabbakkal.

Turcsán Tamás


Kapcsolódó cikkek

2024. május 14.

Az EU szigorúbb versenyszabályok hatálya alá vonta a Booking.com-ot

Az Európai Bizottság a szálláshely-közvetítő Booking.com-ot felvette azon digitális vállalatok listájára, amelyek méretüknél fogva szigorúbb versenyszabályok hatálya alá tartoznak, egyúttal vizsgálatot indított annak megállapítására, hogy az X közösségimédia-platform mentesülhet-e e szabályok alól – tájékoztatott a brüsszeli testület hétfőn.

2024. május 14.

Nem fordítják hasznukra a saját adataikat a magyar cégek

Nem állnak túl jól a magyar vállalkozások a data governence területéhez tartozó folyamatok bevezetésében és használatában, ahogy abban sem, hogy a saját adataikat pénzzé tegyék. Ahogyan a Portfolio Conferences és a Wolters Kluwer Hungary közös szervezésében megrendezett Digital Compliance by Design&Legaltech Konferencián is elhangzott, a kiberbiztonsági jogi környezet átfogó változása is rámutat arra, hogy egyre növekszik a kibertámadások kockázata, és ezek az incidensek nemcsak a nagyvállalatokat érinthetik, hanem a kibervédelemmel kevésbé foglalkozó kkv-kat is – számol be a portfolio.hu.

2024. május 14.

NIS2 visszaszámlálás: Másfél hónapjuk van a vállalatoknak a NIS2 nyilvántartásba vételre

A NIS2 direktíva számos követelményt fogalmaz meg az EU-tagállamok kiber- és információbiztonságára vonatkozóan. Magyarországon a „2023. évi XXIII. törvény a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről”, azaz a „Kibertan-törvény” implementálja a direktíva rendelkezéseit, melynek értelmében az érintett vállalatoknak 2024. június 30-ig regisztrálniuk kell magukat a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) által kijelölt online felületen.